Gå til innhold

Kameraoppsett til "lavlyssituasjoner"


Anbefalte innlegg

Fikk nettopp en forespørsel her på jobben om å undersøke litt alternativer i forbindelse med innkjøp av nytt kamera. Kameraet skal brukes til å ta bilder under/dokumentere diverse lokale kulturarrangement, typisk konserter o.l. Dette betyr at man har behov for noe med noenlunde gode iso-egenskaper og et lyssterkt objektiv. Problemet er bare at budsjettrammen er rundt 5000,-

 

Det første som slo meg var Nikon D5000 m/ 35mm f/1.8. 35mm kan bli noe kort, men dette er i første rekke snakk om små kulturarrangementer der man stort sett har mulighet til å bevege seg så nærme som man har behov for.

 

Noen som har synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk nettopp en forespørsel her på jobben om å undersøke litt alternativer i forbindelse med innkjøp av nytt kamera. Kameraet skal brukes til å ta bilder under/dokumentere diverse lokale kulturarrangement, typisk konserter o.l. Dette betyr at man har behov for noe med noenlunde gode iso-egenskaper og et lyssterkt objektiv. Problemet er bare at budsjettrammen er rundt 5000,-

 

Det første som slo meg var Nikon D5000 m/ 35mm f/1.8. 35mm kan bli noe kort, men dette er i første rekke snakk om små kulturarrangementer der man stort sett har mulighet til å bevege seg så nærme som man har behov for.

 

Noen som har synspunkter?

 

Flere ting som gjør at jeg syntes dette høres fornuftig ut. 35mm f/1.8 er rimelig skarp senter allerede ved f/1.8, så det er en fordel. Kameraet har også konfigurerbar Auto ISO slik at man kan prioritere om man skal fryse bevegelse, eller bare hindre sin egen bevegelsesuskarphet. Her kan det skille mellom 1/30s og 1/125-160s så dette har noe for seg.

 

FotoVideo tar 3895,- for huset og 1495,- for objektivet, så ved 5390,- passer dette godt innenfor budsjettet.

 

Tok noen bilder under Jarre konserten på festningen med denne komboen:

http://www.flickr.com/photos/emmkayfive/sets/72157624833812314/

Lenke til kommentar

Til den bruken er jeg redd for at 35mm kan bli litt for vid.

Ville heller ha satset på AF 85/1,8, men da må du opp i D90 for å få autofokus.

 

Konklusjon:

Kjøpe en brukt D90 (kr 4000,-) imorgen når D7000 lanseres og legg til en AF85 1,8 til 3000 og du har et mer egnet oppsett til kr 7000,-.

Lenke til kommentar

Konklusjon:

Kjøpe en brukt D90 (kr 4000,-) imorgen når D7000 lanseres og legg til en AF85 1,8 til 3000 og du har et mer egnet oppsett til kr 7000,-.

 

Dersom dette er snakk om et firma, så er det nok lurest å kjøpe nytt slik at man kan nyte godt av moms-fradraget.

 

Er nok ikke aktuelt å kjøpe brukt nei.

Lenke til kommentar

Konklusjon:

Kjøpe en brukt D90 (kr 4000,-) imorgen når D7000 lanseres og legg til en AF85 1,8 til 3000 og du har et mer egnet oppsett til kr 7000,-.

 

Dersom dette er snakk om et firma, så er det nok lurest å kjøpe nytt slik at man kan nyte godt av moms-fradraget.

 

Er nok ikke aktuelt å kjøpe brukt nei.

 

Forståelig nok.

Men da er det vel også snakk om et budsjett ex mva, dvs d90 til 4800 + 85/1,8 til 2400, totalt 7200 ex. Ville satset på noe med fokusmotor.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har snakket litt mere med de som skal ha kameraet nå, og har funnet ut at det skal brukes til å dokumentere alle sider ved driften. Dette betyr at en har behov for noe litt mer allsidig enn bare en lyssterk fast normal. Jeg har kokt det ned til 2 valg nå iht den kostnadsrammen som ble forespeilet. D5000 m/18-55mm VR + 35mm 1.8 eller D5000 m/ Tamron 17-50mm 2.8? Førstnevnte blir billigst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...