Gå til innhold

Ny HjemmePC & spillPC, Intel


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Først vil jeg beklage for eventuelle skrivefeil og annet rot.

Jeg var og litt usikker på hvor jeg skulle poste denne, siden det tar for seg litt forskjellige emner.

 

 

Jeg har nettopp kjøpt meg nye pc-komponenter og har noen spørsmål til videre kjøp.

 

Til nå har jeg kjøpt følgende :

 

Hovedkort : MSI P55-GD85, P55, Socket-1156

Prosessor : Intel Core i5 Quad Processor i5-760

Minne : Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 4GB

Kabinett : Lian Li PC-P50BSCAND

Strømforsyning : Corsair AX850, ATX

Harddisk : Samsung Spinpoint F3

 

 

* Det jeg lurer på er hvilket skjermkort burde jeg gå for?

* VIL det være lurt å vente på kommende gpu fra AMD?

* Hvilken skjerm vil passe til mitt bruk?

* Jeg har tenkt å prøve å overklokke min cpu, har lest rundt litt og 4ghz er det magiske tallet.

* Hjelp til å velge videre på neste innkjøp av pc komponenter

 

Mine bruksområder er :

 

Spiller Starcraft II og kommer til å spille Diablo III, litt world of warcraft, men det er strengt tatt ikke noe vits å nemne siden dette krever absolutt ingenting. Kommer til å reinstallere spill bare for å kjøre gjennom de på nye pcen, da titler som bioshock, crysis o.l.

 

Ellers surfer jeg endel, ligger i jobben. Finne informasjon på nettet, så sitter med mange mange vinduer oppe samtidig.

Redigerer litt film og bilde på fritid, blir bare mer og mer av dette. Skriver veldig mye, dette også pga jobben min.

Vil bruke pcen til å se film og serier, er die hard fan av anime. Nevner og at jeg bruker pc til endel mattematikk og skulearbeid, men det går inn for det samme som jobben vil jeg si.

 

 

Budsjett: 7000-8000, merk dere at dette er kunn en pekepinn. Jeg kan både gå opp og ned. (stikkord:pris-vs-ytelse + framtidsrettet)

Legger gjerne mere penger i mere fremtidsrettede deler enn de som "uansett" skiftes ut om 1-3 år avhengig av bruk og nødvendighet.

 

PC komponenter jeg har tenkt å kjøpe inn :

 

Skjerm

Mus

Musmatte

Tastatur

Kjøling til prosessor

Skjermkort(venter å ser om de nye radeon 6xxx er noe tess) (gpu)

SSD(venter litt mtp intel slipper ut nye og sf-2000 er på vei.

 

 

Har funnet noen deler på de over som kanskje kan passe meg. Kom gjerne med innspill, også gjerne med forklaring/synspunkt. Og for guds skyld rett meg visst jeg tar helt feil i noe!

 

Mus : Mionix NAOS 5000 Laser Gaming Mouse OK!

Musmatte : Veldig usikker, jeg trenger 2 stykker, en som er veldig grei å pakke med seg siden jeg reiser mye til og fra ålesund. Også en som er større som kommer til å sitte stille hjemme. Har sett på Mionix Sargas mattene. OK!

Tastatur : Vet ikke, jeg trenger ikke noe med mye duppeditter på(gaming tastatur), setter heller pris på om det er behagelig å skrive på/bruke over lengre tid og at det varer en stund, tåler litt og er enkelt å rense. OK!

Skjerm : Jeg har alltid hatt 1 skjerm og vil sikkert kunn gå til innkjøp av 1 denne gang også, heller kjøpe flere senere/neste gang. :) Har sett på BenQ sine billige LCD/LED 24" skjermer.

Kjøler til prosessor : Se lenger nede.

SSD : Har ingen peiling på SSD ennå, kommer sikkert til å vente å se litt ang denne. Men kom gjerne med tips fordi. OK!

 

Om det kommer noe nytt av det jeg har tenkt å kjøpe inn, vil jeg kunne vente.

F.eks nye amd radeon 6000 serien eller nye bedre skjermer o.l.

 

Jeg KAN vente på alle de nemnte over, selv om det skjermkortet jeg sitter på er fra 3-4 gpugenrasjoner siden.. *sukk* Har skjerm, musmatte, mus, tastatur osv, men begynner å bli gammelt.

Har en rimelig grei laptop som jeg kan leve på en stund, så det er ingen hastesak dette her. Liker å ta meg den tiden jeg trenger.

 

Ang. overklokking av CPU som jeg vil gjerne prøve meg på. 4ghz vil ikke være noe vanskelig å komme seg opp på med noenlunde kjøling? Vil prøve med og uten OC genie som er på det hovedkortet jeg har. Jeg har ingen peiling på kjøling per dags dato. Har sett litt på Corsair H50, Corsair A-serien og Noctua sine luftkjølere. Hva skjedde med prisene på kjølere? Er jo vanvittig dyrt ifh til da jeg var mer kunnskapsrik innen pc komponenter o.l.

 

 

Annet jeg vil spørre om :

 

- Kabinettet mitt har plass til kun 3 harddisker per dags dato, men det går vel ann å kjøpe drevrammer slik at jeg kan installere flere harddisker? Kabinettet er som nevnt i starten et Lian Li PC-P50BSCAND.

 

- Hovedkortet mitt har noen blå lys som blinker når jeg skriver, trykker med musen o.l. Jeg synest dette er teit, er det mulig å slå av eller lignende?

 

- Viftestyring har jeg tenkt litt på, har noen vifter som jeg synest bråker litt mye. Vet ikke om jeg må til innkjøp med noe her eller om det går ann å styre dem på annet vis? F.eks via hovudkort/programvare og lignende???

 

 

Merk dere at jeg kommer til å føre på flere spørsmål etterhvert jeg kommer på det jeg lurer på, event ta det lengre nede i posten.

 

Takker og ser fram til kommende svar! :)

 

 

mvh

hrr

 

 

EDIT1:

*endret overskift og satte inn budsjett. Større skrevet enn normale slik dere som har lest første innlegg før finner lett fram.

 

EDIT2:

*rettet litt småfeil og endret på diverse

*mere fokus på skjer og kjøler, siden de andre komponentene er ordnet noenlunde.

 

EDIT3:

*Endret litt mere, skrivefeil og lagt til nye spørsmål.

Endret av hrrr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fantastisk velskrevet OP. Dette liker vi!

 

Mye fine komponenter der. Du sier selv at du ikke helt har bestemt deg for budsjettet, men det er garantert en fordel for oss som skal hjelpe deg, så et "ballpark" figure ville hjulpet oss.

 

Når det kommer til mus/tastatur så kan vi ikke hjelpe deg alt for mye da dette er veldig individuelt.

 

Hardware er jo en helt annen sak.

 

Grafikkort

 

To gode kjøp i dag vil være en versjon av 460 GTX 1GB. Dette vil bl.a dra SC2 strøkent.

Anbefalte versjoner er MSi Hawk 460 1GB (Spesielt hvis du er interresert i å overklokke litt), eller Gigabyte 460 GTX 1GB,

 

Videre så er det denne uken salg hos komplett på HIS 5870

Dette er et betydelig sterkere skjermkort, og til en så lav pris er det rett og slett et enestående kjøp.

 

Det skal i tillegg nevnes at AMD's 6xxx serie med mid-range GPUer vil komme ut om få uker. Det kunne være aktuelt å vente litt, men ingen av oss vet hvordan støy/varme nivået blir, eller ytelse for den slags skyld da vi bare har noen fine tall å gå etter.

 

SSD

 

Intels 3. generasjons ssder ventes å komme rundt Q4 2010.

 

Ytelses messig vil en kanskje ikke merke allverdens forskjell fra diverse Sandforce kontrollere o.l, men det vitale her er den nye 22nm produksjonsteknikk som vil gjøre større kapasiterer tilgjengelige, og gi deg mer kapasitet for pengene.

 

Ellers skal du få 3 kjappe anbefalinger av meg. De vil alle være lynraske i forhold til Spinpoint F3

 

Intel X25 Gen 2 80 GB

OCZ Vertex 2 100GB

C300 64/128GB

 

C300 har raskest lesehastighet her grunnet dens Sata III støtte. Intel er vel fremdeles kongen av IOPS så vidt jeg vet, og Vertex 2, blir mer enn allround SSD som yter knall. Dette er veldig kort fortalt da.

 

CPU Kjøler

 

Når det kommer til CPU kjøler er jeg litt usikker på hva jeg vil anbefale.

 

Om du vil ha det beste inne luftkjøling går du for enten Cooler Master V10/Noctua NH-D14. Disse er også svært tunge og dyre kjølere, og spørsmålet er om det egentlig trengs i ditt tilfelle. Samtidig som jeg er litt usikker på om de har plass i Lian li pc-p50

 

Jeg vil heller anbefale noe som Noctua NH-U12P eller Zalman CNPS10x. Dette er knallkjølere til en billig penge.

 

Kan også nevne Cooler Master V8. Dette er en litt billig kjøler, men ikke la deg lure. Den kjøler knallbra til de flestes bruk, ser råtøff ut. Har aldri sett en bedre luftkjøler egentlig, og støynivået er absolutt til å leve med.

 

------------------------------------------------------------

 

Det største temaet her blir vel egentlig skjerm. Her kommer det også mye ann på budsjett.

 

Hvis du skal game mye FPS og lignende blir vel kanskje en TN panel basert skjerm det mest aktuelle for deg.

 

Derimot nevner du heller RTS baserte spill, samt surfing og film, og da tror jeg du vil ha god glede av en IPS skjerm som gir uovertruffen fargereproduksjon, innsynsvinkel og skarphet.

 

Aktuelle anbefalinger kan du blant annet finne her i

 

Agentspoon sin gode tråd, eller så kan jeg anbefale deg DELL U2410 ULTRASHARP 24" som med sin 16:10 format også egner seg godt til gaming og film, samt redigering osv. Dette koster også en del, men har klart sine styrker å falle tilbake på. Link til U2410

 

Lykke til.

 

P.S

 

Et relativt nøytralt, men godt keyboard til gaming og generell bruk kunne kanskje være Razer Arctosa?

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Fantastisk velskrevet OP. Dette liker vi!

 

Mye fine komponenter der. Du sier selv at du ikke helt har bestemt deg for budsjettet, men det er garantert en fordel for oss som skal hjelpe deg, så et "ballpark" figure ville hjulpet oss.

 

Når det kommer til mus/tastatur så kan vi ikke hjelpe deg alt for mye da dette er veldig individuelt.

 

Hardware er jo en helt annen sak.

 

Grafikkort

 

To gode kjøp i dag vil være en versjon av 460 GTX 1GB. Dette vil bl.a dra SC2 strøkent.

Anbefalte versjoner er MSi Hawk 460 1GB (Spesielt hvis du er interresert i å overklokke litt), eller Gigabyte 460 GTX 1GB,

 

Videre så er det denne uken salg hos komplett på HIS 5870

Dette er et betydelig sterkere skjermkort, og til en så lav pris er det rett og slett et enestående kjøp.

 

Det skal i tillegg nevnes at AMD's 6xxx serie med mid-range GPUer vil komme ut om få uker. Det kunne være aktuelt å vente litt, men ingen av oss vet hvordan støy/varme nivået blir, eller ytelse for den slags skyld da vi bare har noen fine tall å gå etter.

 

SSD

 

Intels 3. generasjons ssder ventes å komme rundt Q4 2010.

 

Ytelses messig vil en kanskje ikke merke allverdens forskjell fra diverse Sandforce kontrollere o.l, men det vitale her er den nye 22nm produksjonsteknikk som vil gjøre større kapasiterer tilgjengelige, og gi deg mer kapasitet for pengene.

 

Ellers skal du få 3 kjappe anbefalinger av meg. De vil alle være lynraske i forhold til Spinpoint F3

 

Intel X25 Gen 2 80 GB

OCZ Vertex 2 100GB

C300 64/128GB

 

C300 har raskest lesehastighet her grunnet dens Sata III støtte. Intel er vel fremdeles kongen av IOPS så vidt jeg vet, og Vertex 2, blir mer enn allround SSD som yter knall. Dette er veldig kort fortalt da.

 

CPU Kjøler

 

Når det kommer til CPU kjøler er jeg litt usikker på hva jeg vil anbefale.

 

Om du vil ha det beste inne luftkjøling går du for enten Cooler Master V10/Noctua NH-D14. Disse er også svært tunge og dyre kjølere, og spørsmålet er om det egentlig trengs i ditt tilfelle. Samtidig som jeg er litt usikker på om de har plass i Lian li pc-p50

 

Jeg vil heller anbefale noe som Noctua NH-U12P eller Zalman CNPS10x. Dette er knallkjølere til en billig penge.

 

Kan også nevne Cooler Master V8. Dette er en litt billig kjøler, men ikke la deg lure. Den kjøler knallbra til de flestes bruk, ser råtøff ut. Har aldri sett en bedre luftkjøler egentlig, og støynivået er absolutt til å leve med.

 

------------------------------------------------------------

 

Det største temaet her blir vel egentlig skjerm. Her kommer det også mye ann på budsjett.

 

Hvis du skal game mye FPS og lignende blir vel kanskje en TN panel basert skjerm det mest aktuelle for deg.

 

Derimot nevner du heller RTS baserte spill, samt surfing og film, og da tror jeg du vil ha god glede av en IPS skjerm som gir uovertruffen fargereproduksjon, innsynsvinkel og skarphet.

 

Aktuelle anbefalinger kan du blant annet finne her i

 

Agentspoon sin gode tråd, eller så kan jeg anbefale deg DELL U2410 ULTRASHARP 24" som med sin 16:10 format også egner seg godt til gaming og film, samt redigering osv. Dette koster også en del, men har klart sine styrker å falle tilbake på. Link til U2410

 

Lykke til.

 

P.S

 

Et relativt nøytralt, men godt keyboard til gaming og generell bruk kunne kanskje være Razer Arctosa?

 

 

Hei, Maccan!

 

Takk for et meget enkelt og velskrevet svar så raskt!

 

Skjønner det godt at jeg burde skrive inn et tall som sier noe mere om budsjettet mitt. Sitter nå å regner litt på dette. (vil føre på første post asap)

 

ang mus og tastatur, ja. Det er veldig individuelt men setter pris på å høre meninger folk har til eventuellt det de har å anbefale/har selv. Selv har jeg en microsoft explorer 3.0, og som har hvert min "mus" siden jeg var 15 år og et relativt nøytralt tastatur fra keytronic/logitech sånn ellers. :)

 

GPU :

 

Solid anbefaling av skjermkort her du, takk for det. Har tenkt på GTX 460 1Gb relativt mye, grunnen til jeg ikke har kjøpt det allerede er vel fordi jeg "prøver" å vente på AMD's nye GPUer.

Vet ikke hvor lenge jeg vil vente, siden "vi" ikke vet noe om varme/støy osv..

 

Jeg vil ikke ha noe stekeplate eller flyvifte for å si det sånn. Ergo GTX 460 1Gb faller rimelig inn her. Hvordan er 5870 ifh til en/to GTX 460 1gb?? Ytelse vs pris? Strømforbruk? Ikke at strømforbruk er noe problem egentlig, men dog. :)

 

SSD :

 

Vil SSD prisene falle når de nye Intel SSDene kommer? ..eller leser jeg det feil det du skriver?

Eller at Intel sine SSDer vil komme med større kapasiteter til en hyggeligere pris? :)

 

Prosessorkjøling :

 

Skjønner at plass kan bli et problem her, ser de du anbefaler er rimelig svære ja. Hehe.

Hvis jeg spør slik : Hva må jeg ha for å kunne klokke min CPU til f.eks 4ghz stabilt?

Luftflyten i mitt Lian Li er rimelig bra, har aldri hatt noe som ligner dette her.

Så har jeg aldri hatt kabinett med mer enn 2 vifter. Sett vekk i fra cpu/psu/gpu.

 

Videre, hva med lukket vannkjøling? Er dette bare bullshit eller er det noe for meg?

Dette også mtp plass?

 

Kan vannkjøling være noe for meg? Har ingen erfaring med dette og synest det virker generelt skummelt med vann i pc. (kall meg gjerne gammeldags?:))

 

Skjerm

 

Det med skjerm er vanskelig uten å si noe om budsjett, jeg må få lov å komme tilbake til dette etter jeg hatt satt mitt nogetlunde budsjett totalt for alt dette.

 

 

Tusen takk for svar! :)

og takk for links til andre poster.

 

 

mvh

hrrr

 

 

EDIT1:

*Budsjett ligger nå i første post.

Endret av hrrr
Lenke til kommentar

Skal vi se her.

 

GPU:

 

Når det kommer til GPU er det mye å se på her.

 

Det hele kommer litt ann på hvor høye krav til FPS du har, og hvor mye "eye candy" du har lyst til å ha med. SC2 er jo ikke akkurat et veldig GPU intensivt spill. Så 460 GTX vil greit maxe det.

 

Når det kommer til 460 GTX vs 5870 så vil jeg anslå at 5870 yter ca 25% bedre rent FPS messig. Det vil selvfølgelig varerie litt. Hvis du tar tilbudet til komplett inne i bildet, vil nok det kanskje sies å være verdt det.

 

Ellers ligger vel de laveste prisene på 5870 på rundt 400kr mer enn tilbudet nå på rundt 2,5k, og da kan det bli litt verre å gjøre rede for den ekstra penge bruken.

 

To 460 GTX 1GB ender vel på mellom 3,5-4k. Dette gir helt utrolig god ytelse FPS messig, men det vil også øke støy, og eventuelle driverproblemer littegrann. Det er dog ingen andre setups som gir like mye ren "fps kraft" som 2 460 GTX i Sli for pengene, selv om du kanskje selv hadde fått en bedre opplevelse med et singel high-end GPU.

 

460 er dog ikke de verste kortene i SLi, da støynivået er helt akseptabelt, og det vil holde med en 650W til to i SLi.

Mikro-hakking er vel blitt mindre med tiden, så jeg vet ikke helt hvor mye vi skal legge i det.

 

Et 460 GTX vil holde masse hvis du ikke skal kjøre alle spill på max med full AA osv. Hvis du legger litt mer penger i det, kan du få litt ekstra eye-candy med 5870. Samtidig som 5870 også er stillegående og kjølig.

460 GTX i SLi gir masse rå kraft, men personlig foretrekker jeg heller å kjøpe en high-end gpu for å minske driverproblemer.

 

Alle 3 alternativene vil dog være masse for pengene.

 

Kanskje du kan starte med et 460 kort, og vurdere om du trenger et til ved senere annledning?

 

SSD

 

Kanskje jeg utrykte meg litt dårlig, men resultatet blir vel en blanding av det du nettop sa.

Intel vil kunne gi mer lagring til en hyggeligere pris pga den nye produksjonsteknikken, mens andre konkurrenter kanskje vil senke prisene for å kunne konkurrere.

Alt i alt tror jeg vi vil se en 30% pris reduksjon per gigabyte hos Intel sine. Opptimalt ville det kanskje vært nærmere 50%, men så skal jo investorene ha sitt også, da det koster en del med skifte i produksjonsteknikk av ulike grunner.

 

Kjøling

 

Når det kommer til kjøling så vet jeg ikke helt altså.

 

Jeg har ingen personlig erfaring med overklokking av i5, da jeg kun eier en i7 930 selv, og det hele også varierer ganske mye innenfor selve i5 760 CPUene også pga binningsprosessen.

Personlig velger jeg å tro at alle de nevnte kjølerene vil klare jobben.

 

Jeg hadde en V8 på min 930 før, og klokket fint opp til 4Ghz, men da var også temperaturene litt høye under 100% load med prime95/linx osv. Ved vanlig spill og lignende tror jeg dog ikke det er noe problem.

 

Noen må gjerne arrestere meg på dette, men jeg tror i5 holder en generelt lavere temp enn det i7 CPUene gjør. Om ikke lik, så blir det vel i hvertfall ikke noe høyere.

 

Både Zalman og midrange Noctuaen vil gjøre jobben helt fint.

V10 vil klare det knusende lett. Samme med Nh-D14. De koster jo deretter og da.

 

Når du nevner lukket vannkjøling regner jeg med du tenker på noe som Corsair H70 eller CoolIT Eco A.L.C.

Dette er helt greie kjølere. De er selvfølgelig 100% trygge, men gjør det ikke bedre enn de tidligere nevnte luftkjølerne.

Samtidig kommer de også bare med en single 120mm RAD, gjerne da med push n pull config som tar plass, og viftene gjør ikke nødvendigvis det hele stille.

 

Skikkelig vannkjøling koster masse penger. Tror du skulle fått plass til en 2 x 120 mm rad i toppen på kabinettet, men her må du belage deg på mye venting, planlegging og ekstra kostnader. Når du først har gjort det vil jo dog, hele systemet være veldig stille.

 

Gjerne GPU vannkjøling som eliminerer mye støy her. Et slikt lukket system tror jeg koster rundt 2,5k fra CoolIT, så spørs om det egentlig har noe får seg, når både 5870 og 460 GTX er stillegående kort i seg selv.

 

Personlig tenker jeg mer vannkjøling er for de med high-end rigger som virkelig vil klokke ting. F.eks to 480 GTX vil trenge vannkjøling for å ikke gjøre deg døv, eller CPU klokking til 4,2Ghz+ på en i7 930.

 

Er du bekymret for støy kan kanskje Fractal Design R3 kabinettet være en idè da lydisoleringen her er top notch. Blir selvfølgelig en litt sur utgift da.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Hærlig! Nå synest det å bli mye klarere mtp GPU, SSD og kjølingen til CPUn.

Takk så mye for fantastisk gode svar Maccans! Setter stor pris på det. :)

 

Jeg kommer med skikkelig oppfølgings svar senere da jeg ikke har noe tid til dette akkurat nå.

Er snart tid for å komme seg til ålesund å ny veke med arbeid/skule.

 

Hvortid går tilbudet ut på den 5870 på komplett? (selv om jeg bikker mot EN gtx 460 1gb)

 

mvh

hrrr

Lenke til kommentar

Nå ville nå jeg gått for AMD Radeon 5870/5850 og ikke nVidia. Ble forundret når jeg måtte reinstallere windows på den ene laptoppen min, når jeg skulle finne nVidia driveren så hadde nVidia en ny <fancy> "driverfinder". Det kom ikke noe fra den på 10-30 min så jeg trykte på noe sånt som <vil ikke finne drivere automatisk o.l> men da dokket det opp noe som forsvant med engang og den samme driten av noe automatisk skit dukket opp igjen. Jeg har enda ikke fått fikset driverne på laptoppen, så når jeg bruker den er det med Win7 basic utseende og lavere oppløsning enn det man ideelt skulle hatt.

 

Jeg måtte reinstallere driverne på min stasjonære pc også her om dagen pga. jeg klarte å fjerne/ødelegge mine Windows partiosjoner på begge pcene --> pga. ubuntu.... (et sorgenskapittel...), gikk inn på AMD sine hjemmesider valgte driver --> radeon --> 5xxx --> last ned --> installerer --> reeboot --> ingame :)

 

Lykke til med valg av SSD/GPU, ville ventet med begge.

 

Og ja, skjerm, ville definitivt gått for BenQ, de har mange hyggelige kjempe brae skjermer til en knall rimelig penge. Husker ikke helt hva min heter, men tror det er en 22" LCD BenQ, som jeg ga 2,2k for (nå koster den rundt 1,2-1,5k). Hjalp en kompis med kjøp av pc, han kjøpte 22" BenQ led skjerm og er knallfornøyd med den tror jeg, jeg syntes ihvertfall det var knall, ikke mye forskjell mellom dem.

 

SSD; har ikke peiling

GPU; Radeon HD 5870/5850 - eller ventet for de nye, men kanskje dyrere

Skjerm; BenQ 22/24/27

Endret av UaeX
Lenke til kommentar

Aldri bruk windows sin driverfinder. Last ned direkte fra AMD/nVidias hjemmesider. Eventuelt modifiserte drivere hos guru3d.com

 

Vil ikke anbefale BenQ altså, for en som er litt kvalitetsbevisst. Fint til gaming av FPS osv og på budsjett, men for andre formål blir det litt for smått.

 

Det er en trist realitet at det ikke finne skjermer til alle formål.

 

Dell Ultrasharp 22 er dog ikke så langt unna.

 

Tror forøvrig komplett tilbudet løper ut i løpet av morgendagen.

 

I tillegg er en god skjerm en veldig god investering da teknologien der ikke kommer like fortløpende som generell hardware.

 

Forslag:

https://prisguiden.no/profil/lister/119235

Zalman CNPS10x Extreme ca 500,-

Dell Ultrasharp U2410 4559 ,-

C300 128GB ,-

MSI HAwk 460 GTX

Her får du en utrolig god skjerm, en fin kjøler og verdens raskeste SSD*, samt det beste 460 GTX kortet til dags dato.

 

Her er det dog et noe sprengt budsjett.

 

Forslag 2:

https://prisguiden.no/profil/lister/119236

 

Her får du et noe saftigere skjermkort i form at 5870

Fremdeles C300 128GB

Zalman CNPS10x

 

Skjermen jeg valgte her er Dell U2311 Ultrasharp

 

Dette er på alle måter også en god skjerm, men det som er negativt her er blant annet 16:9 formatet som gir en mindre arbeidsflate.

 

Alternativet her er Dell Ultrasharp 2209wa. Den er 16:10, men støtter ikke full HD. Det er alikevel kanskje det IPS panel skjermen som gir mest for pengene, så hvis oppløsningen ikke plager deg er det kanskje en god idè

 

Her ender du også på en mye lavere totalpris. Mest i form av -2200 kr på skjermen.

 

Sandforce 2000 kontrollere skal visstnok komme i Q1 2011. Disse skal klare sykelige 500mb read/write og oppmot 60k IOPS. Det er bare så nesegrus råe specs, så jeg skal definitivt ha noe slik. Du får vurdere litt selv. C300 er en dritkjapp harddisk på alle måter.

 

*MLC SSD, ikke PCI-e basert.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar
I tillegg er en god skjerm en veldig god investering da teknologien der ikke kommer like fortløpende som generell hardware.

 

QFT min gode mann!

 

Sandforce 2000 kontrollere skal visstnok komme i Q1 2011. Disse skal klare sykelige 500mb read/write og oppmot 60k IOPS. Det er bare så nesegrus råe specs, så jeg skal definitivt ha noe slik. Du får vurdere litt selv. C300 er en dritkjapp harddisk på alle måter.

 

Oida, nå ble det plutselig veldig varmt her! :dribble:

 

Tror jeg vil komme til å vente med innkjøp av GPU og SSD, er ikke noe jeg absolutt "trenger" egentlig, ikke ennå vertfall. Budsjettet forandrer seg ikke av den grunn, sa da for vi ta en kikk på den litt dyrere skjermen du anbefaler Maccan. Setter vi opp de 2 Dell skjermene mot hverandre, hva blir dommen? (kort sagt +/- på begge) Føler jeg må lese meg opp på skjermer (IPS , e-IPS, H2-IPS osv)

 

En annen ting, hva med andre merker som har IPS panel til f.eks billigere penge? ..eller dyrere for den sagt skyld. Om noen/du har kunnskap om dette.

Kanskje det er Dell som er merket å gå for, slik som MSI sitt gtx460 kort overfor de andre produsentene.

Uhm, om dere/du skjønner meg?

 

Takk for svar og innspill Maccan og UaeX. Much appreciated. :new_woot:

 

 

mvh

hrrr

 

 

EDIT1:

* Trenger forresten en optisk enhet, grei å ha for meg som har mange spill o.l. på dvdplate. Blu-ray er vel ikke noe å satse på her, siden det er dyrere? Jeg trenger det vel strengt tatt ikke heller. :hmm:

Bare slenge inn noe billig skit eller?

Bruker å brenne litt dvd med privat film/bilder. Kanskje mere kvalitet hadde gjort seg da?

Må være svart. :yes:

Endret av hrrr
Lenke til kommentar
I tillegg er en god skjerm en veldig god investering da teknologien der ikke kommer like fortløpende som generell hardware.

 

QFT min gode mann!

 

Sandforce 2000 kontrollere skal visstnok komme i Q1 2011. Disse skal klare sykelige 500mb read/write og oppmot 60k IOPS. Det er bare så nesegrus råe specs, så jeg skal definitivt ha noe slik. Du får vurdere litt selv. C300 er en dritkjapp harddisk på alle måter.

 

Oida, nå ble det plutselig veldig varmt her! :dribble:

 

Tror jeg vil komme til å vente med innkjøp av GPU og SSD, er ikke noe jeg absolutt "trenger" egentlig, ikke ennå vertfall. Budsjettet forandrer seg ikke av den grunn, sa da for vi ta en kikk på den litt dyrere skjermen du anbefaler Maccan. Setter vi opp de 2 Dell skjermene mot hverandre, hva blir dommen? (kort sagt +/- på begge) Føler jeg må lese meg opp på skjermer (IPS , e-IPS, H2-IPS osv)

 

En annen ting, hva med andre merker som har IPS panel til f.eks billigere penge? ..eller dyrere for den sagt skyld. Om noen/du har kunnskap om dette.

Kanskje det er Dell som er merket å gå for, slik som MSI sitt gtx460 kort overfor de andre produsentene.

Uhm, om dere/du skjønner meg?

 

Takk for svar og innspill Maccan og UaeX. Much appreciated. :new_woot:

 

 

mvh

hrrr

 

 

EDIT1:

* Trenger forresten en optisk enhet, grei å ha for meg som har mange spill o.l. på dvdplate. Blu-ray er vel ikke noe å satse på her, siden det er dyrere? Jeg trenger det vel strengt tatt ikke heller. :hmm:

Bare slenge inn noe billig skit eller?

Bruker å brenne litt dvd med privat film/bilder. Kanskje mere kvalitet hadde gjort seg da?

Må være svart. :yes:

 

Sandforce 2000-kontrolleren er beregnet for enterprise, prisen ligger nok deretter (10k+)

Crucials C300 har hatt problemer med firmware. Den takler heller ikke mye lesing og skriving like godt som en Vertex 2, og er derfor veldig avhengig av TRIM-funksjonen, selv da vil ytelsen gå ned med mindre du gjør en "clean write" hver 6. måned eller så. Verdens raskeste SSD er den også langt fra. Vent på Intels nye generasjon som kommer, se prisfall og kjøp beste ute etter det.

 

MSI HAWK-utgaven er ikke spesielt bedre enn de andre utgavene, kanskje noe bedre kjøling. Likevel ikke noe jeg hadde betalt 200 kr mer for når Gigabytes kort gjør samme nytten (og bråker mindre) når du får overklokka.

 

i5 750 på 4 GHz er varmt! Sikkert ikke like varmt som en i7 930 på samme, men likevel skikkelig varmt. Tror du burde gå for 3.3-3.7 et sted. Krever mye mindre spenning og ingen spill trenger 4 GHz enda.

 

Optisk drev er vel bare å kjøpe noe billig, kjøp det du syns ser pent ut. Prisene ligger i 200-300 kr for det meste normale.

Lenke til kommentar

Hysj da :p

 

Hawk, er langt bedre enn andre 460 GTX kort overall. Ikke minst pga military grade components, muligheten for høye voltages, og et helt ekstremt klokkepotensial. Den er også en av de mer stillegående modellene. Mener å huske at Gigabyte sin er et par db lavere, men begge to er stillegående og kalde.

Når den koster 1850,- hos ps.no ser jeg aboslutt ingen grunn til å ikke gå for det.

 

Du kan jo nesten sikkert klokke opp en i5 760 opp til 3,6Ghz uten å raise volten, hvis du ikke er uheldig. Skjønner ikke hvorfor han ikke skal prøve seg på 4Ghz. Går det ikke så går det ikke, men så lenge han ikke har planer om å ha den i over 4 år, ser jeg ingen grunn til å ikke ga bananas her.

 

Selv har jeg min 930 på rundt 4,13Ghz på luft. Det kan hende jeg var heldig, men med en god kjøler ser jeg ikke hvorfor det her ikke skal gå bra.

 

C300 har ikke firmware problemer lenger! Herregud som det må presses inn i hodet til folk. Det var den første batchen som var dårlig, men etter 002 Firmware kom ut er det ikke noe problem.

Med mindre du tenker på PCI-e baserte SSDer, så er vel Crucial C300 den raskeste MLC SSDen rundt om kring. En går altså ikke etter skrivehastighet når en velger SSD. IOPS er nøkkelen.

 

Du må gjerne komme synspunkter som viser noe annet, men vil gjerne ha kilder og :)

 

Snakk med Nizzen, han har kjørt 8x C300 i RAID config, og han er knall fornøyd med den. Om den ikke har verdens høyeste skrivehastighet, så har den i hvertfall høy read, og knallhøy IOPS, som kanskje er viktigst her.

Nizzen forteller også at C300 har holdt seg svært godt, bedre en Intel X25 Gen 2.

 

Du har rett i at SF-2000 kommer som enterprise modeller først, men det er om noen få uker. Vi vil forhåpentligvis få en Sandforce basert Sata III SSD i løpet av Q1 som er MLC

The consumer member of the SF-2000 family will be announced sometime early next year. We will hopefully see a fairly high end version of the consumer part, missing only the enterprise specific features but retaining all of the performance.

(kilde)

 

 

Jeg syntes du kommer med svært mye flisespikkeri som er helt urelevant her. Har du andre forslag, kom gjerne med dem, men ikke si nei bare for å si nei.

 

Det kan godt hende jeg ikke er så oppdatert som jeg var i sommer, men jeg har tross alt en av de mest oppdaterte komponent guidene her på forumet så jeg dømmer meg selv som rimelig kompetent på å gi råd og tips.

 

Du vet helt åpenbart hva du snakker om du også, men det er det også greit å ha noe lurt å komme med som er litt On-topic

 

Ang. optisk drev -

 

Jeg kjøper helst en ekstern en jeg. Jeg syntes optiske drever bråker som bare F, og liker å ha muligheten til å flytte på min, men om du skal ha en ekstern så er det vel egentlig bare å sørge for at den er sata, og sort som du sier.

 

Det går kanskje litt tregere, men personlig bruker jeg optisk drev ytterst sjelden.

 

EDIT: Jeg ser jo selv at du har en i5 750 klokket til 4Ghz. Hva slags temperaturer får du her? Kom gjerne mer erfaringer arni90, da dette kan være til stor hjelp for TS

 

EDIT 2: Ikke gidd å quote alle poster over dere - da blir det hele så rotete

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Kjøler :

 

hva med denne NOCTUANH-C12P-SE14? Erfaringer?

 

Må si du svarer utrolig bra Maccan, dette kan du. Ære for at du droppet innom denne tråden. :D

 

Optisk enhet:

 

Ekstern? Ja, ikke noe dum ide. Men hvordan er de ifh pris mot interne? Ytelse? Hvorfor "må" det være SATA?

 

No må jeg ta kvelden men dere må gjerne fortsett. Titter innom på jobben imårra.

 

Tusen takk for alle svar. :)

 

mvh

hrrr

 

EDIT1:

* Ah, så du skrev at eksterne optiske enheter er tregere. My bad.

Endret av hrrr
Lenke til kommentar

Ang. Optisk drev

 

Sata er vel bare det jeg tenkte fordi det er den raskeste interne standaren. Ser mange litt uerfarne som velger på helt måfå og velger en IDE basert optisk drev. Da blir det jo fort litt krøll der inne.

 

Tar kvelden jeg og, men om du lurer på noe mer så er det forøvrig bare å ta kontakt på PM, eller poste her, dog jeg jobber lenge i morgen

Lenke til kommentar

"Military Grade" er ren markedsføring fra MSI. Samme som "Japanese capasitors" og lignende. Ingen forskjell fra de andre konkurrentene her. Eneste utgavene jeg ville holdt meg unna er Palit/Gainward (manglende kjøleribber) og Zotac ("bråkete" kjøler). Hvorfor skal man betale 200 kr mer for noe som er det samme produktet? Grunnen til at jeg valgte Gigabyte var fordi de ventilerte varm luft ut av kabinettet, som er kritisk for mitt RV02

 

Min i5 må på 1.3V for en 180 Bclock. 1.4V for 200. Regner med at jeg har vært lite heldig.

Poenget er at 4 GHz på en i5 750 kan kreve en del spenning og blir varmt.

 

I stand corrected angående Sandforce 2000

 

C300 mot SF1200

Jeg forholder meg skeptisk til C300, liker ikke hva jeg ser her. SF1200 holder SSDen i mye bedre form enn C300 etter det jeg oppfatter.

Linken viser verste tilfelle, men jeg tar sikkerheten til SandForce framfor C300s ytelse.

Lenke til kommentar

Tja, nå vet ikke jeg helt.

 

Jeg har min 930 på 218 bclk x 19 multi. og kjører det hele på 1.31V. For en 24/7 klokk legger jeg den dog på 4Ghz, og 1,256V. Jeg syntes den siste veien er litt mye å gå på fremfor så mye ekstra volt i cpuen

 

Max core temp etter noen timer med prime ligger på rundt 79'C. Personlig syntes jeg det er helt fint, så lenge core temp holder seg under 80'C. Dette tilsvarer vel rundt en 66'C på heatspreden til CPUen

 

1.4V høres mye ut ja, men nå kjøper jo også TS, en CPU som er kommet bedre ut av binningsprosessen.

 

Ang. C300 så skjønner jeg veldig godt skepsisen. Det har vært mye kluss og krøll, men husk også på at den artikkelen er fra 13. juli.

Poenget er vel at uansett om det blir Vertex 2, Intel x25 eller C300, så er det gode valg, eller Corsair Force for den slags skyld.

 

Nå er det bare å glede seg til SF-2000 kommer. *sikle* *snakker med sparegrisen*

 

Når det kommer til MGC fra MSi så er jeg tildels enig, men etter hva jeg har hørt har det også sine fordeler. Hawk versjonen har vært sett klokket til 970+ core clock gjentatte ganger, som tilsvarer nesten en 20% økning i ytelse så jeg føler garantert at kortet har noe for seg.

 

EDIT209189: Klarer jo aldri å legge meg

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Hei,

 

Artig å se litt kniving her. :whistle:

 

Har cirkus cirka bestemt meg for å vente på kommende GPU fra AMD, Intel sine nye SSD / ELLER lenger på SF-2000 som dere nevner her.

Det må jeg bare se litt ann.

 

Går til innkjøp av skjerm, tastatur, mus, musmatte og en cpu kjøler.

Har i orden det eksterne(mus, musmatte osv) so far.

 

Skjerm

 

Takker så meget for forslag, men vil kikke litt rundt for å oppdatere sin kunnskap om skjermer og så kanskje gå til innkjøp. Til nå frister det mest Dell UltraSharp U2410

 

Kjøler

 

Sitter å lurer på en C-type kjøler fra Noctua(den som jeg nevnte i et tidligere innlegg), er ikke så fan av "store"towers og de som er nevnt lenger oppe i tråden er store. Status her er vel at jeg sitter å leser alle mulige tester av de forskjellige for å komme opp med en personlig mening. Jeg må ta noen mål av kabinettet mitt ifh hovedkortet og minnet. Det får jeg ikke gjort før kommende torsdag, pga jobb.

 

 

Ny meninger/anbefalinger settes stor pris på, keep'em coming!

 

 

mvh

hrrr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...