Gå til innhold

GSV + Førerkort klasse B


SuuntoCore

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Skal også inn i GSV til juli neste år! har selfølgelig både båtfører bevis og bil lappen :D hva bør jeg søke meg inn på etter opplæringsfasen?

 

Hei, jeg dimma fra GSV i juli, var patruljefører på Svanvik grensestasjon. Spørs helt på hva du vil, men anbefaler alle som skal bli jegere på grensa om å fokuser heller HVEM du vil være i patrulje med enn HVILKEN oppgave du vil ha i patruljen. Dere gjør for det meste det samme på grensa, unntatt at man har litt ekstra ansvar på sitt område. Lag en patrulje med noen kompiser (hvis du vil bli mob-lag), og velg oppgaver mellom dere. PF er jo litt spesielt, men resten er ganske care. Alle sitter på observasjons-vakt, alle går patrulje, alle har samme lovhevning å praktisere.

 

Anbefaler PF hvis du har litt baller og er ikke redd for å få ting gjort, rett og slett. På PF-kurset så var de fleste som ble valgt til PF var det mange fysisk sterke folk, så man kan ta det til ettertanke... Anbefaler absolutt IKKE OPS&REK, de sitter inne omtrent hele halvåret på grensa og klør pung.. Kanskje digg hvis du er en hardcore gamer men blir liksom ikke skikkelig jægertjænest. Sånn helt OK tjeneste tror jeg også Vognfører kan være. Du får en del fritid, får være med på en del oppdrag og samtidig ha en del ansvar for materiell osv på grensa.

 

Edit: og ja, selvfølgelig dra til grensa. Bare slappfisker blir i leir + alle i leir hater livet sitt og klør pung det meste av dagen :p (I følge kompiser som var der i det halvåret jeg var på grensa!)

Endret av Folemonken
Lenke til kommentar

Da jeg var inne (kont 0907), så hadde vi en viss påvirkningskraft på hvem vi skulle være i patrulje med, men troppssjef/stasjonssjef hadde siste ordet.

Man bor og jobber tidvis svært tett sammen, og da er det viktig at patruljen er sammensveiset og ikke lar interne krangler gå utover oppdragsløsningen. Men det er nok patruljens grunnleggende evne til å løse oppdraget som har pri når de settes sammen, mer enn om man er bestevenner i utgangspunktet. Godt kjent blir man uansett :)

 

Er enig med Folemonken i at PF er en utfordrende og bra stilling. Gi gass helt fra starten av, og vis at du er en bra kandidat!

MEN minst like viktig er at om du ikke får den rollen du ønsker, så ikke heng med hodet, men fortsett å gjøre ditt beste, og ha den innstillingen at det er akkurat DU som skal bli grensas beste speider/sanitetsmann/sambandsmann/vognfører/analytiker/vaktsoldat/[fyll inn stilling]. Det gjør ting så utrolig mye lettere for dine kolleger/medsoldater.

 

Ønsker å moderere Folemonken sitt utsagn om at OPS&REK kun sitter inne og klør pung. Ja, en del av tjenesten foregår foran en dataskjerm, men hvor mye du er ute kommer an på stasjon og (aller mest) ønsker om å få være med ut. Jeg var patruljefører for en OPS&REK-patrulje, og fikk allikevel ganske mange kilometer på snøscooter, samt til fots og på ski/truger.

Nei, jeg hadde ikke valgt OPS&REK dersom jeg fikk valget igjen (hadde valgt hundefører, ja, jeg VALGTE OPS&REK), men ikke se ned på de som blir det. Det var en del ting rundt rekrutteringen av OPS&REK som definitivt kunne blitt gjort på en bedre måte, men det blir ikke lettere hvis gjeldende holdning er at man da er lenket til kontorstolen 6 måneder framover :)

 

Magnus (som ikke går en dag uten å tenke på tiden langs grensa)

Lenke til kommentar

har en kamerat som anbefalte meg å søke på skogfoss grensestasjon, var mobildekning, Internett, og 50 meter til butikk påsto han. hvordan er det på Svanvik grensestasjon?

jeg tenkte også litt på om jeg skal søke fallskjermjeger, har lyst å få noe utav dette året. Noen som fraråder meg det? :p om jeg ikke kommer inn eller unngår å søke, vil jeg forsøke meg som PF. Er det vanskelig oppgaver/krav for å komme inn?

Lenke til kommentar

 

 

Ønsker å moderere Folemonken sitt utsagn om at OPS&REK kun sitter inne og klør pung. Ja, en del av tjenesten foregår foran en dataskjerm, men hvor mye du er ute kommer an på stasjon og (aller mest) ønsker om å få være med ut. Jeg var patruljefører for en OPS&REK-patrulje, og fikk allikevel ganske mange kilometer på snøscooter, samt til fots og på ski/truger.

Nei, jeg hadde ikke valgt OPS&REK dersom jeg fikk valget igjen (hadde valgt hundefører, ja, jeg VALGTE OPS&REK), men ikke se ned på de som blir det. Det var en del ting rundt rekrutteringen av OPS&REK som definitivt kunne blitt gjort på en bedre måte, men det blir ikke lettere hvis gjeldende holdning er at man da er lenket til kontorstolen 6 måneder framover :)

 

Beklager for litt arrogant innlegg. Vi som var MOB visste sikkert ikke halvparten av det dere gjorde i OPS&REK laget. I hvert fall av det jeg SÅ og HØRTE av de som var OPS/REK på Svanvik mente det var relativt kjedelig på OPSEN, og gledet seg som unger når de "fikk gå utenfor hulen". ;)

 

Jeger-en: Ja, GSV er prioritert når det gjelder materiell. Hva slags type materiell osv er selvfølgelig begrenset informasjon men kan jo si at man bruker blant annet nattoptik, flere typer "vanlig" optisk utstyr, kamera, 6-hjuling/snøscooter, båt, forskjellig kommunikasjonstyper, GPS osv osv. De forskjellige rollene i en MOB-patrulje vil ha litt forksjellig ansvar for det forskjellige utstyret, i hvert fall i starten før man har kommet helt i gang med kryss-utdanning innad i patruljen.

 

Ang. patrulje: I perioden før og under spesialiseringskursene i utdanningskompaniet vil du ha muligheten til å søke patrulje hvis du skal ut på grensa og ikke bli vognfører. Dere setter opp patruljen på et skjema, og skriver hvem som skal ha hvilken jobb. Dette må selvfølgelig bli godkjent av befalet. Mange i min kontigent søkte som MOB-patrulje men fikk det ikke godkjent, stort sett grunnet at de kun hadde én som hadde førerkort klasse B. Det er KRAV at minst 2 i patruljen har dette, ellers er det ikke noe vits i å søke. I tillegg er det ikke sikkert du havner på grensa selv om du har kommet deg gjennom kurs grunnet omrokkeringer som skjer underveis. Som sagt av andre folk: gi gass fra dag én, ta initiativ når andre er tafatte og vær på (selv med moderasjon, ingen digger overinsjere!!!).

 

Sryren: Skogfoss ligger bra til, Skogfoss og Svanvik er vel de to mest "siviliserte" grensestasjonene. Var på Svanvik, det var OK, veldig fint i nordteig men du blir lei av skau, rett og slett. Anbefaler å søke på de to nordligste stasjonene (Korpfjell, IHR). Ikke tenk på mobildekning og butikkmuligheter. Tror det er noe lenger på Korpfjell og IHR ang butikkbeliggenhet, men ellers er det ikke langt til candy. Alle grensestasjonene har fasttelefon som alle kan bruke og ringe hjem med osv. Tror også de fleste, om ikke alle, har pc med internett. Å bli PF er ikke direkte vanskelig, selv om utdanning til å blir PF kan være krevende i de to ukene det varer :p På grensa handler PF-rollen mye om et bindeledd mellom befal og soldater. Du har ansvaret for patruljen og hva patruljen gjør ute på oppdrag. Driter patruljen seg ut, får du det i trynet; hvis patruljen briljerer, før du ofte en klapp på skulderen av befalet. Å være PF er jævlig bra noen ganger, og noe ubrukelig drit andre ganger. Som PF lærte jeg i hvert fall mye om meg selv, og det er det jeg har fått mest ut av under mitt år i Finnmark :p

Endret av Folemonken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...