Gå til innhold

Kunstig livmor?


Anbefalte innlegg

Hei vi har begynt på bioteknologi i Naturfagen, jeg har ikke hatt naturfag på et år så det jeg skal ta opp/spør om her er sikker ganske grunnleggende for mange av dere. I dag hadde vi om det å sette sammen eggceller og sædceller fra to dyr og så putte de i en surrogatmor. I forbindelse med dette spurte jeg i klassen om det ikke ville være realistisk at man om ikke alt for lenge ville ha mulighet til å putte eggcellene og sædcellene i en slags kunstig livmor. Da lo alle i klassen av meg og læreren min sa at jeg nok hadde sett litt for mye på science fiction. Rett etter det lærte vi at de cellene som blir puttet i surrogatmoren arver ingen av egenskapene til surrogatmoren, men fra de to dyrene som genene kommer ifra. Ærlig talt ble jeg litt mind blown over teknologen da, og synes vertfall at det var rart alle tok meg så useriøst.

 

Husker ikke alle fag utrykkene så ble litt rotete (glemte naturfag boken) Men er jeg virkelig helt ute å kjører her? Jeg kan virkelig ikke fatte at det er så urealistisk med en kunstig livmor?

 

Edit: Eller noe annen form for teknologi som vil gjøre det mulig å "dyrke" frem fosteret. Setter pris på noen linker eller noe sånt rundt teamet. Har lyst å ta dette opp i klassen igjen.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du egentlig burde utdype litt hva du legger i kunstig livmor. I prinsippet er det ikke noe problem å putte inn et befrukta egg inn i en annen person enn de som laget det befruktete egget, det kalles kunstig befruktning og brukes hele tiden..

 

Hvis du snakker om å konstruere en kunstig livmor så er det noe helt annet. Snakker man da om å ta en livmor ut av en organisme og holde den kunstig i live, eller å syntetisere den i laboratoriet? Hvis det er det siste du tenker å så er det ganske umulig, ihvertfall innen de neste 20 år.

Lenke til kommentar

Når man har laget et kunstig organ tidligere så har man tatt et vanlig organ, fjernet alle cellene så bare "skjelettet" gjenstår, som oftest består dette av brusk. Så tilsetter man stamceller som går inn i plassene til de forrige cellene. Dette gjør man fordi man vil ha sine egne celler i organet så det ikke blir fra-støtt av immunsystemet fra kroppen.

 

Men med en livmor så burde dette ikke ha noenting å si. Man trenger bare en livmor som kan holdes i live. I tillegg er en livmor mye mer avansert enn for eksempel en nyre.

Lenke til kommentar

Ved såkalt prøverørsbefruktning, så skjer selve befruktningen mellom eggcelle og sædcelle i en næringsoppløsning i et laboratorie (dog ikke i et reagensrør, men i en skål i et sterilt miljø). Den befruktede cellen deler seg også noen ganger og blir til en celleklump, et embryo, før man setter det inn i en livmor og lar det feste seg i livmorveggen.

 

Hvilken livmor man setter inn embryoet i spiller egentlig liten rolle, for i morkaka som straks dannes mellom livmorveggen og embryoet, så er det mekanismer som blokkerer for kroppens avstøtingsmekanismer. Dette er helt nødvendig, for fosteret har jo andre gener enn moren, så uten et slikt blokkeringssystem ville morens immunapparat prøvd å kvitte seg med celleklumpen. I prinsippet kunne man nok satt inn et griseembryo i livmoren til ei ku, såpass bastant er denne immunsystemblokkeringen.

 

Livmorens oppgaver er mest å være et beskyttende miljø, pluss at livmorveggen avgir næringsstoffer gjennom celleveggene til morkaka, som kun deler blodkarsystem med fosteret. Å lage en kunstig livmor som både gir fosteret beskyttelse og dessuten gir morkaka næringsstoffer gjennom en membran burde derfor egentlig ikke være umulig. Jeg sier ikke at det er enkelt, men jeg avviser det heller ikke som en umulighet.

Lenke til kommentar

Har ikke link her men så på en ny dokumentar at de hadde laget er kunstig hjerte nå som begynnte å slå av seg selv og slår enda.

De ser for seg at man kan lage kunstige organer for å så bytte ut disse etter hvert som de feiler.

 

Beklager off-topic.

 

Så dette for en stund siden jeg også, mener det var på Gizmodo(?) men har ikke klart å finne det igjen.

Har du en link til meg? :)

Lenke til kommentar

Synes det var en interessant tanke. Svaret at du har sett for mye Science Fiction er nok litt dumt med tanke på at det var læreren som svarte.

 

Kloning er ikke noe nytt, og det er faktisk mulig å lage organer av stammcellene. Forskere arbeidet også med en slags 3D-printer som kan brukes for det. Gjerne les artikkelen på http://www.forskning.no/artikler/2009/november/234922

 

Det må da selvsagt også være mulig med en livmor. Men om det faktisk går an å dyrke liv uten et menneskekropp, vet jeg ikke. De må jo lage et blodkretsløp og sørge for at fosteret for næringsstoffene som trenges.

 

Det er vel også mulig å klone mennesker som bare brukes som surrogatmor, men dette kommer forhåpentligvis aldri til å skje. Visse etiske regler bør man jo ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men om det faktisk går an å dyrke liv uten et menneskekropp, vet jeg ikke. De må jo lage et blodkretsløp og sørge for at fosteret for næringsstoffene som trenges.

Den kunstige livmora trenger verken å bestå av levende celler eller å ha et blodomløp for å fungere. Fosteret har aldri felles blodomløp med mora/livmora. Næringsstoffene fra moras blodomløp trenger gjennom livmoras indre "hud" (en membran) og inn i blodomløpet i morkaka. Morkaka er en del av fosteret og er fosterets eneste direkte kontakt med mora, som en slags svamp som ligger inntil livmorveggen og suger til seg næringstoffer og utskiller avfallstoffer.

 

Så man trenger bare en slags kuvøsepose som gir fosteret rett temperatur og støtte gjennom fosterutviklingen, med en mebranstruktur som morkaka kan feste seg på og som man både kan tilføre næringsstoffer gjennom og fjerne avfallstoffer gjennom. Jeg sier ikke at blir enkelt å lage en sånn helt kunstig livmor, men jeg ser ingen grunn til at det skal være umulig.

 

Ved utviklingen av en sånn kunstig struktur vil man selvsagt ikke begynne med mennesker, men med andre dyr som har fosterutviklingen i en livmor, altså et eller annet pattedyr, antagelig en husdyr- eller kjæledyrart.

 

Om et sånt kunstig livmorapparat noensinne vil bli benyttet på mennesker er et etisk spørsmål, men man kan jo f.eks tenke seg dette som en avansert form for hjelp for ufrivillig barnløse, f.eks i tilfeller der den biologiske moren tidlig i livet har måttet fjerne eggstokkene/livmoren på grunn av en skade eller sykdom. Ved å ta ut og oppbevare egg fra hennes eggstokker kan hun altså bli mor når hun er klar for det, senere i livet, uten å benytte ei annen dame som såkalt surrogatmor.

Endret av SeaLion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Det foregår mye forskning rundt å lage en kunstig livmor.

 

Forskningen skjer i minst tre retninger:

 

1) Man kan som kjent prøverørsbefrukte et egg. Jo lenger man holder liv i egget utenfor en ekte livmor, jo nærmere kan man si at man kommer en "kunstig livmor".

 

2) For tidlig fødte barn kan reddes fra omtrent uke 23. Barn som fødes tidligere kan tenkes lagt i en vanntank hvor morkaken eller navlestrengen forsynes med næringsstoffer. Se for eksempel http://www.thesciencenews.info/2011/04/artificial-uterus.html

 

3) Det gjøres forsøk med dyr. Blant annet kan hai-fostre "dyrkes" i en kunstig livmor. Se for eksempel

http://www.wired.com/wiredscience/2011/09/artificial-shark-uterus/ Haier er selvsagt veldig forskjellige fra oss, men det er lett å tenke seg at med nok innsats vil man kunne gjøre dette med dyrearter som er stadig mer og mer like oss.

 

 

Det er selvsagt store etiske problemer forbundet med å ha en kunstig livmor; se for eksempel http://dotsub.com/view/b770de5d-c6f3-4707-ad4b-3a5e8ee55cf9 hvor det hevdes at det er blitt gjort forsøk med kunstig livmor for menneskefostre, til tross for at dette er forbudt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...