Kani Skrevet 27. september 2010 Skrevet 27. september 2010 I dag døde bilen ut og vil ikke starte. Jeg hadde kjørt i ca. 5 mil før det skjedde. Han døde bare, rett og slett. Tidligere har det vært litt problemer med bilen hvis det har vært kaldt ute. Den har måttet gå et par minutter på tomgang før jeg har kunnet kjøre, eller så har den dødd ut med en gang jeg har skiftet til andre gir. Dette hendte noen få ganger. Noen som har peiling på hva det kan være? Registerreimhopp? Bensinpumpa? Noe annet? Hvordan kan jeg selv sjekke/utelukke f.eks bensinpumpe? Det er forresten snakk om en Mazda 626 1.8 1997-modell. Reg reim ble skiftet for tre år siden på kmstand 72000km. I dag har bilen gått vel 120000km. Kan jo legge til at det ikke var noen ulyder fra motoren når den døde. Den bare stoppet etter et par små nykk i en oppoverbakke, slik jeg tenker den ville gjort i mange på bensin. Tanken er over halvfull, bare så det er sagt. Hvis det er bensinpumpen, ville bilen startet med startspray (Motor starter) i luftfilteret? For det har jeg prøvd, og den startet ikke. Takk.
Glavalavala Skrevet 27. september 2010 Skrevet 27. september 2010 Ville sjekket om det var gnist på plugger.
Kani Skrevet 27. september 2010 Forfatter Skrevet 27. september 2010 Ville sjekket om det var gnist på plugger. Det var egentlig et elegant råd. Skal gjøre det. Ser for meg at det er veldig mye arbeid å skifte bensinpumpen, så håper det ikke er den...
Kani Skrevet 27. september 2010 Forfatter Skrevet 27. september 2010 Da har jeg sjekket pluggene, og det var gnist på alle fire. Kan det være noe så banalt som bensinfilteret?
Glavalavala Skrevet 27. september 2010 Skrevet 27. september 2010 (endret) Da er det sikkert noe galt med bensintilførselen da ja. Men rart du ikke fikk startet på startgass. Sprayet du bare inn i filteret eller fjernet du filteret og spayet rett inn i innsuget? Kan være rusk i bensinfilteret og da får du jo delt bensinslangen der. Da ser du jo om bensinen kommer ut når du vrir om tenninga. På enkelte biler sitter det en stengeventil på bensintilførselen. Er den defekt vil du ikke få bensin. Det kan også være tett lufteventil i tanken som vil skape et vakuum i tanken slik at pumpen ikke klarer å suge inn bensin. Noen har i bensinlokket mens andre har egen utluftingsventil. Kansje du har fått vann på tanken?? Kalt der du er? Endret 27. september 2010 av Glavalavala
iKent Skrevet 27. september 2010 Skrevet 27. september 2010 Høres ut som at det er noe med bensintilførsel eller tilgang på luft. Klarte du å dra motoren over 2-2.5 på 1 giret før den døde? Eventuelt, du har ikke fylt på feil type drivstoff? X) Annet enn det ser jeg ingen grunn ut i fra beskrivelsen. Det kan være pumpa, det kan være filter, det kan være luft tilførsel eventuelt andre feil som du ikke vet om... Tror jeg hadde prøvd å få tak i en mekaniker av noe slag og høre om han har noen peiling på hvor feilen kan ligge.
Kani Skrevet 27. september 2010 Forfatter Skrevet 27. september 2010 Ja, det er nok mange ting det kan være. Var nettopp på Mazda. De sa at det mest sannsynlig var bensinpumpa. Jeg skal forsøke å skru den ut og koble den på strøm for å se om den går. (Koster 2300 kr for en uoriginal). De sa også at det neppe var filterert, pga. at da ville det etter en tid sige gjennom litt bensin som ville gjøre at bilen startet igjen, for så å stoppe etter en liten stund. Setter pris på hjelpa. Tusen takk! Hadde nok vært smart med en mekaniker, ja. Men jeg skulle helst hatt dette gjort i går, så da har jeg ikke tid å vente. Jeg spør som regel etter hjelp når det er for sent... Jeg kjørte i 3.gir da den døde. Det er HELT sikkert riktig drivstoff på den Over halv tank med 95 blyfri. Vann på tanken: Det tror jeg ikke. Det er jo i nord-Norge da, men det er jo enda ikke veldig kaldt. Jeg sprayet startgass inn i luftfilteret bare, så har ikke prøvd veldig mye. Sparayet ikke rett inn i innsuget. Jeg skal forsøke pumpa, og kan jo oppdatere hva jeg finner ut.
Kani Skrevet 27. september 2010 Forfatter Skrevet 27. september 2010 Er det noen som kan fortelle meg om dette er en del av beninpumpa? Eller er bensinpumpa en del av dette? Har en følelse av at jeg har skrudd av feil del. Skal ikke bensinpumpa være tilknyttet bensinslangen? Det var dette jeg fant da jeg fjernet baksetene og skrudde av det dekselet som er under. Nå ser jeg rett ned i bensintanken på bilen.
Kani Skrevet 27. september 2010 Forfatter Skrevet 27. september 2010 Det er tankmåleren. Ja, men den er ikke tilknyttet bensinpumpa på noe vis? Så dette er bare å skru på igjen, for det er feil?
Glavalavala Skrevet 27. september 2010 Skrevet 27. september 2010 Går ikke ledningen fra føleren og til noe? Pumpa sitter sikkert da under bilen. Kan også sitte i motorrommet. Følg bensinslangene.
Kani Skrevet 27. september 2010 Forfatter Skrevet 27. september 2010 Går ikke ledningen fra føleren og til noe? Pumpa sitter sikkert da under bilen. Kan også sitte i motorrommet. Følg bensinslangene. Ja, da skrur jeg på igjen. *Pokker* Takk for hjelpa, btw
agvg Skrevet 27. september 2010 Skrevet 27. september 2010 Selv om den er byttet ville jeg ha tatt en kikk på regreima, det er svært rart den ikke reagerte på startgass.
iKent Skrevet 28. september 2010 Skrevet 28. september 2010 Sprayer du startgass rett i innsuget, og den enda ikke starter vil jeg si det er noe rart.. hadde tatt en titt på regreima da i såfall.
rublings Skrevet 30. september 2010 Skrevet 30. september 2010 På min 94' 626 V6 ligger filteret under/bak luftfilterboksen Verdt å ta en titt.
Kani Skrevet 1. oktober 2010 Forfatter Skrevet 1. oktober 2010 Nå har jeg skiftet bensinpumpa, men den starter enda ikke. Nå har jo hele systemet vært tømt for bensin, er det da slik at det må files litt før den starter? Har satt batteriet på lading, det begynte å tømmes...
festen Skrevet 1. oktober 2010 Skrevet 1. oktober 2010 (endret) Jeg tror det kan være noe med det elektriske som gjør at du ikke har noen gnist ved pluggene. Edit: Du hadde altså gnist. Hadde du hatt en dårlig tennpluggledning eller to kunne det gi deg problemer, men den burde startet. Jeg har før skiftet bensinpumpe som var iorden. problemet var da en sprekk i en bensinslange. Endret 1. oktober 2010 av festen
apegryn Skrevet 1. oktober 2010 Skrevet 1. oktober 2010 Når du vrir om tenningen, før du kommer til startmotoren, skal du høre bensinpumpereleet slå inn som et lite tikk, og du skal kunne høre bensinpumpen hvine svakt, alt etter hvor isolert bilen er. Er det null lyd overhode, kan du ta ut bensinpumpereleet og sjekket at det ikke er irret, brent el. lignende. Jeg tror det sitter på samme brett som sikringene. Det skjedde min bil engang. Jeg tror det kan være noe med det elektriske som gjør at du ikke har noen gnist ved pluggene. Han hadde gnist på alle pluggene. --- At du ikke får noe start med startgass i innsuget trenger ikke bety noe. Det er ikke alltid enkelt å få start sånn uten videre med startgass. Prøv heller å skru ut alle tennpluggene og sprut godt med startgass i hver sylinder, og skru pluggene fort igjen. Da skal du høre 4 sjappe smell på første tenning. 1
Kani Skrevet 1. oktober 2010 Forfatter Skrevet 1. oktober 2010 Jeg har gnist til pluggene. Det var noe av det første jeg sjekket. Pumpa går. Hører den godt. Det hørte jeg ikke før jeg skiftet den. Kan jeg forsøke å starte bilen med laderen tilkoblet, eller er ikke det å anbefale?
rublings Skrevet 1. oktober 2010 Skrevet 1. oktober 2010 Her må det vel bare kinnes hvis det har vært tomt. Husk bare å vær forsiktig meg starteren, maks en kinning på ca 5 sekunder, så venter du 15 sekunder før du kinner igjen. Kiipt å brenne starteren Kan også være at du har en manuell pumpe i motorrommet du kan bruke. Skal ikke ha noe å si om du kinner med lader. Gjør det iallefall ofte på jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå