Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Glassbruddetektor for bilruter, evt lage en egen løsning


Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

 

Noen som vet hvor en kan få tak i glassbruddetektorer for bilruter, evt hvordan en kan lage en slik løsning selv?

 

Har slitt litt med bilinnbrudd/skadeverk de siste månedene og har lyst til å lage en egen alarmløsning for bilrutene. Usikker på om jeg kan bruke glassbruddetektorer beregnet på boliger da bilruter gjerne utsettes for mer støt enn det boligvinduer gjør.

 

Selve alarmløsningen og elektronikken kan jeg, men detektorer er jeg litt grønn på.

 

Edit: Med tanke på "hjemmemekka løsning" tenkte jeg å lage en tynn leder, typ varmetråd i bakruter som leder strøm og brytes ved brudd.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et problem er hvordan du vil feste lederen til ruta. Muligens tape, men lederen blir jo godt synlig. Som tynn leder kan du bruke resistortråd som du sier, men kobbertråd kan jo være like aktuelt, da det ikke har så stor intern motstand.

 

Vet ikke hva du har tenkt på, men en mulig løsning er å skaffe en kraftig alarm-sounder for 12VDC, koble den til batteriet og styre av og på med en transistor. Når tråden brytes skrus alarmen på, 100dB ++ vil nok skremme tyvpakket, dog skremme hele nabolaget samtidig :p

 

Noe som dette kanskje?

 

post-47774-1286562383,696_thumb.png

 

Et problem er jo hvis du vil rulle ned vinduet. Legg til en knapp også slik at du kan skru alarmen av/på ved behov.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte forsøke å feste detektorne inni dørene så de ikke blir synlige. (Prøve å gjøre en ordentlig jobb for en gangs skyld).

 

Men ja, det å lage en krets med 100dB (eller høyere, tenkte mer toghorn) sirene er planen. ;)

Men den skal kun ule i 5sekunders tid, samt at hele systemet skal skrus av så lenge tenninga er på.

 

Meninga er ikke bare å skremme vekk tjuvpakket. Meninga er å gi de en helvetes sjokkopplevelse så de skiter i buksene sine.

Lenke til kommentar

Luskeludvig, I like your style!

 

Vet ikke hvordan det gjør seg å koble til selve kupélyset, men tror jeg kan lage noe som reagerer på at selve dørene åpnes. Må finne en idiotsikker løsning som ikke kan utløses ved uhell.

 

Bilen har sentrallås og bruker alltid denne da nøkkelen ikke passer i noen av låssylinderne på dørene.

 

Dør åpnes & En eller annen dør fortsatt er låst => HONK

 

:devil:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...