Gå til innhold

Ønsker jobb i utlandet! Noen erfaringer?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Om et år kunne jeg tenke meg å ta noen år utenlands, da er jeg over 18 år og mulighetene virker så mange :dribble:

 

Noen her som har noen tips eller erfaringer etter å ha vært utenlands? Kan si at jeg er på jakt etter hva som helst og hovedmålet mitt vil være å lære meg språk, fortrinnsvis engelsk og kanskje tysk.

 

Hvis man tar intiativ og oppsøker alle slags mulige steder burde da det være en del muligheter her? :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal som EØS-borger kunne jobbe i alle land i Europa. Den enkelte arbeidsgiver vil selvsagt stille krav til språkkunnskaper (hvor gode er avhengig av jobbtype) og du vil konkurrere med arbeidstagere fra lavlønnsområder (arbeidstagere er villige til å arbeide for next to nothing). Arbeidforholdene er hardere enn her i Norge. En sjef er sjef og styrer fullt ut. En beskjed om å gjøre noe er en ordre og ikke en anmodning.

 

Å leve i et ukjent land kan være hardt (du kjenner ikke samfunnskodeksen, kulturen, ironi, humor, understatements, ordspill, lokal historie, hva som er akseptabelt etc). Du vil tråkke i baret. Legg deg flat - beklag - du vil normalt bli tilgitt (hvis det ikke er for grovt). So nordmann har du en lang rekke stygge kulturelle "uvaner". Tilkpass deg deg landet/området du jobber i - vær klar over at du er uinvitert gjest (selv om du arbeider). Vær åpen, Vær bevisst, Ta deg i akt og oppfør deg pent.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er i prosessen til å gjøre det samme. Jeg har mest sannsynlig fått jobb i Cannes i eiendomssektoren. Skal på møte der om litt. (Det er forøvrig ikke den jobben jeg har opprettet en tråd om her nå). Firmaet i Cannes er norsk, og drives av nordmenn, så akkurat det er jo veldig veldig greit.

 

Ellers kan jeg nevne at det er svært mange amerikanske/britiske og faktisk en del norske bedrifter i utlandet. Det gjelder bare å finne dem. Den ekleste måten å finne dem på er å Google. Prøv f.eks med "Norwegian companies in Berlin" eller "American companies in Madrid". De fleste byer har en oversikt over det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...