Gå til innhold

Nitrogen i vannkjøling?


vifteovn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tviler på det går. uansett vil det ikke få noen effekt ettersom vannet vil varme opp nitrogenet, så på lang sikt funker nok dette dårlig. pumpa og rør vil bli sprø å sprekke eller no.

hvis man hadde hatt en radiator som kunne kjøle ned til -270 grader eller no, og et kjølesystem som takla denne tempen.

Lenke til kommentar

Quote:


lusekofte skrev (2002-01-31 20:36):

Tydelig at dere ikke har fulgt med i kjemitimen. Nitrogen er en gass ved romtemperatur (kokepunkt på -196C) Nitrogen kan bare holdes flytende ved romtemperatur under trykk, og hvis du forsøker å blande det med vann vil det fordampe i løpet av sekunder.


Lykke til!!!


Ja du har virkelig skjønt det (ironi)

 

Dette hører forresten til under fysikk ikke kjemi

 

Det er fullt mulig å lage iskrem med flytende nitrogen (klassisk fysikk-eksperiment). Dersom du ønsker en varig kjøleløsning er det ikke noe løsning å helle flytende nitrogen i vanntanken. Men vannet vil bli avkjølt ganske kraftig. Du må selvsagt sørge for at vannet ikke fryser, da ødelegges rørene.

 

Det er ingen problem å holde nitrogen flytende ved romtemperatur, en stund vertfall. Nitrogen oppbevares ofte i store termoser over flere dager.

 

Det som virkelig hadde vært stilig, er om noen hadde lagt et kjølesystem som klarte å holde nitrogenet flytende over tid. Dette er fullt mulig, men koster antagelig en god del.

Lenke til kommentar

Dette er jo helt vilt.

Hvordan kan dere i fullt alvor diskutere dette her?

Nitrogen koker i romtemperatur.

Koking forårsaker TRYKK.....

Er det så at du ønsker å vannkjøle hovedkort/prossessor og diverse andre ting direkte.??

Vel hva venter du på...ta av hood'en og sett hele greia i dusjen med temp dønn på blå. (litt reklameinspirert her :smile:)

Just do it.

Lenke til kommentar

hmmm, jeg hadde faktisk en drøm om akkurat dette i natt... :smile:

 

Jeg så for meg et kjølesystem som brukte

hardt komrpimert nitrogen (som de fleste vet jo hardere gass er komprimert desto mer varme kan det ta i mot før det fordamper/koker)

 

altså, et kjølesystem med komprimert nitrogen gass er mulig, men dyrt og relativt farlig siden koke punktetet er så lavt.

 

man kan heller prøve å bruke den gassen som brukes i frysere/kjøleskap... (mye mindre risikabelt)

 

det jeg også gjorde i drømmen min var å se hvor dyrt dette kunne bli, en 500 000,- og et team av cryoteknikkere og forskere innen feltet...

 

jeje, la det skje i fremtiden, det virker ikke som et prosjkekt jeg ville ha prøvd hjemme...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...