Gå til innhold

harddisk mista den ene partisjonen, recovery mulig?


Mister t

Anbefalte innlegg

Jeg har en hd som var delt opp i to partisjoner. Maskina gikk, men når tordenværet kom så ble mamma engstlig og skrudde av maskina "the hard way". Etter dette startet ikke maskina lengre. Jeg prøvde et WD program (siden det var en WD disk), for å fixe problemet med en diagnostics program. Vet egentlig ikke om det gjorde saken noe værre, for når jeg bruker en annen maskin for å se hva som har skjedd med disken og hva som er der så ser jeg det er en av partisjonene som er igjen, men må formateres, og den andre har ingen partisjon igjen. Den må initieres via diskbehandling og formateres den også.

 

Jeg har lastet ned et gratis recovery program på nett som heter Stellar Phoenix Windows Data Recovery, og får beskjed om at det er en kritisk feil med disken så jeg får ikke hentet noe data tilbake.

 

Mitt spørsmål er da, kan jeg formatere partisjonene for så og prøve å unformatere for å prøve å hente dataene? Eller finnes det noen andre måter å prøve dette på? Andre programmer kanskje?

 

Takker til alle dere som svarer, og gidder å bruke energi på å hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ikke formater eller rør partisjonene.

 

2. På den PC'en som er ok innstalerer du et recovery program, f.eks. http://www.easeus.com/ easeus recovery wizard.

 

3. Pass på at du har plass på disk på den ok PC'en til de dataene du vil gjennfinne.

 

4. Nå kan du kjøre f.eks. Partion recovery Wizard og lete opp de dokumenten du savner. Dette tar tid og du må kanskje prøve flere ganger før du finner alt.

Lenke til kommentar

Et program jeg ville ha testa er "TestDisk", har hjelpa et par venner med dette programmet.. du finner det her: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

 

Evt kan du laste ned ultimate boot cd, som det også ligger på så vidt jeg kan huske, da slipper du å installerer det :)

http://www.ultimatebootcd.com/

 

Med TestDisk har jeg klart å gjenopprette en partisjon som en kamerat klarte å slette ved en feiltakelse (skulle legge inn windows xp på nytt, glemte at en ekstern disk var tilkoblet og valgte den, fikk fjerna partisjonen på den, men ikke gjort noe anna)

Og den andre gangen var en disk som slutta å fungere i Windows, ga enten beskjed om at den måtte initiaserers eller formateres (husker ikke helt), denne fikk jeg aldri noe orden på, men TestDisk lot meg komme inn på disken så jeg fikk kopiert alt innhold over på en annen disk :) for derretter å formatere den og kopiere det tilbake, og da funka den fint igjen ;)

 

 

 

Så jeg ville påstå at det er verdt et forsøk ihvertfall ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...