Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sammenligne Gunnlaug Ormstunge og filmen 8 Mile


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jøss, det hørtes ut som en vanskelig oppgave!

 

Nå har jeg ikke sett 8 mile selv.

Men det G. Ormstunge handler om er jo om utviklingen fra gutt til mann, trekantdrama/kjerlighet, makt, hevn, ære, skjebnetro og ettermæle. Grunnen til "ormstungenavnet" er jo på grunn av den "giftige" tungen, altså ett fælt språk. På denne tiden var det ett ættesamfunn, noe som betyr at slekten betydde alt(noe lignende gjenger har i dag).

 

Håper jeg hjalp deg litt på veg, lykke til å håper jeg får lese sammenligningen din!

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg sett Gunnlaur Ormstunge, men etter det Petterpotet sa så fins det flere ting å sammenligne med. Ættesamfunnet han nevner over her og 'gjengen' til Eminem + andre gjenger i filmen. Trekantdrama; Eminem, kjerringa hans og den random fyren hun hadde sex med.

 

Utviklingen fra gutt til mann; Eminem, fra han spøy på toalettet i begynnelsen, deretter vokse på erfaringer til å tro på seg selv nok til å vinne den siste battle-greia og gå sin egen vei. Den giftige tungen til Ormstunge er jo en lett sammenligning med rappingen til Eminem. Skjebnetro, det at Eminem tror nok på seg selv til å takke nei til ett bra tilbud for å følge en vei han mener rett for seg selv.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...