Gå til innhold

Hvordan bli elektriker med allmennfag?


Anbefalte innlegg

Har fullført allmennfag, og har to år på det juridiske fakultet, men har noen tanker rundt det å bli elektriker.

 

Hva må jeg ta av fag? skoler? praksis osv?

 

Siden jeg allerede har allmennfag regner jeg med at jeg ikke bør gå videregående elektro om igjen. Kan man ta opp de fagene man trenger privat og så bli lærling? (event. hvem fag kreves?)

 

Hva er vanlig i mitt tilfelle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

metode 1.

du søker deg inn på elektrolinja på VGS og går skolen til du er ferdig så ut i lære(to år vel). så etter 2.5 år i lære (hvis jeg husker riktig) kan du ta fagprøven

fordelen du kan få ved å ha gått allmenn er at du kan søke fritak fra allmennfagene.

 

metode 2.

du kan søke jobb i et firma som driver med elektroinstallasjon, blir nok som hjelpearbeider eller lignende og jobbe der i 5 år(er vel det som skal til når man ikke har skole innen faget) for å så gå opp til fagprøven.

 

metode 3.

se om det er mulighet for å ta eksamener i de aktuelle fagene/modulene du må ha for å få godkjent "ett år" studie som privatist.

 

 

har selv aldri hørt om at noen har gjort den siste der.

Lenke til kommentar

Det skal ikke være noe problemer, uansett fag egentlig.

Det de har måtte ta opp eksamener er da ikke uhørt. Hvis du går vanlig lærling og ikke har stått på alle fag er du jo ikke lengre kvalifisert til det og må ta ett lengre løp og det de ikke vanligvis ønskelig fra bedriftens eller lærlingens side.

 

Det er fagnemda som bestemmer om du er kvalifisert til fagprøven.

 

Ut hvorfor skal det ikke gå?

Lenke til kommentar

skal ikke være problem eller vet du at det går?

 

hvilke kvalifikasjoner har du egentlig for å si noe om dette, for jeg er 90% sikker på at det ikke går som elektriker pga nelfo eller DNV har bestemt at nødvendige eksamener må være bestått dersom de ønsker å melde seg opp til fagprøve og bli fagmann.

tenker på tverrfaglige teoretiske eksamener fra VG1, VG2 og VG3..

 

Har enda til gode å høre om noen som har tatt fagprøve som elektriker etter å kun ha jobbet som hjelpearbeider i 5 år, og det er en del hjelpearbeidere i firmaet der jeg jobber nå..

 

Jeg ville ringt til opplæringskontoret for elektrikere der du bor, her jeg bor (bergen) er det OKEL som er opplæringskontoret, du kan sende de en e-post og spørre, der får du helt garantert svar, er veldig greie folk å ha med å gjøre.

http://www.nelfobergenogomegn.com/7.html

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

var helt sikker på at det var en som hadde gjort det i YIT Kristiansand når jeg var der jeg da.

 

hva mener du DNV skal si?

så lenge man innehar fagkunnskaper til å bestå en fagprøve så skal man være kvalifisert.

 

når det er sagt så er det ikke bare å jobbei fem år og anta at man er kvalifisert.

 

man må snakke med fagnemda og dokumentere arbeidspraksis og mulig ta en realkompetanseprøve.

da vil nemda gi tilbakemelding på på hva som eventuelt mangler.

 

har selv at slik vurdering i forbindelse med automatikerfaget.

 

så vidt meg bekjent er det vanligvis fylket som har en fagnemd som bestemmer slikt.

 

har selv opplevd å gå til lokalt lærlingkontor og fått beskjed om at jeg måtte gå lærling men etter prat med fagnemd så kom det jo klart frem at de ikke hadde noe problem så lenge jeg besto prøver jeg måtte gjennom.

 

Uansett så gikk ikke jeg elektriker eller automatiker, jeg har hevet meg på teknisk fagskole mekatronikk istedet.

 

*tillegg*

 

for å oppklare hva jeg mener med skal ikke være et problem:

 

1. man kontakter fagnemd og får en realfagskompetansevurdering.

 

2. man får tilbakemelding om hva de forlanger av praksis og/eller teori for å kunne ta fagprøven.

 

3. man gjør som nemda ønsker for å så ta fagprøven.

 

 

vil uansett anbefale at det gjøres via normal skolegang.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

var helt sikker på at det var en som hadde gjort det i YIT Kristiansand når jeg var der jeg da.

 

hva mener du DNV skal si?

så lenge man innehar fagkunnskaper til å bestå en fagprøve så skal man være kvalifisert.

 

når det er sagt så er det ikke bare å jobbei fem år og anta at man er kvalifisert.

 

man må snakke med fagnemda og dokumentere arbeidspraksis og mulig ta en realkompetanseprøve.

da vil nemda gi tilbakemelding på på hva som eventuelt mangler.

 

har selv at slik vurdering i forbindelse med automatikerfaget.

 

så vidt meg bekjent er det vanligvis fylket som har en fagnemd som bestemmer slikt.

 

har selv opplevd å gå til lokalt lærlingkontor og fått beskjed om at jeg måtte gå lærling men etter prat med fagnemd så kom det jo klart frem at de ikke hadde noe problem så lenge jeg besto prøver jeg måtte gjennom.

 

Uansett så gikk ikke jeg elektriker eller automatiker, jeg har hevet meg på teknisk fagskole mekatronikk istedet.

 

*tillegg*

 

for å oppklare hva jeg mener med skal ikke være et problem:

 

1. man kontakter fagnemd og får en realfagskompetansevurdering.

 

2. man får tilbakemelding om hva de forlanger av praksis og/eller teori for å kunne ta fagprøven.

 

3. man gjør som nemda ønsker for å så ta fagprøven.

 

 

vil uansett anbefale at det gjøres via normal skolegang.

 

Jeg er elektroingeniør/automasjons ingeniør som har jobbet 3 år med prosjektering av el-installasjoner.

Vil jeg måtte ha gått igjennom samme greia for å ta fagbrev eller kan man kun ta en kortere praksis periode for å gå opp til fagprøve??

Lenke til kommentar

I Nordland, der jeg har første håndserfaring med opplæringsnemda. Er det slik at man er nødt til å ha tverrfaglig eksamen fra VG1, VG2 og VG3. Har to stykker jeg jobber sammen med, og inkludert meg selv som har fått dette opplegget. Jeg, og han ene hadde allerede VG1, og trengte kun å ta eksamen for VG2 og VG3. Han andre var nødt til å ta alt.

Har man et relvant fagbrev (automatiker, telemontør e.l.) bruker ofte læretiden og kortes inn. Dessverre har ingen jeg kjenner fått gjennomslag for å få redusert tilden som lærling i fag nr. 2, selv om de har flere års erfaring. Jeg nølte med å skrive under ny lærekontrakt etter at jeg tok fagbrev som automatikkmekaniker, og hadde et års praksis før jeg fikk signert. Jeg måtte uansett ha 1,5 år som lærling i elektrikerfaget. Hadde jeg signert samme dag som jeg tok fagprøven ville det fortsatt ha vært 1,5 år. Utrolig irriterende.

 

Bruker du metode 1 er du nødt til å ha bestått alle fagene for å kunne gå opp til fagprøve. F.eks. måtte en kamerat av meg som er industrimekaniker ta en eksamen i elektriske bygninginstallasjoner før han kunne ta fagprøven som mekaniker. Banalt nok. Skal dog nevnes at han var søker med ungdomsrett, om det skulle ha noe å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...