Gå til innhold

Lag-ditt-skrudde-syn eksperimentet


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte vi kunne gjør både noe morsomt, og kanskje en tanke lærerikt. Alle som deltar i denne posten skal forklare ett litt skrudd kristen syn, og skal forsvare det med bibelen.

 

Eksperimentet går ut på:

 

- Hvor lett er det å forsvare ett "hvilke som helst" syn ut fra bibelen?

- Klarer man å overbevise dette synet gjennom leting i bibelen, samt bortforklare alt som går i mot synet?

- Poenget er å få noen tanker rundt om bibelen kan brukes til å rettferdiggjøre alle mulige levemåter

 

Her er det selvsagt opp til hver enkelt hvor i dybden de ønsker å gå.

 

Jeg starter.

 

Jeg er kristen, og gjør hva faen i helvete jeg vil. Jeg stjeler litt innimellom, fester, rus, narkotika og alt. Har sex med både menn, kvinner og dyr. Jeg dreper bare når det er høyst nødvendig, og planlegger alltid nøye så jeg ikke blir tatt.

 

Men jeg ber alltid om tilgivelse etterpå, som vi leser i første johannes 1:9 Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett. så blir vi alltid tilgitt når vi bekjenner hva vi nettopp har gjort. Jeg planlegger aldri å slutte å leve akkurat som jeg vil, jeg kommer hver gang til å bekjenne mine synder, hele tiden.

 

Jeg tror jeg er frelst, og skal til himmelen fordi som Johannes 3:16 sier: For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv

 

Jeg tror i mitt hjerte på dette, og er dermed frelst

--

 

Nå, ut i fra bibelen er dette mennesket godt i Guds øyne, er ikke det riktig?

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger du be om tilgivelse da? Holder det ikke å tro at Jesus er guds sønn? Trodde noe av poenget med Jesus var at han var den nye pakten og at man ikke lenger måtte følge de 10 bud for å komme til himmelen. Følgelig kan vel ingenting ansees som synd så lenge man tror Jesus er guds sønn. Det burde forøvrig satanistene sette pris på. Om satan vinne så er de på den vinnende siden, og om gud vinner så tror jo satanister per definisjon at Jesus er guds sønn så de kommer til himmelen. En win-win situasjon altså. Gidder ikke sette på pascals veddemål på den ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trenger du be om tilgivelse da? Holder det ikke å tro at Jesus er guds sønn? Trodde noe av poenget med Jesus var at han var den nye pakten og at man ikke lenger måtte følge de 10 bud for å komme til himmelen. Følgelig kan vel ingenting ansees som synd så lenge man tror Jesus er guds sønn. Det burde forøvrig satanistene sette pris på. Om satan vinne så er de på den vinnende siden, og om gud vinner så tror jo satanister per definisjon at Jesus er guds sønn så de kommer til himmelen. En win-win situasjon altså. Gidder ikke sette på pascals veddemål på den ;)

 

Interessant, du drar den enda lengre ut enn meg. Du hopper glatt over tilgivelsesbiten, og bryr deg kun om Joh 3:16 ? Det holder å tro? Nydelig :)

Lenke til kommentar

Jeg er uenig i at vedkommende ville blitt tilgitt hvis han fulgte en slik prosedyre: Synd med overlegg – lat som at man angrer – synd med overlegg – lat som at man angrer…

 

Hvis han gjør en synd om og om igjen som motstrider Bibelens lære, og falskt forsikrer seg om at man blir tilgitt ved å angre, lurer han seg selv. Alle mennesker synder ifg. Bibelens lære, men så sant man angrer oppriktig og prøver å unngå å gjøre feilen, blir man tilgitt. Holder man på med denne prosedyren, angrer man egentlig ikke. Blir man tilgitt da? Jeg dømmer ingen, men min logiske sans sier nei.

 

Det finnes på hebraisk to ord som blir oversatt med «å tilgi», nemlig salạch og nasạʼ. Verbet salạch blir utelukkende brukt når det er tale om at Gud tilgir syndere, altså det at Gud lar en synder få hans gunst igjen som en reaksjon på vedkommendes oppriktige bønn om tilgivelse eller på en annens forbønn. (4Mo 14: 19, 20; 1Kg 8: 30) Verbet nasạʼ brukes på den annen side om både Guds og menneskers tilgivelse. (1Mo 18: 24, 26; 50: 17) Andre, mer alminnelige betydninger av nasạʼ er «å løfte», «å løfte opp» (1Mo 45: 19; 2Mo 6: 8; 2Kg 2: 16) og «å ta (fra)» (1Mo 27: 3; 4Mo 16: 15). En grunnleggende betydning er imidlertid «å føre; å bære» (1Mo 47: 30; 1Kg 2: 26; Ese 44: 12, 13), og når ordet blir oversatt med «å tilgi», henger det sammen med denne betydningen. Det blir sagt om bukken for Asasel at den bar bort misgjerninger, og det ble forutsagt at Messias skulle bære folkets synder. (3Mo 16: 8, 10, 22; Jes 53: 12) Man kan altså bli tilgitt fordi ens synder blir båret bort av Messias, eller Kristus.

 

I tillegg kreves det av en kristen at han selv tilgir andre som synder mot ham, uansett hvor mange ganger det skjer. (Lu 17: 3, 4; Ef 4: 32; Kol 3: 13) Gud tilgir ikke dem som ikke vil tilgi andre. (Mt 6: 14, 15)

 

De kristne er imidlertid ikke forpliktet til å tilgi dem som ondsinnet og med overlegg – uten å angre – praktiserer synd. Slike mennesker blir Guds fiender. – He 10: 26–31; Sl 139: 21, 22.

Lenke til kommentar

Enzyme X: Husk at hensikten med tråden er å forsvare sitt hypotetiske syn ut fra bibelen. Her er poenget å gjerne være litt kverulant, og forsvare sitt syn ut fra bibelen, samt avfeie kritikk mot synet sitt fra bibelen.

 

For å forsvare "meg" mot dt du skriver.

 

Nei, som kristen så forholder jeg meg til NT, GT var den gamle pakten. Så stryk ut alle bibelvers fra GT.. og vi sitter igjen med: å tilgi andre.. Vel, jeg har ikke sagt at jeg ikke tilgir andre. Det gjør jeg. Jeg er en "free spirit" kødder du med meg.. vel, så driter jeg i det. Jeg tar en sniff kokain og lever videre med mitt.

 

Jesus sier vi skal BEKJENNE syndene våre, ikke nødvendigvis ANGRE på dem.

 

Gud er i meg. Som 1. Joh 4 sier: 15 Om noen bekjenner at Jesus er Guds Sønn, blir Gud i ham og han i Gud.

 

Jeg tror det, iflg 1. Joh 3:16 er jeg dermed frelst. iflg 1. Joh 1:9 er jeg fri for skyld, og iflg 1. Joh 4:15 er Gud i meg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...