Gå til innhold

Hvor mye er det vanlig å bruke i måneden?


MrL

Anbefalte innlegg

Hvor mye er det det vanlig å betale i månden for mat, andre boutgifter annet enn leie? Sitter å vurderer om jeg har råd til å flytte ut.

 

Jeg og en kamerat tenker på å kjøpe en leilighet til 2,4 mill, samt leie ut et rom til en ekstra kamerat. Vi vil altså derfor være 2-3 stykker som bor der.

 

Regnestykket(correct me if i'm wrong) ser slik ut:

 

+ 10584 ca i måneden i inntekt etter skatt(hvis inntekt på 140.000 i året, som er lånekassen maks beløp, og skattefridrag på renter)

 

+ 3000 i måneden i stipend hvis bestått eksamen

 

+ 1500-2000 inntekt i månden ved å leie ut et rom til en kamerat til(tenker på å kjøpe 4-roms)

 

Inntekt: Ca 15.000 i måneden (+ 4416 i lån fra lånekassen som buffer incase hvis det blir krise)

 

- 5.898 i måneden for lån, ved lån på 1,2 mill med fast rente.

 

- 1400 kr i fellsutgifter

 

Totalt beløp til overs hver måned: ca 7400

 

BTW: Dette er kun for meg og min del, har ikke tatt med kameratens.

 

------

 

Ser dette regnetstykket okei ut, eller er det noe jeg har glemt? Slik jeg ser det, vil det kun være 1-2000 kroner jeg trenger i teorien å betale i lån av mine egne penger i måneden hvis jeg får inn en kamerat til å leie, så kommer alle ekstra utgifter itilegg, men disse har jeg ca 5-7000 kr til.

 

Hva sier dere, burde vell være fint overkommerlig å flytte ut med 5-7000 kroner ekstra hver måned?

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg nekter og tro banken kommer til og godkjenne 2,4 mill i lån på de premissene.

 

Noen andre ting:

Husleie/Fellesutg.?

Strøm?

Forsikring?

Inet?

Tvlisens?

Om ikke leieboer ønsker og bo der lenger?

Alder?

Jobb?

Tannlege?

Klær?

Hvitevarer?

møbler?

+ masse mer?

:ohmy:

3000,- til mat bør vel være ok?

 

Glemte felleskostnadene, de er nå lagt til.

 

Jeg er også dog skeptisk til at vi får låne så mye ja, men antakligvis er det snakk om mindre pga vi har et par hundre tusen i egenkaptial. Vi bruker veldig lite penger på klær og andre "unødvendige" utgifter. Så strømregning, forsikring og disse faste utgiftene. Dog vil disse ble delt på 3, så det vil ikke bli veldig mye på hver.

 

Ang møbler og hvitevarer regner jeg med at vi har alt vi trenger et sted mellom 20-50.000, om det i det hele tatt blir så mye.

 

Det er tross alt kun 2200 kroner jeg må reelt ut med hver måned av egen lomme, 4200 hvis vi ikke skulle hatt leieboer. Så hvis vi får inn en leieboer, har vi mye penger til overs til de andre utgiftene

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Dette er ganske vanlig å bruke, etter min erfaring

 

- Mat: Mellom 2000 - 3000,-

- Strøm: Mellom 500 - 1500,- anhengig størrelse, type bolig og årstid

- Kommunale avgifter: 700 - 1000,-

- Bilvedlikeholdstutgifer (hvis aktuelt): Ca 500,-

- Andre personlige utgifter: 1500 - 2500,- (klær, tannlege, telefon, fritid, hobby etc)

- Forsikringer: Innbo ca 1000 i året, en std bil mellom 500 - 1000,-

 

Årlige utgifter:

 

- Årsavgift: 3000,-

- TV lisens: 1000,- eller er det 2?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...