Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Masse striper og uklarhet i skjermen


Anbefalte innlegg

Plutselig klikka PCen i dag og slo seg av... noe som skjer ganske ofte egentlig...

Men da jeg skrudde den på var skjermen helt texas!

740281.jpeg

 

Masse striper, og i oppstarten er det mange rare tegn osv.

 

Sjekka at ledningene til skjermen står ordenlig i.

Lastet også ned ny skjermdriver fra nvidia, men det hjalp ikke.

Grafikkort er 8800 GTX

 

Vil det hjelpe med reformatering?

 

Takk for tips :)

 

EDIT: Jeg la ved et bilde der, men ser at stripene ikke er der.

Er det ikke da skjermen det er noe galt med eller ledningen?

Endret av bfplayer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt må vi finne ut om det er skjermen eller PCen feilen ligger i.

Ta et screenshot av en av skjermene som viser feilen tydelig og post den her.

Det screenshottet du har lagt opp allerede er alt for lite - og jeg kan ihvertfall ikke se noe åpenbart galt i det i den lave oppsløningen.

 

Om vi kan se feilen også = feilen ligger i PC eller skjermkortet

Om vi ikke kan se feilen = feilen er i skjermen

 

Etter vi har funnet ut dette kan vi gå videre.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Når jeg tar screenshot, kommer ikke strekene på bildet.

Jeg har prøvd igjen, og dratt bildet over skjermen, men stripene sitter bare på skjermen.

Jeg gidder ikke laste opp et nytt bilde. Kan garantere at det ikke vil være noen striper på det. Hadde det vært det, kunne dere ha sett det selv på det lille bildet, så ille er det faktisk!

 

Og siden dere da ikke kan se noe... er det da skjermen?

Lenke til kommentar

 

Om vi kan se feilen også = feilen ligger i PC eller skjermkortet

Om vi ikke kan se feilen = feilen er i skjermen

 

 

Jeg er ikke enig i den framgangsmåten. En printscreen ved en delvis ødelagt GPU vil gi et helt klart bilde uten striper og uklarheter.

 

Og siden dere da ikke kan se noe... er det da skjermen?

 

Beste måten å finne ut om det er GPU eller skjerm er å koble til en ekstern skjerm for å se om stripene er der også.

Lenke til kommentar

Ja... det jeg fryktet egentlig!

Skal ta å prøve med en annen skjerm i morra, orker ikke nå :p

 

De stripene går litt sånn av og på...

 

Da jeg skrudde på dataen i sta... ca 10 min siden, var alt fint igjen, men så etter noen minutter ble skjermen svart, og dataen frøs! så skrudde jeg den av, og da jeg skrudde den på igjen var alt f*cka igjen!

 

Under oppstarten kommer det også mange rare tegnt i oppstartings fasen, når den verifiserer harddiskene eller hva den nå enn gjør.. ser ut som masse likninger

Lenke til kommentar

 

Om vi kan se feilen også = feilen ligger i PC eller skjermkortet

Om vi ikke kan se feilen = feilen er i skjermen

 

 

Jeg er ikke enig i den framgangsmåten. En printscreen ved en delvis ødelagt GPU vil gi et helt klart bilde uten striper og uklarheter.

 

Jeg har enda ikke sett noen tilfeller der ikke dette har stemt, altså at defekt på skjermkort viser på screenshot, men jeg skal innrømme at jeg har aldri dukket veldig dypt ned i det tekniske på hvor dataene til screenshottet egentlig tas fra, og sånn sett skal jeg ikke utelukke muligheten for at det kan være unntak hvis du har opplevd det motsatte.

 

Egentlig trenger man ikke screenshot som regel for å finne ut av det - hvis det er skjermen som er feil på så vil det normalt være samme feil på samme stedet på skjermen uansett hvor du er, mens feil på skjermkort som regel vil føre til alt mulig merkelige fenomen som ofte varierer fra gang til gang og reagerer forskjellig i 2D og 3D og gjerne mens du flytter rundt elementer på desktop osv. Ofte også merkelige tegn og artifakter under oppstarten er ikke uvanlig.

 

Selvfølgleig er den ultimate testen å bytte ut enten skjerm eller sjermkort og se hva som skjer da - men det krever jo at man har ekstradeler for hånd.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Om det skulle være noe forvirring rundt om det er skjermkortet eller ikke:

 

Dette er en erketypisk feil for alle kort i 8800-klassen, og intreffer som regel etter 2-3 år.

 

Begynner gjerne først med artifacts i spill, så striper på skrivebordsmiljøet, deretter i oppstartsskjermen, osv osv.

 

Såvidt jeg vet skal det være 5 år. Du skal i det minste få et nytt, tilsvarende kort.

Lenke til kommentar

Greit, da kontakter jeg dell i morra!

 

Hvis det er sjermen, vil stripene være permanent! eller hva?

I dag da jeg skrudde på PCen var alt helt greit, men så plutselig hang den seg opp og skrudde seg av, og da jeg skrudde på igjen var stripene der! og alle tegnene i oppstartsfasen.

samme opplevde jeg også i går!

 

Da må det være kortet! sannt?

Lenke til kommentar

Siden jeg ikke sitter foran PC'n din, og kan teste med flere kilder, så blir det vanskelig.

 

Det er dog flere som kjenner igjen grafikkfeilene dine, og de har kommet av defekt skjermkort. Kontakt Dell først og få nytt skjermkort. Hvis det fortsatt ikke fungerer, så kontakter du dem du kjøpte skjermen av. Samme reklamasjonstid der.

Lenke til kommentar

Ja skal det!

 

Men er ikke skjermen!

 

Hadde det vært skjermen hadde de strekene vært der hele tiden og på samme plass, også under oppstarten.

 

Som regel når jeg starter den etter en god stund er ikke stripene der, men da kræsjer PCen etter 5 til 15 min eller no, og når jeg skrur den på igjen er stripene der!

 

PCen kan ikke kræsje pga skjermen!!!???

Lenke til kommentar

Da har jeg ringt Dell og hørt, og desverre var reklamasjonstiden ute!

 

Da må jeg kjøpe et nytt grafikkort.

 

Jeg har ikke peiling på dette!

 

Noen som kan gi noen tips på et greit kort, som ikke er for dyrt!

Jeg er ikke villig til å gi no serlig! driver ikke med gaming lengre, men ser en del film på PCen.

 

Tips? :)

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=605763

 

Dette er vel ca tilsvarende det du har i dag, men vis du ikkje gamer, kan du klare deg med eit billigere.

Du kan jo klare deg med eit viftelaust også.

 

Dette f.eks http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=589255

 

Gamer ikke no serlig lenger nei... tar en liten runde med spill av og til, men er ikke interessen min lenger, som den var før!

Blir nok den uten vifte der ja! Den passer rett inn eller? xD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...