Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Parkering av mc


pepperkaken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm, det er ett godt spørsmål! Kanskje greit å vite når man skal kjøre opp til neste år :p

 

Så noen som har tips?

 

Jeg pleier bare å parkere der det passer meg. Sykkelparkeringer og fortau, med motard er det meste lett tilgjengelig :D

 

Når man må parkere på avgiftsbelagte parkeringsplasser har jeg brukt å legge lappen bak vindskjermen for de som har det feks..

 

Er uansett ditt ansvar at lappen er der når parkeringsvakta kommer.

 

Vi lever i norge - Veldig sjeldent at folk stjeler parkeringslapper..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg bruker aldri og betale for parkering av MC, setter bare sykkelen et sted hvor den ikke er i veien eller tar opp plass som kunne vært brukt av biler. Hadde jeg brukt en bilplass, ville jeg betalt. Spurte og i parkeringhuset under Oslo S om han skulle ha penger for mc, men det var ikke noe problem. Fikk bare beskjed om å sette syklene inntil en vegg i et hjørne.

Lenke til kommentar

Hvis du setter sykkelen et sted det ikke er oppmerket parkering der en ville betalt hvis man parkerte med bil, eller der det er parkering forbudt, kan du stå uten at noen bryr seg. det er hvertfall min oppfatning og erfaring. Selv pleier jeg å lete etter hjørner og "halve" parkeringsplasser, der for eksempel mellom en lyktestolpe og en vegg, der det ikke er plass til å ha en bilparkering. Det har brukt å gå fint, har aldri fått parkeringsbot.

Var bare en gang jeg holdt på å få det, da satte jeg sykkelen på en vanlig p-avgiftsparkering, fordi jeg skulle inn på McDonalds 10 meter unna og rafse med meg en cheeseburger. Selvfølgelig kom parkeringsvakta i de 2 minuttene jeg var borte, så når jeg kom tilbake drev han å lette etter parkeringslapp. Da brukte jeg "dum og intet-anende" kortet, og sa at jeg trodde man ikke trengte å betale for MC, hvor skulle jeg i såfall puttet lappen? Også la jeg til at jeg dessuten var borte i 2 minutter. Så jeg fikk komme unna med "Hvis jeg ser deg her en gang til er det ingen unnskyldning"... :new_woot:

Lenke til kommentar

Dette varierer veldig fra selskap til selskap.

 

Noen praktiserer gratisparkering for MC så lenge man parkerer UTENFOR oppmerket plass, og ikke til hinder for andre.

 

Andre firmaer skal ha betalt for alt av alle.

 

Problemet er at man som motorvognfører KUN plikter å legge en lapp synlig for kontroll. Parkeringsklagenemda sier også at dette er en utfordring for MC-førerene ettersom man skjelden har feste for lapp eller frontrute.

 

Selv prøver jeg å gardere meg litt. Der det er betaling ved å putte på penger og få en lapp pleier jeg å ringe for å høre hva jeg skal gjøre. Av de dumme forslagene jeg har fått, rager nok en strikk for festing av lappen på styret høyest. Det er mange som kan ta lappen.

 

Der man trekker billett ved innkjøring, og betaler før utkjøring pleier jeg å stå gratis. Det er ingen måte man kan kontrollere dette på for selskapene som håndhever, og særlig Europark er greie for MC-førere i disse tilfellene. I Sentrum P-hus og Oslo City P-hus her i Oslo er det til og med egne plasser for MC. Det jeg derimot passer godt på på disse stedene er å ikke ta opp en plass en bil kunne ha brukt!

 

Jeg skal se om jeg finner noen av prinsippavgjørelsene til Parkeringsklagenemda på dette...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...