Gå til innhold

kjøpe våpen som 16åring?


Anbefalte innlegg

hei er ikke sikker på vilke regler som gjelder?

har tenkt å kjøpe remington 700 jakt rifle og remington 870 hagle for rype jakt og kansje en ruger mini 14. vilke regler er det rundt dette? skal ta jegerprøven.

men er det noe mere etter d? :hmm:

har hørt at for ruger'n og rifla må jeg være 18 for å kjøpe er dette sant? :hmm:

 

takk for alle svar :new_woot::D

 

vet at du må ha tilatelse fra onkel blå foreldre osv

Endret av supercz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan søke om dispensasjon fra 18årskravet.

Remington 870 er vel en pumpehagle og jeg tror du også må søke om disp. der også.

Kommer nok litt ann på hvilken type våpen du sikter(he he) deg inn på om du får disp.

Tror ikke uten videre at du får disp. på 2 rifler. Kansje hvis det er et med f.eks. cal.223 og et med 30.06.

Hvilke kalibre er det snakk om og hvem utgave av Rugern og Rem 700 ?

Lenke til kommentar

Du kan søke om dispensasjon fra 18årskravet.

Remington 870 er vel en pumpehagle og jeg tror du også må søke om disp. der også.

Kommer nok litt ann på hvilken type våpen du sikter(he he) deg inn på om du får disp.

Tror ikke uten videre at du får disp. på 2 rifler. Kansje hvis det er et med f.eks. cal.223 og et med 30.06.

Hvilke kalibre er det snakk om og hvem utgave av Rugern og Rem 700 ?

 

ruger'n i .223 og rem700 i 30.06 eller 3.08 =D

 

Ja, du kan kjøpe rifle og hagle når du er 16 med bestått jegerprøve. Verge må skrive på våpensøknad sammen med deg, så er det opp til Onkel Blå :)

 

 

ok hvor kan jeg få en søknad?

er det noe spesielt jeg må skrive på?

ruger'n er jo semi har dette noe å si?

Lenke til kommentar

Søknad får du hos politiet, fylles ut sammen med verge. Semi har ikke noe å si nei.

 

Dette er heller ikke noe du trenger å tenke på før etter du har tatt jegerprøven....

 

 

ok takker for svar. :)

men har et lite problem til.. min mor vil ikke at jeg skal ineha et eller flere såne automat makingevær som hun tror dette er. hvordan overtale henne?

min far sier at det er fint at jeg liker jakt osv og at han skriverunder vist min mor er enig.

ser ikke vitsen med å ta jegerprøven vist jeg ikke får ha våpen etter på.

 

blir litt vanskelig å jakte med bare en kniv eller noe.=)

Lenke til kommentar

Som deg når jeg var yngre syntes jeg det var morsomt med litt røffere våpen.

Var jeg deg ville jeg droppet Rugern i cal. 223. Dyr ammo og ikke spesielt morsom heller.

Skal ikke si meg enig med morra di, men det ligger noe i det.

Det er heller ikke tøft å gå på jakt med noe som ser ut som et maskingever.

Tenk heller igjennom hvorfor du vil ha et slik våpen og vei det opp mot det praktiske.

Du vil bli uglesett når du kommer med en Ruger mini på jakt. Den er til bruk på bane ikke jakt.

Legg heller mer penger i en rifle med større kaliber og et skikkelig kikkertsikte.

 

Ville kjøpt Remington 700 i svart. (styr unna all camo o.l.)

Forøvrig tror jeg du også bør tenke på rekylen på 30.06 ammo. Er du som andre 16 åringer litt lett i kroppen så kjenner du denne veeeldig godt. Lett å få kikkertsiktet planta i panna.

Har du muligheten til å prøve en før kjøp så gjør det.

Gå heller ned i cal.

Er det langholdsrifle du vil ha og ikke bryr deg om rekyl så ta en kikk på 300 Win Mag. Den sparker enda mer enn 30.06 , men er desto mer ekstrem og morro.

Min favoritt cal. som går å få tak i er 338 Lapua MAG , men den er ekstrem.

Men du kan få fine våpen også replika fra f.eks. http://www.accuracyinternational.com/

 

Når det gjeller pumpehagle så syntes jeg det er en bra våpentype.

Har en selv som er ganske lett og tar 8 skudd(2 på jakt).

Det som er bra med den er at den er lettere enn halvauto og mer driftsikker.

Den er bedre satt opp en en dobbeltløpet med hensyn til rekyl.

Veldig enkelt å sette i annen ammo under jakt. Jeg går alltid uten patron i kammeret og med stokken tilbake. Bruker man pumpehaglen slik så skal det mye til for et vådeskudd.

Tar da ikke ladegrep før jeg kaster hagla opp. Veldig bra når man beveger seg i karrig terreng.

Lenke til kommentar

Som deg når jeg var yngre syntes jeg det var morsomt med litt røffere våpen.

Var jeg deg ville jeg droppet Rugern i cal. 223. Dyr ammo og ikke spesielt morsom heller.

Skal ikke si meg enig med morra di, men det ligger noe i det.

 

223 ammo er ikke dyr, så det er ikke ett argument.

men Rugeren er kjent for å ikke ha spesielt god presisjon....

 

 

Ville kjøpt Remington 700 i svart. (styr unna all camo o.l.)

Forøvrig tror jeg du også bør tenke på rekylen på 30.06 ammo. Er du som andre 16 åringer litt lett i kroppen så kjenner du denne veeeldig godt. Lett å få kikkertsiktet planta i panna.

Har du muligheten til å prøve en før kjøp så gjør det.

Gå heller ned i cal.

Er det langholdsrifle du vil ha og ikke bryr deg om rekyl så ta en kikk på 300 Win Mag. Den sparker enda mer enn 30.06 , men er desto mer ekstrem og morro.

Min favoritt cal. som går å få tak i er 338 Lapua MAG , men den er ekstrem.

Men du kan få fine våpen også replika fra f.eks. http://www.accuracyinternational.com/

 

 

Som ny skytter bør han glemme 300 og 338L. Kjøp heller ei 6.5x55. Billig (skytterlags) ammo og god på langhold med riktig sikte

 

Jeg går alltid uten patron i kammeret og med stokken tilbake. Bruker man pumpehaglen slik så skal det mye til for et vådeskudd.

Tar da ikke ladegrep før jeg kaster hagla opp. Veldig bra når man beveger seg i karrig terreng.

 

men skal du jakte lovlig, har man da enkeltskuddsvåpen!

Våpnet skal ikke kunne ta mer enn 2 skudd inkludert kammer. Får du to i magasin har du en 3 skudds børse og det er fyfy.

og ja det finns dommer på dette og det er blitt rettspraksis.

 

har selv en 870, men etterhvert som jeg får råd, bytter jeg nok til en benelli M2 halvauto men den er dyr i forhold til pumper.

Lenke til kommentar

Svar til Cardinal :

223 ammo er ikke den dyreste, men en på 16 med en Ruger Mini 14 vill nok klemme i vei et par hundre på en helg, og da blir det dyrt.

 

Enig at 300 og 338 er i overkant for en nybegynner, men vet jo ikke om han er "nybegynner".

Var mer for å vise han hva som finnes da det virker som om han har interesse for slike våpen og kaliber. Selv skjøt jeg mye når jeg var hans alder både hagle rifle og pistol, men vurderte aldri å kjøpe rifle i 30.06 p.g.a. rekyl. Men noen bryr seg jo ikke dette.

Veldig bra å komme inn i det lokale skytelaget og få prøvd og sett litt forskjellig.

 

Ang. hagla mi og 2 skudd tror jeg du missforstår. Har da "stokken" tilbake og patron liggende i ladeåpningen, slik at en går inn i kammeret når jeg drar frem. Da har man 1 i magasin og 1 "ladestilling" og har da 2 skudd lovlig uten å ha 1 i kammer.

Hagla er av type Franchi PA-5/7 og er et fantastisk våpen. Har hatt det i 22 år og har skutt flere tusen skudd med den uten en enste feil. Har hatt mange håpløse blikk fra det jeg kaller kaksejegere som drasser rundt på Beretta og er livredd for riper på hagla si.

Synd at pumpehagle har et dårlig rykte da det er etter mitt syn er overlegent i forhold til halvauto når det kommer til pålitlighet og vekt og dobbeltløpere når det gjeller rekylretning.

Pumpehagla er også lettere å lade om, som kan være greit på f.eks. andejakt der avstand og om anda flyr eller sitter på vannet avgjør hvilken type patron du bør bruke.

Har du prøvd å lade om en halvauto og prøve å være helt lydløs?

En annen fordel ved pumpehagla er blindgjengere som du raskt kan pumpe ut, med halvauto må du kløne med et ladegrep.

Det eneste "fordelen" jeg ser med halvauto er at den er halvauto og at det er litt morsomt å skyte med da rekylen ofte er svært behagelig og lyden av mekanismen = kvishping(tror det er slik det skrives:-)

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Du vil bli uglesett når du kommer med en Ruger mini på jakt. Den er til bruk på bane ikke jakt.

 

HALLO!!!

 

Han skal SKYTE rypa, ikke VISE den våpenet... ;)

 

EDIT: 223 har med standard ladda remingtonammo flat kulebane ut til 400 meter og lav nok fart til at du ikke sprenger dyret du skyter. 223 er i så måte et supert allroundvåpen...

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Du vil bli uglesett når du kommer med en Ruger mini på jakt. Den er til bruk på bane ikke jakt.

 

HALLO!!!

 

Han skal SKYTE rypa, ikke VISE den våpenet... ;)

 

EDIT: 223 har med standard ladda remingtonammo flat kulebane ut til 400 meter og lav nok fart til at du ikke sprenger dyret du skyter. 223 er i så måte et supert allroundvåpen...

 

He he skyte rype med 223 he he he.

Skal du utnytte 223 sin flate kulebane så må du opp i høyhastighetsammo og da skyter du dyret i filler. Du kan vel heller ikke skyte større dyr en rådyr med 223.

Da er større kaliber mer allround.

Selv har jeg en 222 som er tilsvarende lik 223. Skjøt et rådyr en gang og traff litt lavt. Kula gikk ut rett over skulder og forbenet ble bokstavelig talt sprengt vekk. Brukte det på gåsejakt og kom over et par bekkasiner som satt på linje på ca 100 m avstand. Den bakre fant man ikke mye igjen av og den første var vrengt.

Så av erfaring med slike kaliber kan jeg si deg at det er nermest ubrukelig og ihvertfall bedre å gå for litt større kaliber. Den flate kulebanen og høye hastigheten gjør også 222 og 223 til litt farlige kalibre ved hensyn til rikosjet, spesielt på vann. Husk at selv om prosjektilet er lite så går det langt.

Lenke til kommentar

Hehehe sjøl, du sier du har jakta i 22 år men du har ikke peiling på hva ladning gjør med kula...

 

Om man f.eks ladder med harde ladninger og ekspanderende kuler med kjerne kan du åpne en tanks med 223 om du vil. Tar du ned ladningen og skyter med helmantel går kula kun gjennom dyret og avliver det.

 

Se www.kammeret.no for mer info om du enda er så nybegynner etter 22 år ;)

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar
Synd at pumpehagle har et dårlig rykte da det er etter mitt syn er overlegent i forhold til halvauto når det kommer til pålitlighet og vekt og dobbeltløpere når det gjeller rekylretning.

 

Vekt? De fleste pumper er tyngre enn halvautoer. mener du er bra med tyngre våpen?

 

 

Pumpehagla er også lettere å lade om, som kan være greit på f.eks. andejakt der avstand og om anda flyr eller sitter på vannet avgjør hvilken type patron du bør bruke.

Har du prøvd å lade om en halvauto og prøve å være helt lydløs?

 

Og den eventuelle fordelen du prater om der, forutsetter at du går med hagla slik du gjør. Og problemet med det, er at hvis man som jeg, ofte går i ullendt terreng kan du oppleve at patronen i børsa har falt ut og du får ett klikk når fuglen flyr.

pluss folk flest går med skudd i kammer.

For mitt bruk er ikke 870en noe stillere...

Og er det viktig bør man nok vurdere ei dobbeltløpet hagle

men poenget ditt der, har alrdi vært ett viktig moment i min jakt...

 

 

En annen fordel ved pumpehagla er blindgjengere som du raskt kan pumpe ut, med halvauto må du kløne med et ladegrep.

Det eneste "fordelen" jeg ser med halvauto er at den er halvauto og at det er litt morsomt å skyte med da rekylen ofte er svært behagelig og lyden av mekanismen = kvishping(tror det er slik det skrives:-)

 

 

Fordelen med halvauto:

skyter fortere.

lettere

mindre rekyl (har du prøvd 12-76 50-60grams i pumpe?)

 

Minus.

Mye dyrere

Lenke til kommentar

det gjeller pumpehagle så syntes jeg det er en bra våpentype.Har en selv som er ganske lett og tar 8 skudd(2 på jakt).Det som er bra med den er at den er lettere enn halvauto og mer driftsikker.Den er bedre satt opp en en dobbeltløpet med hensyn til rekyl.Veldig enkelt å sette i annen ammo under jakt. Jeg går alltid uten patron i kammeret og med stokken tilbake. Bruker man pumpehaglen slik så skal det mye til for et vådeskudd.Tar da ikke ladegrep før jeg kaster hagla opp. Veldig bra når man beveger seg i karrig terreng.

 

Er vel strengt tatt ikke noe vanskligere å sette ammmo i en pumpehagle enn i en halvauto eller en o/u.

Stiller også spørsmålstegn ved utsagnet ditt om rekylen i en pumpehagle vs. en o/u. Er da absolutt ingenting som demper rekylen i en pumpehagle.

Det skal vel også like mye til for å skyte et vådeskudd med en o/u og en halvauto også.

Alle argument du kommer med her for en pumpehagle er i mine øyner ren svada.

 

Synd at pumpehagle har et dårlig rykte da det er etter mitt syn er overlegent i forhold til halvauto når det kommer til pålitlighet og vekt og dobbeltløpere når det gjeller rekylretning.Pumpehagla er også lettere å lade om, som kan være greit på f.eks. andejakt der avstand og om anda flyr eller sitter på vannet avgjør hvilken type patron du bør bruke.Har du prøvd å lade om en halvauto og prøve å være helt lydløs?En annen fordel ved pumpehagla er blindgjengere som du raskt kan pumpe ut, med halvauto må du kløne med et ladegrep.Det eneste "fordelen" jeg ser med halvauto er at den er halvauto og at det er litt morsomt å skyte med da rekylen ofte er svært behagelig og lyden av mekanismen = kvishping(tror det er slik det skrives:-)

 

En pumpehagle har vel strengt tatt aldri vert overlegen i forhold til en o/u i det hele tatt bortsett fra når det gjeller mulighet for magasinkapasitet. Den bråker og skrangler, både magasin, laddemekanisme og den fæle syntstokken som de fleste pumpehagler som selges i dag har. Pumpehaglene er ikke lettere en o/u haglene heller, f. eks. en Remington 870 SM veier 3,4 kg.

En pumpehagle er heller ikke lydløs når det gjelder omladding, noe en o/u så og si er. Der har du også muligheten til å ha forskjellig trangboring på løpene, samtidig som du kan ha forskjellige patroner i løpene og som oftest velge mellom disse.

Blindgjengere forekommer på en av tusen patroner, så dette er i mine øyne ikke noe reelt problem.

Endret av Vip3r
Lenke til kommentar

Hehehe sjøl, du sier du har jakta i 22 år men du har ikke peiling på hva ladning gjør med kula...

 

Om man f.eks ladder med harde ladninger og ekspanderende kuler med kjerne kan du åpne en tanks med 223 om du vil. Tar du ned ladningen og skyter med helmantel går kula kun gjennom dyret og avliver det.

 

Se www.kammeret.no for mer info om du enda er så nybegynner etter 22 år ;)

 

Å jo da vet en del om lading. Har også drevet med pistolskyting og ladet selv før.

Vet også at 223 ikke kan åpne en tanks uasett prosjektil og lading.

Problemet og faren ved å skyte f.eks. en orrhane i toppen av et tre med helmantel er at kulen går minst 2 km før den lander.(avhengig av lading) Du skal være bra trygg på bakgrunnen ved slik jakt. Man skal være litt entusiast og prøve mye for å finne riktig ladning. Hvis man ser på hva ladeutstyr koster så lønner det seg å ha en rimelig 22 i tilleg i stedet for en 223 og lade selv for slik jakt.

Men har man det som hobby og syntes det er gøy å lade så er det jo greit.

Om du tror jeg er en nybegynner så tar du skammelig feil, men alle har forskjellig erfaring og preferanser. Færreste jegere som lader også.

 

Men at du mener du kan lade en 223 til å gå igjennom panser er latterlig, og du bør slutte å se på film og spille PS3 og PC.

 

Er vel strengt tatt ikke noe vanskligere å sette ammmo i en pumpehagle enn i en halvauto eller en o/u.

Stiller også spørsmålstegn ved utsagnet ditt om rekylen i en pumpehagle vs. en o/u. Er da absolutt ingenting som demper rekylen i en pumpehagle.

Det skal vel også like mye til for å skyte et vådeskudd med en o/u og en halvauto også.

Alle argument du kommer med her for en pumpehagle er i mine øyner ren svada.

 

 

Jeg syntes det er enklere da jeg kan sette patron rett inn i ladeposisjon. Ikke knekke hagla opp og ned, og heller ikke dra sluttstykket tilbake med samme hånd som skal lade.

Nå er jo jeg vant til pumpehagle også da.

Rekylen på en etløps hagle "kan" være bedre anpasset våpenet med hensyn til retning på rekylen.

På en dobbeltløpet hagle kan ikke begge løpene ligge liniert plassert i forhold til senter på våpenet, slik at rekylen trykker våpenet i en retning.

Du kan merke dette oftest på øverste løp at en O/U løfter seg mer opp enn en enkeltløps hagle.

Selvfølgelig avhengig i at hagla med et løp er bygget riktig.

Har ikke sagt at det er noe som demper rekylen men retningen på den.

 

En pumpehagle har vel strengt tatt aldri vert overlegen i forhold til en o/u i det hele tatt bortsett fra når det gjeller mulighet for magasinkapasitet. Den bråker og skrangler, både magasin, laddemekanisme og den fæle syntstokken som de fleste pumpehagler som selges i dag har. Pumpehaglene er ikke lettere en o/u haglene heller, f. eks. en Remington 870 SM veier 3,4 kg.

En pumpehagle er heller ikke lydløs når det gjelder omladding, noe en o/u så og si er. Der har du også muligheten til å ha forskjellig trangboring på løpene, samtidig som du kan ha forskjellige patroner i løpene og som oftest velge mellom disse.

Blindgjengere forekommer på en av tusen patroner, så dette er i mine øyne ikke noe reelt problem.

 

Om pumpehagler bråker og skrangler er vel sikkert noe forskjellig, min skrangler og bråker ikke.

Også greit hvis du leser hva som står for jeg har ikke sagt at PH er lettere enn O/U men lettere enn halvauto.

Du trenger ikke å kjøpe syntstokk de fleste PH kommer i utgaver med tredetaljer også.

Sikkert forskjellig erfaring, men jeg lader lydløst med min PH og ikke like lett med ejektoren på O/Uen. Får å kompensere for en trangboring har man da forskjellig patron i PHen også.

At du ser bort i fra fordeler vedr. PH blir bare teit.

 

 

Fordelen med halvauto:

skyter fortere.

lettere

mindre rekyl (har du prøvd 12-76 50-60grams i pumpe?)

 

Har prøvd det ja. Opp til flere ganger. Har alltid noen med på jakt.

Syntes ikke 12-76-magnum er spesielt hard.

Men har tetstet moddet lettvekter O/U(Begge løp samtidig) med 12-70 50gr nitromagnum. Det kjenner man.

 

Flere av de svarene man får her underbygger det jeg har erfart og det er at pumpehagler har et dårlig og kansje noe ufortjent rykte.

Lenke til kommentar

har brukt hagle og 22lr salong rifler...

 

og er 192 cm og veier ca 90-95 kg så rekyl er ikke noe prob men vilke våpen caliber osv er da å anbefale?

 

mini 14 er har jeg jo tenkt å bruke bare på skytebane osv.

 

har hørt at den ikke er noe sniper våpen =) :)

 

men har tenkt å bruke max 25k på alt ink jegerprøven og våpenskap. har enforkjærlighet

for remington :thumbup:

 

men kan bruke mere vist det blir nødvendig.

 

hvor ligger prisen på ammo i dag da, har settt at de selger 30.06 til 1k for en box med 100 skudd :thumbdown:

Endret av joakim95
Lenke til kommentar

Som deg når jeg var yngre syntes jeg det var morsomt med litt røffere våpen.

Var jeg deg ville jeg droppet Rugern i cal. 223. Dyr ammo og ikke spesielt morsom heller.

Skal ikke si meg enig med morra di, men det ligger noe i det.

Det er heller ikke tøft å gå på jakt med noe som ser ut som et maskingever.

Tenk heller igjennom hvorfor du vil ha et slik våpen og vei det opp mot det praktiske.

Du vil bli uglesett når du kommer med en Ruger mini på jakt. Den er til bruk på bane ikke jakt.

Legg heller mer penger i en rifle med større kaliber og et skikkelig kikkertsikte.

 

Ville kjøpt Remington 700 i svart. (styr unna all camo o.l.)

Forøvrig tror jeg du også bør tenke på rekylen på 30.06 ammo. Er du som andre 16 åringer litt lett i kroppen så kjenner du denne veeeldig godt. Lett å få kikkertsiktet planta i panna.

Har du muligheten til å prøve en før kjøp så gjør det.

Gå heller ned i cal.

Er det langholdsrifle du vil ha og ikke bryr deg om rekyl så ta en kikk på 300 Win Mag. Den sparker enda mer enn 30.06 , men er desto mer ekstrem og morro.

Min favoritt cal. som går å få tak i er 338 Lapua MAG , men den er ekstrem.

Men du kan få fine våpen også replika fra f.eks. http://www.accuracyinternational.com/

 

Når det gjeller pumpehagle så syntes jeg det er en bra våpentype.

Har en selv som er ganske lett og tar 8 skudd(2 på jakt).

Det som er bra med den er at den er lettere enn halvauto og mer driftsikker.

Den er bedre satt opp en en dobbeltløpet med hensyn til rekyl.

Veldig enkelt å sette i annen ammo under jakt. Jeg går alltid uten patron i kammeret og med stokken tilbake. Bruker man pumpehaglen slik så skal det mye til for et vådeskudd.

Tar da ikke ladegrep før jeg kaster hagla opp. Veldig bra når man beveger seg i karrig terreng.

takk for svaret ser ut som du har mye erfaring :) vilke våpen er å anbefale til hjort? holder en finger på remington 870 til rypejakt :)

Endret av joakim95
Lenke til kommentar

Hjortejakt har jeg ikke mye erfaring med, men har familie som bedriver dette på vestlandet.

Remington 700 passer vel bra for dette.

Hvilken versjon av 700 er det du titter på?

På hjortejakt så går man jo oftesest i bratt skrånende terreng og det kan også være vanskelig å bedømme avstand. Et lett våpen er å fåretrekke når man skal gå mye.

Men med din kroppsbygning(kjempe :-))så spiller sikkert ikke 1 kg mer noen rolle.

Remington har også Model Seven i cal. 260 Rem. den er ganske lett, men kansje ikke letteste kaliber å skaffe ammo til?

Skaff deg et bra kikkertsikte!! Legg penger i dette også.

Men 700 i 308 eller 30.06 er gode allround våpen.

 

Når det gjeller pris på ammunusjon så er kr 10,- pr skudd rimelig i de fleste kaliber,prosjektil for storvilt ligger mye høyere i butikk ca 25 pr skudd.

Det er derfor de som skyter mye lader selv.

Når du går på jakt så går det ikke mye ammunusjon, da vil 100 skudd vare i mange mange år.

Skyter du på bane og for morro går det jo langt flere skudd og da blir det dyrt uansett.

Er du medlem i et skytterlag så kan de som regel skaffe rimelig ammunusjon for trening.

 

Budsjett :

 

870 koster ca 4500,-

Våpenskap ca 3000,- avhengig av størrelse.

Jegerprøven ca 2000,-

 

Du har da ca 15.500,- igjen til rifle med kikkersikte.

Remington 700 i cal 308 / 3006 koster ca 7500,-

Da har du 8000,- igjen til kikkertsikte, våpenfuteral, pussesett, ammo, våpensøknad osv. osv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...