Gå til innhold

Redusere hastighet på vann-pumpe


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er helt ny med vannkjøling og startet opp mitt første system på vann i går. Er egentlig veldig godt fornøyd med oppsettet med unntak av en ting; pumpa bråker altfor mye!

Pumpa er av typen: Laing DDC-pump 12V DDC-1Plus

 

Har sett i BIOS og i programvare at RPM oppgis til cirka 4600 på CPU og dette regner jeg da med er "maks" for vifte-utgangen som pumpa er tilkoblet. Har forsøkt å redusere RPM'en men dette har jeg ikke fått til, så jeg antar pumpa bare har 2 modus; enten er den avskrudd eller så går den for fullt - stemmer dette?

 

Den bråker jo pokker meg mye mer enn stock CPU-vifta gjorde, så da er litt av poenget med vannkjøling borte for min del.

 

Noen som har tips ang. denne pumpa?

Endret av DJCrapBag
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres rart ut at pumpa di skal bråke så mye. Jeg har selv en Laing DDC og den kjører jeg på full guffe uten at den lager noe særlig lyd. Den klarer ikke å overdøve viftene mine som går på 8-900 RPM. Det kan ikke være at den står direkte på kabinettet, og det er vibrasjonene du hører? Jeg kjøpte en slik en til pumpen min og den fjernet alt av vibrasjonsstøy.

Lenke til kommentar

Det høres rart ut at pumpa di skal bråke så mye. Jeg har selv en Laing DDC og den kjører jeg på full guffe uten at den lager noe særlig lyd. Den klarer ikke å overdøve viftene mine som går på 8-900 RPM. Det kan ikke være at den står direkte på kabinettet, og det er vibrasjonene du hører? Jeg kjøpte en slik en til pumpen min og den fjernet alt av vibrasjonsstøy.

Pumpa er montert i bunnen av kabinett ja, så det kan godt hende det er vibrasjoner jeg hører. Problemet er at jeg har ikke plass til mye vibrasjonsdempende materiele på undersiden av pumpa siden den står plassert under harddiskene og ikke har mye å gå på i høyden. Mulig jeg får plass til en slik gel-klump som du linker til - må undersøke litt nærmere.

Lenke til kommentar

Pumpa er montert i bunnen av kabinett ja, så det kan godt hende det er vibrasjoner jeg hører. Problemet er at jeg har ikke plass til mye vibrasjonsdempende materiele på undersiden av pumpa siden den står plassert under harddiskene og ikke har mye å gå på i høyden. Mulig jeg får plass til en slik gel-klump som du linker til - må undersøke litt nærmere.

Det er ikke snakk om mer enn en centimeter, omtrent. Det skal være veldig trangt for at du ikke skal få plass til den. Du kan sikkert også finne noe enda tynnere for å dempe vibrasjonene.

 

Idleman: Laing DDC har da ingen luftehull under pumpa? Eller er jeg ute og kjører? Pumpa er vel i bunn og grunn vannkjølt, den og.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk nesten 3cm å gå på i høyden ser det ut til. Men, siden slangene som går til pumpa går gjennom hull i harddisk-racket har jeg likevel ikke mye å gå på. Mulig jeg kan løfte pumpa 5-10mm uten at det blir for "tight" for slangene. Akkurat nå er pumpa festet til bunnen med tja... kanskje 3-4mm tykke dobbeltsidigteip-biter (så det er da bittelitt luft mellom kabinett og pumpe). Tror dere det vil hjelpe hvis jeg går over til doble sånne borrelås-biter? Eller burde jeg heller se på, som nevnt over; skumgummi, og i såfall - hvordan skal jeg få festet skumgummien?

 

Ser ut til at det er 2 små hull under der ja;

laing-ddc_1.jpg

Endret av DJCrapBag
Lenke til kommentar

La et par skumgummi-lister på 8mm under pumpa nå og da forsvant all støyen. :D Nå hører jeg ikke pumpa om den går for fullt engang. Tusen takk for all hjelp folkens! :new_woot:

 

edit: For morroskyld;

Her er en sammenligning mellom vann/luft i systemet mitt på CPU;

Luft: IDLE: 35 | LOAD: 74

Vann: IDLE: 32 | LOAD: 53

:dribble:

Endret av DJCrapBag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...