Gå til innhold

Innfri studielån?


Frank_K

Anbefalte innlegg

Mastergraden er oppnådd, og steget har blitt tatt ut i arbeidslivet. Planen var opprinnelig å leie et sted i Oslo (der jeg også arbeider) umiddelbart etter ferdig studieliv, men nå har jeg satt de planene på vent. Etter diverse råd fra velmenende mennesker, er planen nå å kjøpe meg en leilighet i Oslo så snart jeg har råd til det. Og da må jeg spare sammen noen gryn først.

 

La oss si at jeg tidligst får kjøpt meg et sted neste sommer. Mitt spørsmål er da: Burde jeg innfri studielånet mitt allerede nå?

 

Jeg har pengene til det. Og lånet (250.000) står jo bare der og baller på seg med renter. Samtidig sier alle at jeg ikke burde innfri, at studielånet er det beste lånet man kan ha (faller bort ved død, god rente mv.).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har studielån på 250 000 kr. Renten for neste året på dette kan vi si at er ca 3,3%

 

Hvis du har til å innfri lånet kunne du satt disse pengene inn et sted her:

http://tux.aftenposten.no/kalkulator/hoyrentebarometer.do

 

Da går du så og si i null.

 

Det finnes selvfølgelig spareformer med høyere risiko og mulig avkastning, men det finne du ut av selv dersom du ser det som et alternativ.

 

 

 

Samtidig om du skulle oppleve å bli arbeidsledig eller syk vil studielånet fryses, noe som jo er svært gunstig, også senere dersom du skulle ta opp et boliglån ved siden av.

 

Og når du senere skal ta opp et boliglån er det sannsynligvis til en høyere rente enn studielånet. Da vil det ikke går mange årene før du sparer inn igjen det du taper på å beholde lånet nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...