Gå til innhold

hva har skjedd med oppløsning på 24"? 1080, ikke 1200


Spr0cket

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1920*1080-oppløsningen er også kjent som "full HD". Forskjellen er at disse skjermene er i et 16:9-format istedet for 16:10. Dette kan jo tenkes å være en smakssak, men selv er jeg ikke noen tilhenger av disse brede skjermene. Min erfaring er også at en del spill, spesielt litt eldre spill, ikke støtter formatet så du må spille med et strekt skjermbilde.

Lenke til kommentar

1920*1080-oppløsningen er også kjent som "full HD". Forskjellen er at disse skjermene er i et 16:9-format istedet for 16:10. Dette kan jo tenkes å være en smakssak, men selv er jeg ikke noen tilhenger av disse brede skjermene. Min erfaring er også at en del spill, spesielt litt eldre spill, ikke støtter formatet så du må spille med et strekt skjermbilde.

Bredden er jo akkurat den samme, det er høyden som er forskjellen :)

Lenke til kommentar

Det er massevis av 24-tommere på markedet nå som har 1920x1080, i stedet for 1920x1200 - har det blitt en slags ny standard?

 

hvordan funker dette i spill?

 

I nye spill funker 1920x1080 bra. Det er vel den ratioen som er vanligst. Selv har jeg en 26" 16:10 skjerm med 1920x1200. Har ikke møtt på noen spill som ikke har støttet det enda

Lenke til kommentar

Mister en del skjermplass ja.

Idiotisk at de gikk over til 16:9...

De tjente nok mye penger på "Full HD" hypen. Ingen (les:forbrukere) visste hva det var, bare at det måtte være bra.

Tror det bunner mer ut i produksjonskostnader. Siden 16:9 paneler også kan benyttes til TV så er markedet plutselig langt større og da kan man selge billigere

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Brukte litt tid før jeg selv fant en skjerm som dekket mine behov. Både komponent inngang og 1920x1200 :roll:

 

https://prisguiden.no/produkt/104826#productImageBig

Sverger til NEC selv, men den ASUS'n gjør nok jobben like bra :)

 

Hvis den hadde vært LED (bakbelysning) hadde jeg også gått for den tror jeg. Er selv på jakt etter noe rundt 24 tommer, LED, 1900x1200, helst med hdmi eller dp-inngang, men da går forsåvidt greit med dvi-inngang også. (Finner jo INGEN skjermer ellers..)

Lenke til kommentar

I noen spill så ser du mer på siden med en 16:9 enn med en 16:10 skjerm. Dette kalles FOV. Høyden osv på en 16:10 vs 16:9 er den samme i spill så og si, du ser like mye topp og bunn, bare at det er komprimert. Men du ser mer på siden med en 16:9 skjerm enn med en 16:10 skjerm. Dette gjelder da spill som tilater dette som counter strike source,battlefield bad company 2, cod4 og de nyere. I de spillene vil man se mer på sidene vs en 16:10 skjerm.

 

16:10 skjermer er bedre for desktop osv though.

Lenke til kommentar

Vil det si at hvis jeg velger en skjerm med 16:10-format, eller egentlig hvis jeg har alt annet enn 16:9, så vil jeg se svarte kanter på sidene når jeg spiller? Har opplevd det på denne laptopen (skolepc som suger til gaming). Jeg vet ikke hva slags format skjermen her har, men det ser ut som 4:3-versjonen på bildet WarpX posta. Det er en 15,6" skjerm.

 

Skal kjøpe meg skjerm til stasjonær pc etter jul, så hadde vært fint å få oppklart dette ;) Synes det er veldig irriterende med de svarte kantene!

Lenke til kommentar

Får prøve å skifte litt på oppløsningen i spillene, da. Hadde aldri opplevd dette før denne pc'en heller, men det skjedde på laptopen til broren min også, som er rimelig ny. Kan det ha noe å si om det er et litt gammelt spill? Problemet oppstår blant annet i spillet the Elder Scrolls IV: Oblivion.

Lenke til kommentar

Det går tydeligvis an å fikse det i noen spill ved å endre oppløsning, men ikke i alle. Mulig jeg tar feil, men jeg mistenker også skjermkortet, som åpenbart suger.

 

Men uansett, dette er en skolepc, og jeg forventer ikke at den skal klare å kjøre spill spesielt bra, eller i det hele tatt. :) Vil bare være sikker når jeg skal kjøpe skjerm seinere. Men tipper det ikke er noe særlig å bekymre seg over. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...