Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

OS er borte... Nesten ingenting virker


Anbefalte innlegg

Nå har jeg gjort det, var så lei av windows :thumbdown: Selv etter at jeg gikk inn i bios og innstalerte det på nytt fra CD.

 

Så da tenke jeg at jeg skulle prøve meg på Linux, jeg lastet ned Ubuntu 10.10 og Universal USB Installer til å innstalere OS fra minnepenn. Det fungerte helt fint, fikk gjort det uten noen problemer.

 

Så plugger jeg inn minnepinnen, med OS på. Trykker på start på ny i menyen. Når maskinen starter opp trykker jeg F9 (HP maskin) for å få opp hvor jeg skal boote maskinen fra. Velger minnepennen, den starter og det går av seg selv.

 

Velger å huke av for å slette hele disken og innstalere Ubuntu siden jeg var så lei av windows. Følger instruksjonene, alt går fint. Helt til jeg kommer til det stedet der jeg skriver inn mitt navn, maskinens navn, bruker og evt. passord.

Da går fortsatt linjen som viser fremdriften, den er rett over halveis og jeg får ikke lov til å gå videre før den er ferdig. Så jeg tenker; "Bare vente til den blir ferdig"

 

Den stopper på ca. 75 % (øye-måling), jeg lar den fortsatt gå. Ingenting skjer, jeg går å får meg noe å spise, da jeg kommer tilbake 10 min senere sår den fortsatt på samme sted. Ingenting har skjedd, jeg ser på den i ca. 2 min. Da slår maskinen seg av...

 

Jeg lurte på hva det var, så gikk det 2 sek. så så jeg det. Strømledningen var ikke i maskinen. Jeg hadde tatt den ut i starten av prosessen, siden den var fulladet og jeg flyttet meg litt rundt om i stuen.

 

Jeg plugget i laderen og startet maskinen på ny, gjorde det samme som forrige gang. Trykte F9 og valget å boote fra minnepennen. Det gikk fint det til jeg kom til 75 % igjen, der stoppen den igjen. Jeg tenke at det kan være noe gale med OS et på minnepennen, så jeg skrudde den av mens den fortsatt sto på 75% (vet at det ikke var det beste å gjøre...)

Installerte på nytt OS på minnepinnen, gjorde det samme igjen og det stoppen igjen på 75%

 

Da ble jeg litt irritert, jeg viste ikke hva jeg skulle gjøre. Så jeg skrudde maskinen av igjen (ikke det beste å gjøre) og dro ut minnepluggen. Starten den så uten Linux på minnepenn, i håp om at den ville starte som normalt, i windows. Det gjorde den ikke, den bare viste meg en svart skjerm med tegnet " _ " oppe i venstre hjørne. Ingenting skjedde.

 

 

Så hva skal jeg gjøre?

 

OS fungerer ikke, bare vis jeg vil bruke prøvefunksjonen til Ubuntu som ikke lagrer noen ting, der minnepennen må stå i hele tiden. Det endrer helle ikke noe på det opprinnelige OS som er installert på maskinen (bare at jeg ikke har det lengre :blush: )

 

 

Noen som vet hva jeg kan/må gjøre for å få den til å virke igjen. Det hadde vært utrolig hjelp for meg. (Helst ikke like langt som jeg skrev :p;) )

 

Edit: En haug med skrivefeil :whistle:

Endret av fjerten95
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal prøve å installere den fra CD, skal se om det fungere da.

 

-Zeitgeist-:

Det har jeg og prøvd, det fungerte desverre ikke.

 

Ok. Ikke avbryt innstallasjonen selv om den ser ut til å stoppe opp. Av og til kan ting ta tid.

 

 

Jeg lot den stå å jobbe i over en time, det fungerte ikke da heller.

 

 

 

Hmm,

 

siden du gikk lei av windows først (pga problemer?) kan det være noe feil med harddisken? Du får jo kjørt linux uten å installere det på harddisken....

 

 

Ja, jeg gikk lei av alle problemene med windows, ikke virus men at den var treg og at viften sto på fult hele tiden.

 

 

Jeg skal se hva jeg kan gjøre når jeg kommer hjem i dag.

Lenke til kommentar

Dette høres ut som et partisjonsproblem for meg.

Jeg hadde latt gparted slette hele disken, og SÅ boota den minnepinnen.

Hvis du har mulighet for det, velg at ubuntu installeren skal bruke EXT4 filsystemet.

 

Gparted:

Når du har boota ubuntu opp, se om du finner gparted i menyen.

Hvis du gjør det, og driter i hva som er på hardisken fra før av, la den få lov til slette hele disken. "delete partition". Alt som er der.

OBS: pass på at du velger hardisken, og ikke usb minnepinnen, når du er inne i gparted.

Endret av Neonlight
Lenke til kommentar

Når den starter med installasjonen, og med mindre du har gjort noe utenom ellers, så vil den formatere harddisken for å legge Ubuntu der.

 

En ordentlig formatering av HDDen, før du installerer Ubuntu er ikke en dum ide. Folk hva Neonlight skriver. :)

Endret av Lednar
Lenke til kommentar

Du kan ikke legge ut et bilde av vinduet med partisjonering med alle endringene du har gjort, og gjerne oppgi hvilken maskin du har så andre kan se om det er noen kompabilitetsproblemer med maskinvaren?

 

Tror nok det å slette alle partisjonene på disken og deretter installere Ubuntu kan hjelpe om feilen ligger i harddisken.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er noe galt med hardisken, siden jeg får heller ikke installert Ubuntu med CD.

 

Hvordan kan jeg reparere den eller skjekke hva som er galt med den når OS ikke fungerer?

 

 

Edit:

Jeg kan prøve å kjøre ubuntu prøveversjon og laste ned et program som fikser det.

Endret av fjerten95
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...