Jump to content
Sign in to follow this  
Bato

Finner ikke harddisk

Recommended Posts

Når jeg skrudde av maskinen i går kveld (11.10.2010) var alt helt fint. Hadde ingen problemer. Men da jeg kom hjem fra jobb i dag var det ikke en frisk maskin som tok imot meg!

Den fant plutselig ut at den ikke ville vise/se den ene harddisken min. Har en jeg kun kjører windows på og en jeg bruker som lagring. Det er denne som jeg har lagret alt på som plutselig er borte. Det er en 1TB Seagate SATA disk.

Bilde av hardisken/partisjoner:
[attachment=396828:IMG_0080.JPG]

Får ei feilmelding når jeg starter opp PCen.

Video av feilmeldingen:
http://www.youtube.com/watch?v=LUKYFHHv6O4

Har sjekket ledningene til hardisken og di sitter som dem skal. Testet den i en annen datamaskin og maskinen klarte å finne dem, men kun som disker. "Sett en disk inn i D" f.eks kommer opp. Men dem er der!

Håper noen kan hjelpe meg, har mistet absolutt alt nå. Feriebilder, filmer, musikk, dokumenter, ALT!

Takk for all hjelp :) Edited by Bato

Hva sier disk management. (Bildet ditt i første innlegg viser ikke partisjonene dine - men derimot shortcuts lagt på skrivebordet).

Koblet den i en annen port ja, men da skippet den "Detecting port 0" og bare gikk rett forbi. Fant ikke hardisken da heller. Finner den ikke i BIOS eller når man høyreklikker på "computer" i startmeny og trykker på "mangage" og inn der på hardiskene.

Men fant disken som sagt i en annen data når jeg prøvde men da kom den opp som en virtuel drive. "Sett en disk inn i D" f.eks kommer opp.

Du kan jo forsøke å kjøre Seatools - kan muligens gi litt info om hva som er galt.

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=SeaTools&vgnextoid=720bd20cacdec010VgnVCM100000dd04090aRCRD

[quote name='Bato' date='12. oktober 2010 - 21:50' timestamp='1286913035' post='16326394']
Når jeg skrudde av maskinen i går kveld (11.10.2010) var alt helt fint. Hadde ingen problemer. Men da jeg kom hjem fra jobb i dag var det ikke en frisk maskin som tok imot meg!

Den fant plutselig ut at den ikke ville vise/se den ene harddisken min. Har en jeg kun kjører windows på og en jeg bruker som lagring. Det er denne som jeg har lagret alt på som plutselig er borte. Det er en 1TB Seagate SATA disk.

Bilde av hardisken/partisjoner:
[attachment=396828:IMG_0080.JPG]

Får ei feilmelding når jeg starter opp PCen.

Video av feilmeldingen:

Har sjekket ledningene til hardisken og di sitter som dem skal. Testet den i en annen datamaskin og maskinen klarte å finne dem, men kun som disker. "Sett en disk inn i D" f.eks kommer opp. Men dem er der!

Håper noen kan hjelpe meg, har mistet absolutt alt nå. Feriebilder, filmer, musikk, dokumenter, ALT!

Takk for all hjelp :)
[/quote]
Du kan prøve å reinnstalere chipset driverne.... :hmm:

Punkt #1: Alltid alltid ha backup ac ting du ikke kan tåle å miste.

Det sagt - her er det tydeligvis en feil med fysisk detection av disken. Så langt jeg kan se må det da være feil i enten harddisken eller kontrolleren/kontrollerporten. Feil i kontakt/kabel kan jo selfølgleig også ikke utelukkes, men det er jo enkelt å sjekke.

Drivere (som posteren over nevner) tror jeg du kan utelukke helt - de har ikke en gang lastet seg inn i dette steget av oppstarten. Dette er kun hovedkortet som utfører, ikke OSet.

Jeg ville testet disken i en alternativ S-ATA port. ideelt sett om du har muligheten så test den gjerne på en helt annen maskin, men nest beste alternativ er å bruke en annen port. Om maskinen din har mer enn èn S-ATA kontroller så bruk gjerne av av portene assosiert med den andre kontrolleren.

Ellers så er det nok ikke helt usansynlig at disken kan være død... den mest sikre måten å være sikkert på en sånn konklusjon er som sagt å teste den i en annen maskin siden du da kan utelukke alle andre faktorer enn disken selv. Om du ikke har en annen maskin eller kompis som vil la deg test den på hans så er nok dette noe de kan sjekke for deg while-you-wait i en butikk som spesialiserer seg på data. Det er tross alt ingen vanskelig eller tidkrevende operasjon.

-Stigma

Hjalp ikke å reinstallere chipset driverne :(
Lurer på om det hjelper å formatere og installere Windows på nytt på den hardisken som fungerer :hmm:

[quote name='Bato' date='13. oktober 2010 - 20:22' timestamp='1286994160' post='16330783']
Hjalp ikke å reinstallere chipset driverne :(
Lurer på om det hjelper å formatere og installere Windows på nytt på den hardisken som fungerer :hmm:
[/quote]

Som sagt så skjer alt dette før OSet i det hele tatt starter opp, så det kan du nok utelukke. Det er kun det som skjer etter windows logoen kan du si som påvirkes av OSet i det hele tatt. Dette er en sak som skjer rent mellom hovedkortet og harddisken.

-Stigma

Noen som vet hva "PD not ready or Unknown device type" betyr? Hva står PD for?

I Youtube videoen som jeg la ut står det "port 0". Byttet til "port 1", men akkurat samme skjer.

Hvis jeg har forstått riktig (pt6 deluxe), så du har koplet den 1 TB disken din på Marvell kontroller, som er for SAS disker.
-Har du en SAS disk eller har du en SATA?

Har du installert windows på en PATA 80GB disk?

Alt det for å skape en bilde, før man kan prøve på noe annet.

[quote name='wiberos' date='13. oktober 2010 - 22:13' timestamp='1287000818' post='16331357']
Hvis jeg har forstått riktig (pt6 deluxe), så du har koplet den 1 TB disken din på Marvell kontroller, som er for SAS disker.
-Har du en SAS disk eller har du en SATA?

Har du installert windows på en PATA 80GB disk?

Alt det for å skape en bilde, før man kan prøve på noe annet.
[/quote]

Stemmer det. Var en kompis av meg som koblet opp PCen min når jeg først kjøpte den i deler (februar 2009). Harddisken har alltid vært koblet i Marvell kontrolleren. Det er en SATA disk. Så i dag byttet jeg port til SATA 1,2,3,4,5 og 6, men da skippet den bare hele "Detecting port" stege og bare gikk videre. Fant da heller ikke harddisken. Så byttet tilbake til Marvell.

PATA oppstod når det her først skjedde i går. Hva er PATA? Både Samsung disken og DVDrom`en står som PATA.

Sata disken må vel koples til en av de Sata 1,2,3,4 osv. De er porter til Intel.

Marvell SAS controller kan deaktiveres i bios, du trenger ikke det.

Pata disk er disken som du kopler med en flatkabel (80 lines).
Så for å avklare det: er OS disken din koplet med en flatkabel på hovedkort? (sammen med CD rom?)

Og når det gjelder den 1TB disken din.
Until videre, du trenger bare å bekrefte at den blir detektert i biosen. (få håpe at den er ikke skadet?)

Når den først blir detektert,i biosen så må man se på om det er mulig å se nærmare på det.

[quote name='wiberos' date='13. oktober 2010 - 23:00' timestamp='1287003616' post='16331723']
Sata disken må vel koples til en av de Sata 1,2,3,4 osv. De er porter til Intel.

Marvell SAS controller kan deaktiveres i bios, du trenger ikke det.

Pata disk er disken som du kopler med en flatkabel (80 lines).
Så for å avklare det: er OS disken din koplet med en flatkabel på hovedkort? (sammen med CD rom?)

Og når det gjelder den 1TB disken din.
Until videre, du trenger bare å bekrefte at den blir detektert i biosen. (få håpe at den er ikke skadet?)

Når den først blir detektert,i biosen så må man se på om det er mulig å se nærmare på det.
[/quote]

Sata disken har siden jeg fikk den her maskinen aldri stått i en sata port, har stått i SAS port hele tiden..

Ja samsung disken som jeg har windows på og CD-rom er koblet med flatkabel (PATA).

Jeg fikk låne en USB SATA/IDE adapter kit slik at jeg kunne koble disken via USB. Men det skjedde ingenting, verken på dataen eller på disken. Men det er fordi jeg tror den ikke får nok strøm, for den startet når jeg koblet den inn i maskinen igjen.

Så jeg da har jeg to ting å gå etter:

- Fant den i en annen datamaskin "Testet den i en annen datamaskin og maskinen klarte å finne dem, men kun som disker. "Sett en disk inn i D" f.eks kommer opp. Men dem er der!"

- Den starter opp når jeg starter datamaskinen. Så da må det vel være enten en instilling, eller en defekt port/del av hovedkortet.

Det er det jeg tror da...

Setter stor pris på alle tips og gode råd! :)

Hei igjen

Det er noe mer med den Marvel controller og modus den var. Raid eller ikke.

Noe annet er at, siden du har kun en disk (den 1TB), vil med å tilkople den på Intel sine porter, vil du komme fortere inn til windows. Det forutsetter at du deaktivere den Marvell i bios.

Men ok, nå blir det viktigere å finne ut hva som er galt.

At disken starter opp, er bra. (det betyr ikke at det er grunnlag for å si at den er frisk dog)
Du trenger å bekrefte at strukturen, informasjon den sender til bios, når den blir kontrollert er riktig. Dvs at biosen
forstår at den er 1TB disk for å si det enkelt.

Finne Hårek her på forumet. I signaturen hans, er det noe verktøy.. mbrlister...
Bruke den og vedlegg resultatene.

Husk at på det tidspunkt nå, er vi interessert å kontrollere disken, og ikke å finne dine filer.

-Bios må detektere disken
-disken må finnes under i diskbehandling.

Prøve uansett å kople disken på en av de intel portene i dine forsøk på å finne disken. Med å finne disken mener jeg ikke slik du hadde før, men i diskbehandlingen.
Jeg kan ikke forstå at disken blir detektert i andre maskiner men ikke på den du har!!!!!

Da har jeg kjørt den mbrlister testen fra en annen datamaskin hvor jeg koblet til harddisken (se vedlegg).

På bildet ser du på "Min Datamaskin" hvor den finner partisjonene som flyttbar disk "H, F, I og G". Når jeg trykker på en av dem så kommer det "sett inn en disk i stasjon flyttbar disk X"

Det at maskinen finner partisjonene må jo bety at det er liv i disken?

Men finner ikke disken i BIOS (var et veldig uvandt BIOS system på den maskinen).

Disk5 har nok korrupt partisjonstabell. Offset 375, og type 6 (FAT 16) tyder på det.
Prøv TestDisk, følg bruksanvisning som følger med MBRlister.

Du burde forøvrig bruke Diskbehandling (se min signatur), og legge den ut som et skikkelig skjermbilde. Å bruke fotoapparat gir nokså dårlig oversikt.

Da holder jeg på med TestDisk. Når jeg kom til punkt 5 står det i guiden at jeg skal trykke "Proceed", men jeg kunne ikke velge det, kunne trykke "Search" istede for, så det er det den holder på med. På skjermbilde 1 er det diskbehandlignen du ser.

Det er vel Disk0 du ser på i TestDisk, ikke Disk5.

Den partisjoneringen av Disk0 har jeg aldri sett maken til. Grøss.

Hei til alle :)

Vi må være forsiktig en stund till, slik at vi forstår litt mer.

Du har koplet disken på en annen maskin og bootet fra den. Det er windows på den.

Så spørsmålet er:

-var windows installert på den, allerede før du fikk problemer?

Ohhh, det er bare tilfeldighet at du har en 1000GB disk på den andre maskin!!! OK

Jeg tror ikke at de partisjoner du nevner er partisjoner på Den defekt 1TB disken din.

Det er "rester" fra flytbar disk som du har koplet på maskinen tidligere, tror jeg.

Hvis du bekrefter at den 2 GB Phone card som vi ser er som en virkelig fysisk disk, så er ikke den TB disk detektert i biosen.

Derfor må du kople disken tilbake til maskinen du hadde den før, på en av de Intel portene ,ta strømmen fra de andre enhetene (dvd og harddisk) og se om disken blir detektert i biosen. Detektert betyr at du Skal i biosen, og se på main bilde (der du ser alle de port 1,2,3,4,5,6).

Hvis disken etter 2-3 forsøk kommer ikke opp, så må du lage en Dos disk med verktøy fra seagate, boote fra den, og kontrollere. Code du skal få, når du kjører på seatools må du notere ned.

Si i fra om du trenger hjelp videre med det, og om ellers du tror at jeg har misforstått noe.

Og noe til: noe seagate disker går bananas... på grunn av bananas firmware.
Det er lagt ut ...update... på noe av de hos Seagate. Det vil derfor være riktig å kontrollere den muligheten og. Edited by wiberos

Okei, for å klare opp i alt.

Jeg har EN Samsung 80GB harddisk som jeg kun kjører Windows 7 på. Den fungerer. Jeg har EN Seagate 1TB harddisk som IKKE fungerer. Den finner jeg ikke på min data eller på noen andre sin. Jeg trodde jeg fant den på min lillebror sin data, men gjorde ikke det. Den harddisken med alle de partisjonene er IKKE min harddisk, det er min lillebror sin.

Video av mitt oppstarts problem:

Harddisken har i ALL tid stått i en Marvell SAS port, selv om det er en S-ATA disk. Det virket IKKE å bytte til en SATA port.

Var hos en kompis i går og han fant den heller ikke, så det er IKKE noe med chipst.
Har prøvd andre ledninger, sjekket alle ledninger, så det er ikke det.

Finner den heller ikke i BIOS på noen maskiner.. Men det er liv i den når den får strøm, den jobber.

Og det her problemet oppsto regelrett over natta..

Så min siste utvei som jeg ser det er å bruke garantien. Har 5 års garanti på disken

Takk for all hjelp, setter utrolig stor pris på det! :)

Bildet av harddisken er IKKE min harddisk :)