Gå til innhold

End user performance overvåking?


dabear

Anbefalte innlegg

Heisann. I bedriften vår ønsker vi å holde oversikt over hvor lang tid en tenkt bruker på en av våre mange lokasjoner oppfatter responstid på de interne systemene.

Vi ønsker altså ikke et verktøy for å overvåke servere eller klienter direkte, men et verktøy som kan simulere interaksjonen fra en bruker mot et eller flere av våre interne systemer.

 

Har dere noen forslag til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva er det du skal følge med på?

Det finnes en god del programmer som simulerer f.eks bruk av en webside og måler performance på det.

Jeg skal vri hjernen min og se om jeg kommer på ett veldig bra program for det.

Har du noen overvåkings-verktøy fra før? det finnes gjerne ekstra pakker for slikt :)

Lenke til kommentar

Vi skal følge med på forskjellige faktorer, slik at vi kan få et bilde av hvordan reponstida mot våre interne systemer er.

 

ett eksempel: hvor lang tid tar det for en bruker å åpne en nettleser, navigere til innloggingssida til våre citrixsystemer for deretter å logge seg inn og starte noen applikasjoner.

 

et annet: hvor lang tid tar det for en bruker å åpne word, for deretter å skrive en gitt setning og deretter lagre dokumentet. Ettersom vi lagrer alle filer på et sentralt sted vil vi se om brukeren opplever systemene som treige.

 

 

Det bør med andre ord ikke begrense seg til kun nettsider; programmet bør også være scriptbart.

 

Vi benytter ingen slike verktøy i dag.

Lenke til kommentar

Sjekk ut CA eHealth, tror det kan gjøre stort sett alt dere vil det skal gjøre mtp. både end user overvåking og performance overvåking på serverene.

Jeg har vært på ett par seminarer der det har blitt snakket om eHealth, virker som ett veldig bra program til slikt.

 

Edit: på de demoene jeg har sett på, så har den ikke bare vist at det går treigt, men også hva som går treigt.

Altså, om det er tjeneste, nettverk, database, osv.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

eHealth kan gjøre dette ja, men koster svært mye penger da. Ellers kan du få det til med Nagios og, men da har du mye større jobb pga du må nesten finne opp hjulet på nytt, litt grovt fortalt.

Nagios er jo ikke akkurat lagd for end user performance, ser for meg at det må til mengder av utvikling for å få det til på en akseptabel måte.

 

Jeg har forresten hatt planer om å få implementert eHealth skikkelig på jobb en stund, men så var det dette med tilgjengelige utviklere for slikt osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...