Gå til innhold

BK: The Wall


telealf

Anbefalte innlegg

Tittelen sier vel allt, nemlig The Wall i Berlin, eller rettere sagt en liten del som er igjen som et minnesmerke. Bildet er kanskje ikke helt på topp teknisk, men lurer mest på om det formider noe, en stemning eller noe?

 

Tatt hådholdt støttet mot stolpe, ISO 800, 1,6s, f/5,6, 35mm på 1,5 crop hus.

 

post-180310-1285702905,053_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette så veldig datalaget ut?

Takk for input, men litt usikker på¨hva du mener? Det er et "vanlig" foto tatt med et 6,2M digitalt kamera, litt behandlet i Lightroom; vesentlig litt beskjæring og endret fargetemp litt.

 

Ikke ta ille opp, men kommentaren var ment som et helt ærlig spørsmål om bildet virkelig var tatt med kamera. :)

Jeg var nesten sikker på at det var laget på datamaskinen, i et eller annet program.

 

Er ikke sikker, men antageligvis er grunnen til at jeg nesten var sikker på det, at muren er lyst opp på en spesiell måte, mens himmelen og husene bak er mørke. Så er bildet du har lagt ut i litt mindre skala, slik at man ikke ser detaljene godt, hvilket gjør at det minner enda mer på et datalaget bilde. Trepinnene med båndet og "informasjons-platen"(eller hva det er for noe) nede i bildet bidrar også til "data-looken"

 

Dette er hvorfor jeg synes det ser datalaget ut. Kanskje ikke så godt forklart, men tror det skulle hjelpe hvis en kunne se en større variant av bildet. :)

Lenke til kommentar

Dette så veldig datalaget ut?

Takk for input, men litt usikker på¨hva du mener? Det er et "vanlig" foto tatt med et 6,2M digitalt kamera, litt behandlet i Lightroom; vesentlig litt beskjæring og endret fargetemp litt.

 

Ikke ta ille opp, men kommentaren var ment som et helt ærlig spørsmål om bildet virkelig var tatt med kamera. :)

Jeg var nesten sikker på at det var laget på datamaskinen, i et eller annet program.

 

Er ikke sikker, men antageligvis er grunnen til at jeg nesten var sikker på det, at muren er lyst opp på en spesiell måte, mens himmelen og husene bak er mørke. Så er bildet du har lagt ut i litt mindre skala, slik at man ikke ser detaljene godt, hvilket gjør at det minner enda mer på et datalaget bilde. Trepinnene med båndet og "informasjons-platen"(eller hva det er for noe) nede i bildet bidrar også til "data-looken"

 

Dette er hvorfor jeg synes det ser datalaget ut. Kanskje ikke så godt forklart, men tror det skulle hjelpe hvis en kunne se en større variant av bildet. :)

 

Ok da skjønner jeg. Muren og bygninger er lyst opp av kunstlys, men det er noe farge igejn på himmel. Sjekk lukkertid / ISO. Videre er det kjørt ganske høy støyreduksjon pga en del lang eksponering /høy ISO støy.

 

Mulig kombo av dette gir dette inntrykket? Så hvilken stemning (om noe) formidler det?

 

Legger ut et hakk større versjon.

post-180310-1285798015,3946_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Om du ikke er dratt fra Tyskland enda villejeg anbefalt å prøve en gang til, uten den høye iso verdien, tror det kunne hjulpet.

Og viss du vil ha en stemning fra en sånn veggkanskje prøve å fokusere på ett ord skrevet på veggen som betyr noe for stemningen du prøver å skape?

 

Prøv å skap en stemning før du tar bildet, det er litt enklere enn å skape den etterpå.

Lenke til kommentar

Takk for kritikk,

 

Høy ISO gjorde det mulig å ta bildetmed kort nok lukkertid. Hva ville ev. lav ISO hjulpet på (som er galt)?

 

Jeg forsøker ikke å skape en stemning, og så ta bilde. Jeg forsøker å ta et bilde for å skape eller "vise" en stemning. I dette tilfellet altså et nattfoto av en av de mest kjente symbolene i senere tid. Men det er self lov å si at jeg ikke har lyktes :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...