Gå til innhold

digitalisering av vhs-c film - trenger råd


Anbefalte innlegg

Jeg har et vhs-c kamera som jeg har sluttet å bruke. Nå vil jeg overføre alle tapene til pc i digitalisert form før kvaliteten på tapene ødelegges. Er det noen her på forumet som har digitalisert egne taper og som kan gi råd om utstyr/programvare for dette? Jeg bruker win7 på maskinene mine, så utstyret bør støtte dette oset. Jeg bryr meg mindre om utstyret er internt eller eksternt, og er villig til å bruke ca 2000 kroner på selve utstyret. Programvare kommer eventuelt i tillegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lite erfaring selv. Kjøpte ett USB-adapter som skulle kunne ta gul plugg og lyd. Det var hos Lefdal.

 

Det var programvare for Windows og Mac. Det kostet ikke så mye penger som du vil spytte inn i det. Jeg prøvde på en gammel Mac, og så på en eldre PC.

 

Problemet mitt var for svak PC til å hente opptaket perfekt. Produktet er myntet mot Mac, derfor spesifikasjonene nedenfor. Men det er også en PC-installasjon på den medfølgende CD-platen.

 

RETTELSE:

Systemkrav er Macintosh computer med Intel Core Duo CPU

- 512 Megabyte RAM

- Mac OS X 10.5.6 Leopard (eller senere)

- QuickTime 7.6 (eller senere)

 

Den lagde da MPEG-4 video (ÆSJ for formatvalget), ville vært hyggeligere med MPEG-2, men så er kanskje ikke kvaliteten fra VHS all verden å skryte av, og kansje det ikke blir så mye bedre med MPEG-2 av slike grunner. Men likevel, så er MPEG-4 kjent for å være ett lavmåls format.

 

Der fant jeg navnet på produktet:

 

Video Capture, og merket er Elgato

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er den harde komprimeringen i MPEG-4 jeg tenker på. Fordelen er jo for HD-video at en skal klare å presse de ekstra pikslene noe ekstra. Da HD-video også uten komprimering ville gitt betydelig større filer/datamengde enn "normalvideo".

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...