Gå til innhold

Hvordan filtrere lister i excell med flere overskrifter


Anbefalte innlegg

Skal vi sjå. Har en liste omtrent som dette (har lagt inn tilfeldige navn her):

Level: Navn: Inn: Type: Verdi:

1 Bil 600 A 200

2 Dør 200 A 100

3 Hjul 400 B 200

1 Bil 400 A 100

2 Dør 400 A 300

3 Hjul 200 B 100

 

Jeg trenger å filtrere det slik at jeg beholder hver linje som inneholder Level 1 og skal ha tilhørende deler(navn) som har en "Inn" på mindre enn f.eks 300

 

Level 1 er hovekomponenten som må stå igjen uansett hva resten av listen filtrerer på. Resultatet skal bli slik:

Level: Navn: Inn: Type: Verdi:

1 Bil 600 A 200

2 Dør 200 A 100

1 Bil 400 A 200

2 Hjul 200 B 100

 

Ikke bry dere om innholdet i listen den er bare oppdiktet. Det hvordan jeg skal løse dette som er cluet.

(Å så ser jeg at tallene ikke kom rett under hver overskrift, men dere skjønner vel hvordan det skal være?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke nødvendig å opprette liste på den måten aklla skriver. Det fungerer kun i 2003 og tidligere versjoner (i 2007/2010 er lister erstattet med tabeller) og er ikke nødvendig for kun filtrering. Du behøver heller ikke merke dataene så lenge de ligger i et sammenhengende område.

 

Klikk et eller annet sted i listen og klikk Data -> Filter -> Autofilter (2003) eller Data -> Filter (2007/2010).

Lenke til kommentar

Har excel 2003 på jobb...

Når det gjelder autofilter har jeg prøvd det litt men får ikke rett resultat. Enten kan jeg filtrere bort alt over 300, men da mister jeg level 1.

Jeg er nødt til å alltid ha alle Level 1 synlig og de linjene som tilhører Level 1 som har under 300 på "Inn".

Skulle vært mulig å låse alle linjer som inneholder Level 1 og sortere linjene under som har "Inn" mindre enn 300.

Lenke til kommentar

Det går helt fint. Filtrer først kolonnen Level og bruk deretter Egendefinert filter -> mindre enn 300 på kolonnen Inn.

Desverre så får jeg da bare filtrert alle Level 1 som har mindre enn 300. Mister alle Level 2 og 3.

Jeg må på en eller annen måte få låst Level 1 og sortere alle level under hver av dem.

Har en liste på 7000 linjer hvor det er 80 Level 1 og resten er Level 2 og 3 osv.

Lenke til kommentar

Hvis Level 1 er en bil og level 2, 3 osv er delene som sitter på bilen så trenger jeg å sortere slik at jeg ALLTID får bilen først uansett hvor mye "Inn" den har.

Level 2, 3 osv er det som er intr å filtrere (<300).

Jeg må vite hvilken bil level 2 og 3 sitter på.

Så Level 1 skal stå uansett, og så skal jeg sortere level 2, 3 osv under hver bil.

Når man har 7000 linjer og 80 Level 1 blir det tungvindt med klipp og lim.

Lenke til kommentar

jepp. Pivottabell har jeg fått tips om hos noen andre. Har lekt og studert på nett men får det ikke helt til.

 

Fant en kjedelig løsning da.

Tok og forandret alle Level 1 slik at de hadde "Inn" på mindre enn 300.

Så kunne jeg filtrere "Inn"-verdien på autofilter.

Da ble alle Level 1 stående slik de skulle.

Litt tungvindt men det fungerte.

Får lage meg en macro som finner alle Level 1 og forandrer verdien i cella "Inn" til 100.

Hvis ettellerannet osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...