Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ustabil strømkilde?


Anbefalte innlegg

Bare for å gjøre alt klart, vi har bygd en lekestue i hagen utenfor huset. Og jeg har gravd ned en jordkabel (skjermet og ekstra beskyttet) på ca 45 meter. Den er skøytet sammen i kontakten på utendørs strøm. Det som er i bruk på samme fasen er en stk fryseboks som står i garasjen, to utendørs lamper, og resten brukes i lekestua. Der har jeg tre stk spotlights i taket, en 42" plasma tv, dvd-spiller, satelitt tuner, datamaskinen og en liten flatskjerm til pc'n. Så er det en elektrisk varmeovn jeg har på av og til. Kan dette føre til at strømmen ikke blir "stabil" nok til å bruke på datamaskin? Det var en liten stund etter jeg begynte å bruke datan der inne at den plutselig ikke fungerte lenger. Delene som er byttet ut nå er hovedkort, skjermkort, minne og cpu. Testa alt dette igjen, med samme strømforskyning. Får strøm til vifter og alt, men ingenting skjer. Svart skjerm. har koblet alt ut og inn igjen, testa uten skjermkort, og prøvd å bruke skjerm rett på hovedkort. Bytte plass på minne, etc. Testa hos en kamerat sitt hus, ingen forandring.

Kan det være at strømforskyninga har tatt kvelden, pga ustabilt strømnett i lekestua?

Merker at spotlysa dimmer bittelitt når varmeovnen skrur seg på.. Men dette skjer også i gamle hus, så tviler på at det skal gjøre noe.

Har jeg bare vært utrolig uheldig med pc delene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er umulig å si noe om uten en måling og/eller spesifikt oppsett på strømnettet der.

 

Strømforsyningen kan ta skade over tid (Har jeg fått erfare selv) ved uren strøm. Hvilken strømforsyning prater vi om egentlig ?

 

Det er en Chill Innovation "modular" 520w. Dansk merke, kjent for kvalitets strøm.

Lenke til kommentar

Hva type kabel, og tversnitt på den? Er det lang avstand fra sikringsskap til der du kobla deg på? Er den gravd rett ned i jorda,eller med så kalla K-rør?

 

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Kabelinstallasjon/Jordkabel/ det er denne, på 50 meter. den er nå ca 45 meter.

Er lagt under jorda, uten "K-rør".

Er ikke så veldig langt fra der jeg kobla meg på, til sikringsskap. Er rett på utsiden av utgangsdøra, og sikringsboksen er ca 4 meter inn i ganga

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...