Gå til innhold

Oppgradering av komponenter til Jul


Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å oppgradere maskinen min til jul/nyttår.

 

Jeg har pr. i dag: AMD Athlon X2 5000+, 8 GB DDR2 RAM, Radeon HD 2900 GT (mitt GeForce 8800 GTS tok kvelden for kort tid siden), 2 x 250 GB WD Raid Edition, 2x500 GB WD Raid Edition, Samsung DVD-ROM, Thermaltake Eureka Midi Tower. Software: Dualboot Windows XP 32-bit / Vista 64-bit

 

Skjerm: Samsung SyncMaster 210, 21" med 1680x1050 oppløsning. (Beholdes.)

 

Meningen er å få et ordentlig spark i ytelse, uten å kjøpe alt nytt. Eksempel: Crysis på medium med 8x AF skal flyte fint. Budsjett er ca 5-6 tusen. Jeg ordner meg lovlig lisens på Windows 7 64-bit fra annet hold, så det trenger ikke å inngå i listen.

 

Jeg har satt opp et foreløbig forslag her: Handleliste - Prisguide

 

(Edit: handlelisten er herpa, men inneholdt opprinnelig AMD Phenom II x6 1090T, 4 Gig DDR3-RAM, Radeon 5850 og et AM3 hovedkort til 1490,- )

 

 

 

 

 

Er jeg på sporet, har dere noen innspill?

Endret av HilRam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Asus Crossfire og 1090t gir ikke akkuratt ytelsen et spark bak i forhold til pris.

Ville heller gått for noe som:

http://www.dustinhome.no/pd_5010470590.aspx?

http://www.dustinhome.no/pd_5010471483.aspx?

http://www.dustinhome.no/pd_5010447272.aspx?

http://www.dustinhome.no/pd_5010443622.aspx?

5825,- Inkludert frakt.

 

Ideelt sett burde du egentlig valgt Intel, men ettersom plattform 1156 skal erstattes med 1155 om ikke så altfor lenge, blir det døfødt ved senere anledning når du skal oppgradere.

Lenke til kommentar

Takk for svar. 

 

IT-henrik:

 

Hvorfor bør jeg velge AMD 1055T-CPU? Blir ikke 2,8 GHz litt lite for spill som ikke er optimalisert for multithread? Jeg bør nok vurdere det hovedkortet fra Gigabyte, har veldig gode erfaringer med den produsenten, og dessuten er det en del rimeligere enn det ASUS-hovedkortet jeg satte opp opprinnelig.

 

Den RAM'en du har satt opp står merket med "Intel", har det noe som helst å si?

 

 

 

 

zenzito: Jeg har i dag en 3. parts Zalman-kjøler  jeg håper å kunne fortsette å bruke: Zalman CNPS 9700

 

Tror du den er bra nok til sekskjerne Phenom II ?

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Pr. dags dato er det ca. 3 spill som støtter hele 6-kjerner/tråder, og få den lille ytelseøkningen de ekstra 0,5ghz gir i 3 spill er ikke verdt de 700-800 kronene ekstra for min del.

Du kan også bruke dette regnestykket og vurdere 6-kjerne i det hele mot 4-kjerne, men 1055t koster ikke så veldig mye mer enn AMD's 4-kjerne.

1055t har også turbo-funksjonen som 1090t har, den funksjonen som guffer på litt ekstra på 3-kjerner når du benytter deg av programer som ikke bruker mer en 2-3 kjerner.

 

Hovedkortet jeg linket til har egentlig alt som det første Asus korte du linket til utenom crossfire-støtte i 16x+16x modus, ettersom ATi kommer med nye skjermkort nå, kommer du neppe til og oppgradere med et ekstra 5870 eller 5850 ved en senere anledning uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Da tror jeg at jeg går for en 1055T, håper Turbo-funksjonen slår inn når den skal.

 

Btw - er det bare jeg som synes at prisguiden har blitt helt håpløs å bruke? Halvparten av varene jeg legger til nekter å legge seg inn på listen!

Prisguiden er mildt sagt søppel.

Bruker heller de billigste nettbutikkene, spesielt Dustinhome, når jeg lager oppsett. Sliter de med mangel på varer prøver jeg andre sider som komplett.no og netshop.no .

Lenke til kommentar

Det kan hende. Og det kan også hende at jeg nøyer meg med en Radeon HD 6770 dersom ryktene om den er sanne.

 

Jeg lurer forresten på om det er store forskjeller i krav til strømforsyning på disse kortene - 5850 vs 5870. Jeg er så glad i min MIST 500 W at jeg vil nødig bytte den ut.

 

 

Lenke til kommentar

Dette viser hvor verdifullt det er å ha forumet!   :)

 

Jeg trodde det var store forskjeller ute og gikk mht strømforbruk! Men jeg skal uansett vente med å konkludere på skjermkort til HD 6000 er ute og behørig testet, ikke minst med tanke på strømforbruk og varme.

 

Et annet dilemma: Phenom II x6 1055T vs Phenom II x4 970 ?? Disse er priset så og si likt. Jeg spiller aller mest strategispill (Civilization, Football Manager) men tar av og til en runde Crysis. I tillegg bruker jeg maskinen til videoredigering en gang i blant, så det er greit at den fungerer bra til det også.

 

Hva synes folket? 

 

Edit: Her er foreløbig handlekurv fra Dustin - det blir sikkert endringer før endelig innkjøp:

 

 

 

 

 

post-31712-1287130628,8768_thumb.png

Endret av HilRam
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet+3165

Et tips å begynne med er å sette opp oppsettet enkeltvis i hver nettbutikk, prisguiden gir ofte feil priser, og det er ikke lett å finne varer som er på lager.

Anbefaler Dustinhome, Komplett/MPX, Netshop i akkuratt den rekkefølgen.

Lenke til kommentar

Da er valget endelig gjort, og bestillingen er lagt inn. Jeg velger å leve med kabinettet jeg har en stund til.

 

Handlekurven slik den ble på Dustin:

post-31712-0-33522200-1292673560_thumb.png

 

Jeg tror det blir den boosten jeg ønsker meg, med SSD systemdisk kontra vanlig SATA, firekjerne Phenom II på 3,4 GHz vs tokjerne Athlon på 2,6 GHz, og sist, men ikke minst, Radeon HD 6850 mot Radeon HD 2900 GT ! :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...