Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe Ram SRT10 fra USA


Hellemyr

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Tenker litt på å importere en Dodge Ram SRT10 fra USA. Tingen er at med 8 liters motor og over 500 hester så blir det en del avgifter på bilen.

 

Men hvordan funker det å registrere den over til varebil, eller lett lastebil i USA for en importeret den til norge. Hvordan regnes avgifter på varebiler og lette lastebiler. Kan jeg få bilen inn i norge som lett lastebil, og slippe unna med en del avgifter?

 

Har en bekjent i USA som kan omregistrere bilen til lett lastebil før den sendes til norge, så den saken er løst.

 

Hjelp mottas med takk :]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke registrert denne som lett lastebil lenger.

Årsaken til at de kunne bli registrert som lett lastebil var "juks og fanteri".

 

Her er en artikkel som tidligere er skrevet om cowboy-virksomheten.

http://www.dn.no/dnBil/article574092.ece

 

Problemet nå er at mange ønsker å få nedregistrert bilene til varebil igjen på grunn av bompengepriser, årsavgift, PKK etc.

 

I de fleste tilfeller klarer man ikke å finne ut hva som spesifikt er gjort for å endre

totalvekten og derfor kan ikke nedregistrering til varebil kl. B gjøres.

 

Det skal også legges til at Dodge-importøren i Norge ikke kan hjelpe da de aldri har importert disse bilene og da heller ikke vet hva som må gjøres for at kjøretøyet skal settes tilbake til original stand.

 

 

Når det gjelder RAM så er det kun 1500/SRT10 som kan med nød og neppe nedregistreres OM det finnes tilgjengelig dokumentasjon. De andre vektklassene 2500/3500 har for høy totalvekt og kan ikke nedregistreres.

Lenke til kommentar

Hvordan skal du få til det?

Totalvekten på en 1500 er jo ikke over 3500kg.

 

Husk at også lett-lastebil har krav om hastighetsbegrenser så da kan du maks. kjøre i 80 km/t.

Merk også at hastighetsbegrensning betyr at hvis du i en 100 sone klokkes i 116km/t så tar de førerkortet. Helt uavhengig av at du bare fulgte trafikkflyten, du har en lokal fartsgrense som er lavere enn veiens. Tilsvarende er det med henger. Spesielt farlig med gamle hengere uten brems de har lokal fartgrense på 60km/t.

 

Cobos

Lenke til kommentar

Med "juks og fanteri" mener du vel staten?

 

Det var ikke noe "juks og fanteri" hos disse ombyggerne der borte, de var offisielle mini-'fabrikker' med WMI nummer, som også bygde conversion-vans, påbygg og ambulanser osv. Det staten gjorde var å underkjenne disse hvis de syns bilen lignet på en fabrikk-bil, akkurat som de nektet for at Chev. El-camino var en pick-up selv om fabrikken sa den var det.

 

Og om den er en 'light truck' der borte pgs skatteregler for firmabruk, så har det ingenting å si for staten her, de ser bare på fabrikkvekt fra VIN-nummeret (ramme-nr).

 

Og om du tar den inn som varebil med 20% avgift av 1.5 mill (røverkjøp?), så blir det under paragraf 1-15, for da slipper du krasj-test på original bil. De vil si det er ok å reg. en urørt pick-up, men de sier du må montere en grind på karmen bak kupe-vinduet. Men etterpå sier de, når du har montert grinden, at den nå ikke er original lengre! (catch 22)

 

MEN får du den inn må da alltid være original etterpå, så hvis du lakker den om i en farge fabrikken ikke tilbød, så blir den avskiltet! Treffer du en vanskelig persom blir du også avskiltet om du setter på vinterdekk! (de har jo ikke det i Texas)

 

Og om du kjøper en lastebil-reg her i N, husk at de plager deg med EU-kontroll HVERT år, og at det koster 3x i bomringer, dvs kr 120.- EN gang inn fra Oslo vest. Og er den 1.g.reg. (i N el. utlandet) i 2005 el. senere må den snart installere ferdskriver.

 

Og det er ikke bare SV-byråkrater og AP som står bak dette, det var Høyre som avskaffet regelen om 5-seters lastebiler (Ford Excursion, club-cab pick-uper osv).

 

Så lykke til, og si gjerne hva du finner ut! Det er nok lettere å bruke stemme-seddelen neste gang!

Lenke til kommentar

Jeg vil vel si at Wagen etc. har drevet med en del snusk, og endte med et avgiftskrav i millionklassen.

I ettertid er jo også Bertel O. Steen / Chrysler Norge tillagt en avgift på ca 80-100 millioner kroner for samme "triksing" med Jeep Grand Cherokee.

( http://www.dn.no/dnBil/article1372501.ece )

( http://www.dn.no/dnBil/article1693275.ece )

 

Problemet med mange av disse §1.15-bilene er at du ikke kan gjøre NOE med bilen. Det er ikke lov til å montere gassdriftanlegg, du kan ikke bytte felger utifra hva som sitter på bilen originalt, kort sat, du kan ikke endre en dritt på bilen fra original stand.

 

 

Det finnes heller ingen dokumentasjon som viser hva som faktisk er gjort med bilene for at de skal tåle vektbelastningen. Det er f.eks. på enkelte RAM 1500 ikke forsterket fjæring, og man er ganske i villrede på hva man skal gjøre for å endre vektklassifiseringen. (Dokumentasjon fra Dodge i Norge hjelper ikke siden bilen i ettertid har byttet fabrikant.)

Ombyggingen til forsterket fjæring skjedde i mange tilfeller på havna i Drammen, altså etter at bilene forlot "fabrikken" i Canada.

 

Jeg tror det er svært få mennesker nå som får nedregistrert bilene sine med unntak av Multivan-Dodger (som er importert av forholdsvis seriøse Nerland Autosalg i Molde.)

 

 

Jeg vil si at akkurat denne delen av bilbransjen inneholdt en del snusk rundt registrering av lette lastebiler og jeg tror det var smart at regelendringen tredde i kraft.

 

Forøvrig så er det antageligvis ikke noe problem å få registrert en RAM SRT10 som varebil i Norge, og det vil være det mest praktiske med tanke på bompenger, årsavgift og PKK.

Endret av Hachon
Lenke til kommentar

Det har ingen betydning for avgiftene om bilen registreres som varebil kl.2 eller lett lastebil. Myndighetene har effektivt tettet avgiftshullet lette lastebiler hadde (ingen avgifter, kun moms) ved å sette engangsavgiften for disse lik den for varebil kl.2. Engangsavgiften for varebil kl.2 og lett lastebil er i dag på noen-og-tjue prosent (husker ikke helt) av full personbilavgift. Med andre ord er det å begynne å styre med ombygging av en SRT-10 til lett lastebil bare tull, du tjener absolutt ingenting på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...