Gå til innhold

Kamuflert fotoboks i Bjørvikatunnelen


bb79

Anbefalte innlegg

Har du noe å underbygge dette med? Veivesenet er ganske nøye med å føre statistikker, såvidt meg bekjent så går ulykkene ned når man installerer fotobokser, selv om de kan være en plage.

 

AtW

Praktiske observasjoner. To eksempler er E39 Eidsvåg og RV585 Sandviken der fotobokser er blitt fjernet grunnet trafikalske problemer. Førstnevnte er en motorvei, sistnevnte er en 50-sone i tettbygd strøk. Begge steder har det vært problemer med påkjørsler bakfra og "plustelig og uventede" manøvre fra bilister som enten har oppmerksomheten andre steder eller plutselig oppdager boksen.

 

For øvrig er jeg ikke motstander av å endre trafikkbildet til det bedre, men jeg tror altså ikke at fotobokser er den rette veien å gå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle gjerne sett noen tall på dette, jeg har ikke det samme inntrykket. Ser mye rart i trafikken rundt fotobokser, spesielt rett etter at nye bokser har blitt satt opp. Noen ganger blir dog farten satt ned i forbindelse med eller like før man setter opp bokser, boksene er vel da ment å fungere som en slags kontrollerende variabel. I denne sammenhengen blir det viktig "kontrollregne" ulykkesfrekvens for nedsatt fart.

Lenke til kommentar

Jeg er sterk motstander av fotobokser. Ikke fordi de nødvendigvis tar noen stakkars sjeler som ikke er lokalkjent, men fordi de tar bort oppmerksomheten fra trafikkbildet. I det trafikken passerer et skilt med fotoboks, flyttes fokus fra trafikkbildet og over til (1) speedometeret og (2) høyre vegskulder. Tydeligvis er det ikke lenger så viktig hva bilen foran, bak eller til siden skulle finne på, alt som betyr noe er at man slipper å betale sure penger i bøter.

 

Dette er farlig og burde forbys.

 

 

jeg er helt enig at dem bare tar stakkars turister.

 

men at dem er farlig? da er du ganske dårlig sjåfør,

du kommer altid til og få distraheringer i vei kanten,

og vis du skal krasje vær gang da burde du levere in nøklene.

 

neste blir vel at vi skal lage en vegg på vær vei slik at ingen ting kan distrahere oss.

Lenke til kommentar

men at dem er farlig? da er du ganske dårlig sjåfør,

du kommer altid til og få distraheringer i vei kanten,

og vis du skal krasje vær gang da burde du levere in nøklene.

Det vil alltid være distraktorer i form av andre bilister, trær, dyr, reklameskilt og annet. Men om du passerer dem litt over fartsgrensa så er ingen skade skjedd. Om man passerer en fotoboks så kan det svi så mye at folk flest derfor blir distrahert av sånt. Når vi har så høye bøtesatser i Norge så må man regne med at folk gjør det de må for å unngå å svi en betydelig del av månedslønna si på noe unødvendig.

 

Jeg vil ikke påstå at en sjåfør er dårlig av den grunnen. Å holde jevn fart er vanligvis ikke noe problem. Men å holde jevn fart i en tunnel som både svinger og går opp og ned er vanskeligere. Spesielt fordi at man ikke har en horisont man kan bruke som referansepunkt. Da er det ikke så lett å oppfatte at bilen triller og øker fart i en nedoverbakke.

 

Å putte en fotoboks der mener jeg i utgangspunktet er lite optimalt. At den er skjult gjør saken enda verre. Det fører til at trafikken ikke flyter jevnt. I verste fall oppstår det bråbremsing og farlige situasjoner. Og da virker fotoboksen mot sin hensikt, med mindre hensikten var å bringe inntekter til statskassa da.

Lenke til kommentar

men at dem er farlig? da er du ganske dårlig sjåfør,

du kommer altid til og få distraheringer i vei kanten,

og vis du skal krasje vær gang da burde du levere in nøklene.

Det vil alltid være distraktorer i form av andre bilister, trær, dyr, reklameskilt og annet. Men om du passerer dem litt over fartsgrensa så er ingen skade skjedd. Om man passerer en fotoboks så kan det svi så mye at folk flest derfor blir distrahert av sånt. Når vi har så høye bøtesatser i Norge så må man regne med at folk gjør det de må for å unngå å svi en betydelig del av månedslønna si på noe unødvendig.

 

Jeg vil ikke påstå at en sjåfør er dårlig av den grunnen. Å holde jevn fart er vanligvis ikke noe problem. Men å holde jevn fart i en tunnel som både svinger og går opp og ned er vanskeligere. Spesielt fordi at man ikke har en horisont man kan bruke som referansepunkt. Da er det ikke så lett å oppfatte at bilen triller og øker fart i en nedoverbakke.

 

Å putte en fotoboks der mener jeg i utgangspunktet er lite optimalt. At den er skjult gjør saken enda verre. Det fører til at trafikken ikke flyter jevnt. I verste fall oppstår det bråbremsing og farlige situasjoner. Og da virker fotoboksen mot sin hensikt, med mindre hensikten var å bringe inntekter til statskassa da.

 

at de har skjult den burde jo ikke ha noe og si.

 

de setter jo opp skilt som varsler fotoboks :dontgetit:

 

jeg mener hva mer kan du be om enn et stort blått skilt som skriker " her må du holde fartsgrensen i noen få 200 metter "

Lenke til kommentar

Det er nettopp det som er farlig. Først står det et skilt som varsler om fotoboks. Jeg vil påstå at over 90 % av bilistene da vil holde utkikk etter fotoboksen. Selv folk som kjører i fartsgrensa vil bremse ned litt «bare for å være på den sikre siden». På andre veier opplever jeg stadig at biler bremser ned til 10 km/t under fartsgrensa rett før en fotoboks.

 

Fotoboksen burde settes til å kun ta verstingene som virkelig skaper fare i trafikken. Å ta vanlige bilister som er uoppmerksome på speedometeret vitner om at hensikten med boksen er å tjene inn penger til statskassa fremfor å bedre sikkerheten. Fotoboksen ligger i et område der et kjørefelt snevrer inn. Folk burde da ha fokus på trafikken og ikke på speedometeret og veggen der kameraet er gjemt.

Lenke til kommentar

Interessant forslag fra bb79 - dersom fotobokser var innstilit til å kun ta bilister som eksempelvis bryter fartsgrensen med 20 km/h eller mer, og skiltene i tilleggg hadde blitt tatt bort, hadde jeg stilt meg helt annerledes til bruken av dem. Da kunne de gjerne skjules godt også.

 

All den tid folk er oppmerksomme på at de vil passere en fotoboks innen en gitt distanse, vil de aller fleste tape oppmerksomhet mot trafikkbildet. Dette mener jeg både er uheldig og farlig. Videre handler neppe dette om hvor flinke folk er til å kjøre bil, heller de insentiver som blir gitt til å følge ekstra godt med på speedometer og høyre vegskulder.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Billister generelt er ganske bevisstløse, det er ganske uproblemetisk, og dessuten naturlig å følge med også på siden av veien. Jeg tror ikke folk har vondt av å faktisk måtte observere litt, folk er utrolig dårlige til å se litt lengre framover. I enkelte tilfeller er det vanskelig å følge med dog. Feks om man driver et feltskifte i tett trafikk osv.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...