Gå til innhold

Nybegynner i eksponering - hvordan er dette mulig?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nylig blåst av støvet fra min kjære 350D. Har begynt å lære litt om hvordan ting fungerer; blender, lukkertid, osv - og har begynt å eksperimentere litt med makrofotografering.

 

Bilde nr. 1:

733422.jpeg

Lukkertid: 1/200

Blender: f5,6

Iso: 100

Blits: Ja

 

Bilde nr. 2:

733411.jpeg

Lukkertid: 1/200

Blender: f22

Iso: 100

Blits: Ja

 

 

Her ser vi to, ganske skitne (må rense sensoren snart) bilder av en veps. Begge er tatt med like innstillinger, bortsett fra at det ene er f5,6 og det andre f22. Naturlig nok vil det med størst blendersiffer (f22) ha bredest DoF (vi kan se at hele vepsen er i fokus), mens det andre med minst blendersiffer (f5,6) vil ha smalere DoF (kun de midterste beina til vepsen er i fokus).

 

Slik jeg tenker det, så hadde det vært naturlig at bildet med minst blender (f22 - minst lys blir sluppet inn til sensoren) blir mørkere enn det med f5,6 (hvis man har lik lukkertid, og alt det andre, men i dette tilfelle så var det ikke slik. Eneste forskjell på bildene er egentlig DoF'en!

 

 

For noen, kanskje aller de fleste som har erfaring med fotografering, vil dette "problemet" være en selvfølge, men i mitt tilfelle må jeg ha litt hjelp.

 

Takker for svar!

Endret av nunikasi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har nylig blåst av støvet fra min kjære 350D. Har begynt å lære litt om hvordan ting fungerer; blender, lukkertid, osv - og har begynt å eksperimentere litt med makrofotografering.

 

Bilde nr. 1:

733422.jpeg

Lukkertid: 1/200

Blender: f5,6

Iso: 100

Blits: Ja

 

Bilde nr. 2:

733411.jpeg

Lukkertid: 1/200

Blender: f22

Iso: 100

Blits: Ja

 

 

Her ser vi to, ganske skitne (må rense sensoren snart) bilder av en veps. Begge er tatt med like innstillinger, bortsett fra at det ene er f5,6 og det andre f22. Naturlig nok vil det med størst blendersiffer (f22) ha bredest DoF (vi kan se at hele vepsen er i fokus), mens det andre med minst blendersiffer (f5,6) vil ha smalere DoF (kun de midterste beina til vepsen er i fokus).

 

Slik jeg tenker det, så hadde det vært naturlig at bildet med minst blender (f22 - minst lys blir sluppet inn til sensoren) blir mørkere enn det med f5,6 (hvis man har lik lukkertid, og alt det andre, men i dette tilfelle så var det ikke slik. Eneste forskjell på bildene er egentlig DoF'en!

 

 

For noen, kanskje aller de fleste som har erfaring med fotografering, vil dette "problemet" være en selvfølge, men i mitt tilfelle må jeg ha litt hjelp.

 

Takker for svar!

 

I dette tilfellet er det jo blitz i kombinasjonen med blender som bestemmer eksponering. Dersom det er kjørt blitz-automatikk vil kamera styre (varighet) av blitz for å sikre rett eksponering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

prøv engang til uten blitz på.

 

 

 

 

Hei!

Jeg har nylig blåst av støvet fra min kjære 350D. Har begynt å lære litt om hvordan ting fungerer; blender, lukkertid, osv - og har begynt å eksperimentere litt med makrofotografering.

 

Bilde nr. 1:

733422.jpeg

Lukkertid: 1/200

Blender: f5,6

Iso: 100

Blits: Ja

 

Bilde nr. 2:

733411.jpeg

Lukkertid: 1/200

Blender: f22

Iso: 100

Blits: Ja

 

 

Her ser vi to, ganske skitne (må rense sensoren snart) bilder av en veps. Begge er tatt med like innstillinger, bortsett fra at det ene er f5,6 og det andre f22. Naturlig nok vil det med størst blendersiffer (f22) ha bredest DoF (vi kan se at hele vepsen er i fokus), mens det andre med minst blendersiffer (f5,6) vil ha smalere DoF (kun de midterste beina til vepsen er i fokus).

 

Slik jeg tenker det, så hadde det vært naturlig at bildet med minst blender (f22 - minst lys blir sluppet inn til sensoren) blir mørkere enn det med f5,6 (hvis man har lik lukkertid, og alt det andre, men i dette tilfelle så var det ikke slik. Eneste forskjell på bildene er egentlig DoF'en!

 

 

For noen, kanskje aller de fleste som har erfaring med fotografering, vil dette "problemet" være en selvfølge, men i mitt tilfelle må jeg ha litt hjelp.

 

Takker for svar!

 

I dette tilfellet er det jo blitz i kombinasjonen med blender som bestemmer eksponering. Dersom det er kjørt blitz-automatikk vil kamera styre (varighet) av blitz for å sikre rett eksponering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt eksempel på hvor godt kameraet faktisk er på å styre blitsen. Jeg vil si eksponeringen på de to er innen rimelighet like, selv om det er litt vanskeligere å se når de er så små.

 

Blitsen er den fjerde aksen i eksponeringen, etter blendertall, lukkertid og følsomhet. Selv med alle de tre andre fastlåst har du fremdeles automatisk eksponering gjennom blitsstyringen, innenfor området blitsen har å gå på. Så selv om kameraet er på M er du ikke på helmanuell før blitsen også er det. M er med andre ord et veldig fornuftig utgangspunkt for blitsfotografering. (Om det heter M på Canon-kameraer da, jeg blir like forvirret hver gang jeg ser på et slikt hjul, og det ikke står PASM på det Edit: eller lukkertider).

Endret av Cax
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar!

 

Kort sagt vil en blits på automatikk, slik som du har bruikt her, pøse på med lys (og beregne hvor mye som trengs og gi akkurat så mye) slik at andelen lys som kommer fra omgivelsene vil utgjøre en sværrt liten andeel, uansett blenderåpning.

Dette forklarte egentlig det meste, takk.

 

Godt eksempel på hvor godt kameraet faktisk er på å styre blitsen. Jeg vil si eksponeringen på de to er innen rimelighet like, selv om det er litt vanskeligere å se når de er så små. Blitsen er den fjerde aksen i eksponeringen, etter blendertall, lukkertid og følsomhet. Selv med alle de tre andre fastlåst har du fremdeles automatisk eksponering gjennom blitsstyringen, innenfor området blitsen har å gå på. Så selv om kameraet er på M er du ikke på helmanuell før blitsen også er det. M er med andre ord et veldig fornuftig utgangspunkt for blitsfotografering. (Om det heter M på Canon-kameraer da, jeg blir like forvirret hver gang jeg ser på et slikt hjul, og det ikke står PASM på det Edit: eller lukkertider).

Da har jeg lært noen nytt. Har lurt litt på hva "Blits komp." betyr i innstillinger og det er akkurat dette. Blits komp. står på EV0, som betyr at blitsen automatisk vil pøse på med mer eller mindre lys for å få til EV0. Jeg kan altså ikke styre blitsen på noen annen måte enn å endre verdien i "EV". For at kameraet skal være på det du kaller helmanuell, så skaffer man seg en blits man selv kan styre styrken.

 

Det heter forresten M på min :yes:

 

Edit: Beklager det med at bildene ble for små. Virker som om det nye designet er litt buggy i noen browsere. Bildene vises noen ganger i full størrelse :hmm:

 

Her er lenkene til bildene:

http://bildr.no/image/733411.jpeg

http://bildr.no/image/733422.jpe

Endret av nunikasi
Lenke til kommentar

 

 

Edit: Beklager det med at bildene ble for små. Virker som om det nye designet er litt buggy i noen browsere. Bildene vises noen ganger i full størrelse :hmm:

 

 

 

Vel,bildene ble faktisk mindre i lenkene :)

 

Hvis du bruker den interne blitsen kan du kanskje justere "synk-speed" på 350D.

Når det gjelder ev + og ev - justerer du styrken på blitsen,om den skal gi mer eller mindre lysstyrke.

Lenke til kommentar

 

 

Edit: Beklager det med at bildene ble for små. Virker som om det nye designet er litt buggy i noen browsere. Bildene vises noen ganger i full størrelse :hmm:

 

 

 

Vel,bildene ble faktisk mindre i lenkene :)

 

Hvis du bruker den interne blitsen kan du kanskje justere "synk-speed" på 350D.

Når det gjelder ev + og ev - justerer du styrken på blitsen,om den skal gi mer eller mindre lysstyrke.

 

Forstår ikke at bildene ble mindre... Lenkene peker til det orginale bildet, men likevel blir de redirected til thumb-versjonene :nei:

Endret av nunikasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...