Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan skal jeg hjelpe henne?


Doffeo

Anbefalte innlegg

Har en venninne med anoreksi. Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hun spiser alt for lite, og unner seg ikke noe. Aldri sett hun spise en sjokolade, og takker alltid nei til alt.

 

Er selvfølgelig syltynn. BMI på 16.

 

Jeg vet ikke hvordan jeg skal gå fram for å hjelpe henne. En av hennes beste venninner prøvde å snakke om det i fjor, med det ble stygt. Nå snakker de ikke sammen mer.

 

Hvordan skal jeg gå fram?

 

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden sykdommen sitter i hodet så har en samtale neppe noen effekt.

Med tanke på at det ikke er viljestyrt.

Det krever nok tilrettelegging og oppfølging over tid, som igjen betyr profesjonelle.

 

Nå skal ikke jeg knuse alle drømmene dine, men jeg tipper at den beste måten å hjelpe på er å få hun til å søke hjelp selv.

Hvordan man skal gjøre det får noen andre foreslå.

Lenke til kommentar

Hmmm... vannskelig situasjon.

Du må få kontakt med noen voksne som kan ta tak i dette. En sosialærer på skolen kanskje? Eller en annen lærer du stoler på. De vet hva som må gjøres. :)

 

Lykke til :)

 

 

Ingen lærere, vi er ferdige med skolen. "Klassene" er på 300 personer, føler ikke foreleserene er de beste personene å gå til

Lenke til kommentar

Som War sa, så tror jeg du må få henne til å søke hjelp selv. Veninnen din burde helst hatt medisinsk og psykisk hjelp, ettersom anoreksi til slutt kan ta livet av henne.

 

Si til ho at du er bekjymret, hvis det er en god veninne av deg, kansje hun vil forstå at du kun vil henne det beste ?

Lenke til kommentar

Hvis venninnen din har anorexia må hun ha profosjonell hjelp. Mest sannsynlig må hun legges inn en periode for å få riktig med mat, medisiner og en hel haug med samtaler. Anorexi er en skummel sykdom som sakte men sikkert tar livet av henne...

 

Problemet er jo å få henne til denne hjelpen. Har hun noe familie? I såfall syns jeg rett og slett du skal ta kontakt med dem.

Lenke til kommentar

Hvis venninnen din har anorexia må hun ha profosjonell hjelp. Mest sannsynlig må hun legges inn en periode for å få riktig med mat, medisiner og en hel haug med samtaler. Anorexi er en skummel sykdom som sakte men sikkert tar livet av henne...

 

Problemet er jo å få henne til denne hjelpen. Har hun noe familie? I såfall syns jeg rett og slett du skal ta kontakt med dem.

 

Enig for det meste, men litt usikker på hvor langt du skal gå i forhold til å informere familien. Hun er myndig etter det jeg forstår, og da kan det være at hun vil føle seg ekstra overstyrt om du snakker med dem. Så fremt du ikke kjenner dem veldig godt på forhånd.

 

Det er heller ikke sikkert at hun sakte vil dø av sykdommen. Flertallet av personer med spiseforstyrrelse dør ikke av sykdommen.

 

Ofte vil en kontakte legen hennes, og be denne ta opp situasjonen ved neste avtale. Men det er ikke sikkert hun har noen lege på det nye stedet.

 

Jeg tror du nok må hoppe i det, og fortelle om din bekymring til henne så dirkete som du kan. Hvis hun ikke evner å ta i mot det du sier, så er det ikke så mye du kan gjøre med det. Om du ikke tar det opp med henne, så er du med på hennes benektig av situasjonen. Kanskje det er verd vennskapet å ta den vanskelige samtalen med henne.

 

Lykke til

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...