Gå til innhold

Trenger to rimelige 24"-skjermer


sablabra

Anbefalte innlegg

I over 5 år har jeg hatt NEC LCD20WGX2. Selv den dag i dag synes jeg skjermen er god, men jeg trenger mye større arbeidsflate. I utgangspunktet skulle jeg helst hatt en 27-30 tommer med høy oppløsning, men jeg klarer ikke helt å forsvare et kjøp i den prisklassen. Derfor tenker jeg nå å kjøpe to rimelige 24"-skjermer istedenfor. Bruksområdet er nesten utelukkende "kontorarbeid", dvs. å lese og skrive osv. Innimellom vil jeg også bruke de til spill og filmer (men da vil jeg trolig bare bruke èn skjerm samtidig). Lite etterslep og lav responstid er derfor ikke prioritet 1, heller en som er behagelig å hvile øynene på.

 

Jeg må innrømme at jeg ikke liker utviklingen hvor 16:9 format med 1920x1080 oppløsning har fullstendig tatt over markedet. Personlig skulle jeg helst hatt 16:10 1920x1200 (eller enda bedre, 4:3!), men det ser ut til å være vanskelig å finne i den rimeligste prisklassen. Jeg er også inneforstått med at jeg er nødt til å klare meg med TN-panel, noe som kanskje vil oppleves som en liten nedtur(?). Maks pris er 2000 per skjerm, men helst nærmere 1500. Ellers så er det også fint med en tynn ramme, slik at skjermene kommer tett inntil hverandre, men dette er ikke avgjørende.

 

Så, hvilke muligheter har jeg i denne prisklassen? Jeg har sett på noen, men jeg vet egentlig ingenting om dem:

https://prisguiden.no/produkt/113062 - Billigste jeg fant, men duger den?

https://prisguiden.no/produkt/113379 - Eller hva med denne?

http://www.dustinhom...5010463279.aspx - LED-belysning. Har det noen særlig innvirkning? Forstår det slik at det kan forbedre kontrastnivå og levere jevnere bakgrunnsbelysning (ingenting mer irriterende enn ujevn bakgrunnsbelysning på mørke bilder!). Samtidig redder jeg også planeten med lavere strømforbruk :p

 

Det var bare noen få jeg har plukket meg ut, kom gjerne med flere forslag og innspill. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk skjermene i går, og jeg er ikke spesielt fornøyd... Kan jo starte med det positive:

- Veldig tynn skjerm, og estetisk ser den veldig bra ut.

- Matt overflate på skjermen (jeg liker det best for å unngå refleksjoner i dagslys).

- Veldig lavt strømforbruk (de blir nesten ikke varme).

- Sortnivå er ganske bra.

- Bakgrunnsbelysningen er jevn og god.

 

Men selve bildekvaliteten er jeg ikke spesielt fornøyd med. Fargene er fullstendig forskjellig fra min gamle skjerm, og fargene er definitivt ikke som de skal være, uten at jeg helt kan forklare det på noen god måte. Dessuten er ikke hvitt hvitt, og det blir bare verre når jeg justerer ned lysstyrken (noe som er nødvendig).

 

Likevel er den helt ok til mitt bruksområde. 50% av tiden tilbringer jeg uansett bare i terminaler, og da gjør det ikke noe om fargene ikke er helt korrekte. :p Dessuten synes jeg den er helt ok til film og spill også.

 

 

Derfor vil jeg ikke akkurat gi noen klar anbefaling av denne skjermen. Problemet er bare at jeg ikke har noen erfaring med skjermer i tilsvarende prisklasse, så jeg har ikke noe godt sammenligningsgrunnlag. Likevel tror jeg man må vurdere hvilke behov man har. Det sier seg selv at man ikke velger denne skjermen dersom man er avhengig av noen som helst form for korrekt fargegjengivelse. Men til den rimelige prisen kan jeg ikke klage for mye, da den fungerer helt greit til mitt bruksområde. :) Likevel, neste gang kjøper jeg nok ikke TN-panel hvis dette er normen...

Lenke til kommentar

BenQ har som regel brukt å ha ganske gode skjermer, men så var det prisklassen da.

 

Banalt spørsmål, men har du prøvd å justere fargetemperaturen? Ikke bare lysstyrken?

 

Hva mener du med fargetemperaturen? Det er en innstillingsmulighet som heter "Color temperature", men der er det kun valg som "reddish", "bluish" og mulighet til å justere hver farge hver for seg. Eller mener du "saturation" eller noe sånt som fargemetning på norsk? I så fall så er det valget grået ut av en eller annen grunn, så vet ikke riktig hvordan jeg skal få stilt inn den... Den står på 50/100, så der skal det jo gå ann å justere noe.

 

Må forresten bare nevne at modusene som "Game", "Movie" osv. er fullstendig håpløse. De ser ut til å sette gamma og kontrast så hinsides høyt at bildet blir fullstendig ødelagt etter min mening. Kan ikke forstå at noen ønsker å bruke disse(?).

Lenke til kommentar

Kan også nevne at jeg synes modusen som kalles for "sRGB" gir mest riktige farger etter å ha testet litt. Det utgjør ikke noen stor forskjell, men jeg har i hvert fall slått meg til ro med den innstillingen foreløpig. Merker også at jeg blir mer "vant" til skjermene, slik at nå virker ikke fargene like rare lenger. Men jeg vet jo at hvis jeg setter opp den andre skjermen igjen så blir jeg mint på det igjen :p

Lenke til kommentar

Men selve bildekvaliteten er jeg ikke spesielt fornøyd med. Fargene er fullstendig forskjellig fra min gamle skjerm, og fargene er definitivt ikke som de skal være, uten at jeg helt kan forklare det på noen god måte. Dessuten er ikke hvitt hvitt, og det blir bare verre når jeg justerer ned lysstyrken (noe som er nødvendig).

 

Det er nettopp derfor jeg absolutt ikke anbefaler disse skjermene.

TN-paneler imponerer dessverre svært lite på bildekvalitet, farger og hvitt/sort.

Disse BenQ skjermene er intet unntak.

BenQ skjermene har blitt svært populære hos yngre gamere, noe igjen har ført til at disse blir så og si anbefalt i hver eneste tråd. Når du sammenligner disse skjermene med hva du faktisk kan få for omtrent samme pris, mener jeg at de ikke holder mål.

 

De eneste TN-panelene jeg har sett som har 'brukbar' (brukbar i følge mine krav) er LED skjermene til Samsung. (PX2370 og forrige generasjon av denne)

 

Ellers så får du kjøpt skjermer med IPS-panel til under 2000,- kr.(2199,- kr. for 23,6 tommer) som lett overgår TN-paneler på innsynvinkel, kontrast og farger. MS på disse skjermene er såpass god at spill og film går helt greit, med mindre du spiller FPS spill på et profesjonelt nivå.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Ellers så får du kjøpt skjermer med IPS-panel til under 2000,- kr.(2199,- kr. for 23,6 tommer) som lett overgår TN-paneler på innsynvinkel, kontrast og farger. MS på disse skjermene er såpass god at spill og film går helt greit, med mindre du spiller FPS spill på et profesjonelt nivå.

 

Interessant. Kunne du kommet med et par gode tips her? Gjerne Samsung.

Lenke til kommentar

Interessant. Kunne du kommet med et par gode tips her? Gjerne Samsung.

 

Jeg linker to Dell skjermer, siden Samsung ikke har noen IPS-skjermer som jeg kjenner til:

http://www.dustinhome.no/pd_5010456531.aspx

http://www.dustinhome.no/pd_5010456532.aspx

 

Begge disse to skjermene (22 og 23,6 tommer) har IPS-panel (bedre fargepresisjon, kontrast og innsynsvinkel enn TN-panel skjermer).

Ellers har de innebygd USB hub, god ergonomi (vridbar, omdreining,justerbar høyde, vipp), VESA tilkobling for veggmontering, og DP inngang (slik at du slipper DP-adapter!).

Ellers er foten til skjermene stødige som fjell og den helt klart beste foten jeg har sett.(har ikke samme skjerm, men samme fot på U2711 og U2410 på arbeidsplassen).

 

Det eneste negative jeg kan trekke frem om disse er mangel på HDMI. DP-inngangen vil uansett gi mulighet for en større oppløsning og lyd enn HDMI, men skjermkort av eldre sort vil sansynligvis mangle DP-utgang.

DVI inngangen vil uansett dekke de aller fleste behov (opp til 1920*1200 oppløsning).

 

Over 3000,- kr. har både NEC, HP og Dell flere gode alternativer hvis det skulle være interessant.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Det eneste negative jeg kan trekke frem om disse er mangel på HDMI. DP-inngangen vil uansett gi mulighet for en større oppløsning og lyd enn HDMI, men skjermkort av eldre sort vil sansynligvis mangle DP-utgang.

DVI inngangen vil uansett dekke de aller fleste behov (opp til 1920*1200 oppløsning).

 

Over 3000,- kr. har både NEC, HP og Dell flere gode alternativer hvis det skulle være interessant.

 

Takk for tips. Det blir litt off-thread, men om TS ikke blir sur for kapring av tråden, så kom gjerne med gode eksempler over 3000 også. Trenger en god skjerm, i hovedsak for bildebruk og da høres ips smart ut. HDMI hadde vært kjekt, men ikke et must.

Endret av utviklr
Lenke til kommentar
Det er nettopp derfor jeg absolutt ikke anbefaler disse skjermene.

TN-paneler imponerer dessverre svært lite på bildekvalitet, farger og hvitt/sort.

Disse BenQ skjermene er intet unntak.

BenQ skjermene har blitt svært populære hos yngre gamere, noe igjen har ført til at disse blir så og si anbefalt i hver eneste tråd. Når du sammenligner disse skjermene med hva du faktisk kan få for omtrent samme pris, mener jeg at de ikke holder mål.

 

De eneste TN-panelene jeg har sett som har 'brukbar' (brukbar i følge mine krav) er LED skjermene til Samsung. (PX2370 og forrige generasjon av denne)

 

Ellers så får du kjøpt skjermer med IPS-panel til under 2000,- kr.(2199,- kr. for 23,6 tommer) som lett overgår TN-paneler på innsynvinkel, kontrast og farger. MS på disse skjermene er såpass god at spill og film går helt greit, med mindre du spiller FPS spill på et profesjonelt nivå.

 

Sånn i ettertid skulle jeg nok sett at jeg heller gikk for dell 23-tommeren. Vurderte den nemlig veldig sterkt, og husker ikke hvorfor jeg ikke gikk for den egentlig. Hvis jeg bare skulle kjøpt èn skjerm hadde jeg utvilsomt lagt litt mer penger på bordet, men jeg syntes ikke jeg kunne bruke mer av studielånet på skjermkjøp i denne omgang... :p

Lenke til kommentar

Takk for tips. Det blir litt off-thread, men om TS ikke blir sur for kapring av tråden, så kom gjerne med gode eksempler over 3000 også. Trenger en god skjerm, i hovedsak for bildebruk og da høres ips smart ut. HDMI hadde vært kjekt, men ikke et must.

 

HP: https://prisguiden.no/produkt/127066

NEC: http://www.dustinhome.no/pd_5010332617.aspx

Dell: http://www.dustinhome.no/pd_5010330369.aspx

 

Alle disse tre skjermene har et glimrende IPS-panel.

For bildebruk vil jeg nok anbefale HP skjermen som den rent bildemessig beste skjermen, mens NEC skjermen kanskje gir litt andre fordeler, men alle er uansett et glimrende valg.

Dell skjermen har alle fordelene jeg nevnte tidligere som gjelder Dell skjermer generellt, men ligger litt under NEC og HP skjermene på ren bildekvalitet (fra andre personers erfaringer), men også for bildebruk er den langt bedre enn et TN-panel. Denne er en veldig god allaround skjerm.

 

Har du enda mer å bruke er NEC MultiSync LCD2490WUXi2-BK til 6750,- en skjerm med fantasktisk bra bildekvalitet, men mangler noe på tilkoblingsmuligheter.

https://www.abbo.no/abbo/default.asp?page=vare&ProdusentID=60002746&ref=Prisguide.no&utm_source=Prisguide.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=60002746

 

Ellers har du igjen Dell U2711 som er en veldig god 27 tommer allaround skjerm med svært god bildekvalitet til litt over 7000,- kr.

 

Jeg kan forøvrig nevne at Dell 2209WA er en svært god skjerm for bildebruk til kun 2199,- kr.

http://www.dustinhome.no/pd_5010249814.aspx

Den er kanskje litt liten, men kvaliteten på bildet er opp i mot skjermene som koster 2-3 ganger mer.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...