Gå til innhold

Kamera fra ebay


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har mer eller mindre bestemt meg for å bestille Canon 7D m/ 15-85mm (link) fra ebay.

 

Jeg ser at det står med fraktkostnader, men er dette alt jeg trenger å betale i frakt? Kikket også på toll.no og der stod det at kameraer var tollfritt.

 

Er det noe mer enn disse 12,456.83 norske kronene jeg trenger å betale? Vil ikke ende opp med en kjempesum. :p

 

Setter pris på alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må betale 25% i moms samt et fortollingsgebyr på en hundrelapp eller to. Denne pakken vil med andre ord komme på rundt 15700,- noe som er ca en tusenlapp mindre enn f.eks fotovideo. Det er det ikke verdt med tanke på at du mister sikkerheten man har med fem års reklamasjonsrett her på fjellet.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Kupper og bumper denne tråden litt. Har noen erfaring med å kjøpe optikk på Ebay? Jeg ser selvfølgelig fordelen med 2 års garanti og 5 års reklamasjonsrett som du får her i Norge, men når det skiller 7 tusen kroner mellom billigste prisen her i Norge og Ebay må jeg si at jeg blir fristet. Jeg vil også anta at et påkostet objektiv har mindre sjanse for feil enn et billig objektiv - correct me if I'm wrong :)

Lenke til kommentar

Nå er det ikke eBay som er selger. Der det mange tusener enkeltbutikker og privatpersoner som gjør. Det finnes både gode og dårlige selgere (svindlere) og mange gjenstander kan være kopivarer av svært dårlig kvalitet.

 

Men du nevner hverken hva (utover objektiv) eller hvorfra du kjøper. Og om varen er ekte, kan du for service måtte henvende deg til butikken og sende objektivet dit. Også dyre varer kan bli skadet i transport. Hvem dekker evt. skade? Hvor vanskelig er det evt. å få den dekket? Mange krever at kjøper betaler transportforsikring for å dekek dette (evt. at pakken kommer bort).

 

Men hva er det du ønsker å kjøpe? En pridifferanse på 7.000,- høres mistenkelig stor. Har du tatt hensyn til alt (inkl korrekte valutakurser)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Jeg er selvfølgelig klar over at Ebay bare er en annonseringsnettside for private og bedrifter. Man må også ta høyde for svindlere, og det er kun aktuelt å kjøpe fra "top-rated seller".

 

Objektivet det er snakk om her er Sony SAL-2470Z som hos Japanphoto (som er den billigste, norske nettbutikken på dette produktet) koster 17499,-. I følge valutakurser.no vil prisen på dette objektivet på Ebay koste meg 7815,- inkludert frakt. Ja, jeg vet at man må betale MVA på en slik pakke, men denne selgeren er villig til å sende det som gave.

 

Likevel er det selvfølgelig en sjanse å ta om, som du skriver, at objektivet blir ødelagt under frakt og/eller jeg må sende det tilbake. Men for nesten 10.000 kr mindre kan man jo begynne å vurdere om det faktisk kan være verdt risikoen.

Endret av HFPzN
Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt 180mm, 300mm, og 28mm 1,4 brukt på ebay, og 12-24 mm ny. Alle kom helskinnede fram, og funket utmerket.

Det er en sjanse å ta, men bare en liten, mener jeg.

 

I noen tilfeller hadde selger skrevet ned verdien (uten at jeg ba om det), slik at jeg fikk kraftig redusert moms. Vel og bra.

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet at man må betale MVA på en slik pakke, men denne selgeren er villig til å sende det som gave.

Hvis det er en privatperson, kan den sendes som gave. Det vil ikke godtas om det er en bedrift som står som avsender.

 

Uansett blir du fritatt for moms, kun om vareverdien på "gave" er under 1000 kroner. Får du selger til å sette verdien til under 1000 kroner, må du være klar over at om pakken blir borte eller skadet på veien, får du kun refundert påskrevet verdi av fraktselskapet.

 

Og blir den stoppet i tollen (mange gaver stoppes for kontroll), og de stusser over påskrevet verdi mot hva varen faktisk er verdt, så må du bevise ved bankutskrift eller faktura, at du kun har betalt påskrevet verdi. Kan du ikke bevise det, blir gjenstanden retunert til avsender og du må betale alle selgers utgifter i forbindelse med dette da du har samtykket (eller kanskje til og med bedt om) at påskrevet verdi ble nedskrevet.

 

Jeg vil derfor sterkt anbefale, for din egen skyld, at du lar påskrevet verdi samsvare med faktisk verdi. Det blir uansett mye billigere enn å kjøpe i Norge.

Lenke til kommentar

Takk for svar, Marekatten :)

 

Det virker som det vil lønne seg å betale MVA på varen, ja. Slik jeg ser det da vil prisen på dette objektivet bli 7815 kr inkl. frakt * 1,25 som er 9769 kr. Er det da noen andre avgifter jeg ikke har tatt med i beregningen. Jeg er ikke noen fan av å bestille fra utlandet, men når det er snakk om 8000 kr i forskjell så blir jeg fristet.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Jeg er selvfølgelig klar over at Ebay bare er en annonseringsnettside for private og bedrifter. Man må også ta høyde for svindlere, og det er kun aktuelt å kjøpe fra "top-rated seller".

 

Objektivet det er snakk om her er Sony SAL-2470Z som hos Japanphoto (som er den billigste, norske nettbutikken på dette produktet) koster 17499,-. I følge valutakurser.no vil prisen på dette objektivet på Ebay koste meg 7815,- inkludert frakt. Ja, jeg vet at man må betale MVA på en slik pakke, men denne selgeren er villig til å sende det som gave.

 

Likevel er det selvfølgelig en sjanse å ta om, som du skriver, at objektivet blir ødelagt under frakt og/eller jeg må sende det tilbake. Men for nesten 10.000 kr mindre kan man jo begynne å vurdere om det faktisk kan være verdt risikoen.

Har kjøpt Nikon 28-70 mm AF-S, og et par objektiver fra Tokina på ebay. Har gått bra :-)

Har ellers ikke lest tråden så nøye, men du er klar over at objektivet er brukt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...