Gå til innhold

Feilmelding på fastoptikk (Nikon)


Anbefalte innlegg

Jeg har en 85mm f/1.4 AF-D som fungerer som en drøm på D300-en. Det samme gjør den på jobbens gamle D2X. Men jeg har i tur og rekke prøvd den på D70-en og en D50 og fått feilmmelding. Det samme gjorde jeg på en D3000, som den i hvert fall skulle fungert manuelt på. Og jo, blenderen har stått på minste åpning alle gangene.

 

Noen som har opplevd noe lignende? Jeg trodde i hvert fall husene som tok skruefokus skulle oppfattet den likt?

Endret av TaraldR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du får fEE selv etter at du har satt blenderringen på høyeste f.nr, så kan det være at tappen som gir info om dette til kamera har knekt. 

 

se bilde..

 

Godt forslag.

Objektivet ligger hjemme akkurat nå, skal sjekke. HVIS den er knekt - kan det fikses/limes på i et verksted?

Og er det noen grunn til at objektivet oppfører seg forskjellig på D50/D70 og en D300/D2X?

Lenke til kommentar

Godt forslag.

Objektivet ligger hjemme akkurat nå, skal sjekke. HVIS den er knekt - kan det fikses/limes på i et verksted?

Og er det noen grunn til at objektivet oppfører seg forskjellig på D50/D70 og en D300/D2X?

 

Jeg tipper D300/D2X ikke har den spaken som denne tappen skal gå i mot, og dermed ikke merker om den ikke er tilstede.

Lenke til kommentar

Du må låse blender-ring i minste posisjon (største verdi). Dyrere kamerahus har mulighet til å bruke objektivets blender-ring, de billigere har ikke denne muligheten.

 

Edit:

Helt vanlig "panikk-situasjon", har vel skjedd de fleste jeg kjenner inkludert meg selv.

 

Edit2:

Om ikke dette fungerer (man må trekke tapp for å låse blender-ring), så er det noe annet galt med objektivet.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...