Gå til innhold

Hjeeelp, kamera vil ikke fokusere! (Nikon D90 m/ Nikkor 18-200 linse)


Anbefalte innlegg

Har ett problem med utstyret men vet ikke om det er kamera eller linse som det er noe feil med.

 

Det har seg slik at kamera IKKE vil fokusere i enkelte situasjoner. På vidvinkel er det ikke noe problem heller ikke når motivet er veldig nært.

 

For å forstå problemet bedre har jeg lagt ved 3 bilder.

 

post-68741-1284211393,9076_thumb.jpg

Bilde 1: Tatt på 18mm og fokusering er ingen problem på dette bildet. Lysmasten i midten av bildet er den som er fotografert i de to neste bildene.

 

post-68741-1284211414,89_thumb.jpg

Bilde 2: Her har jeg zoomet inn på lysmasten samtidig som jeg manuelt stilte fokus helt vekk.

 

post-68741-1284211427,7088_thumb.jpg

Bilde 3: Når jeg trykker på utløseren begynner kamera og fokusere med en gang hvis motivet er laaaangt ute av fokus som på forrige bildet. Problemet er at like før motivet er i fokus stopper kamera opp og ikke gjør noe, akkurat som på dette bildet.

 

Siden kamera ikke fokuserer kommer det heller ingen pip som indikrer at utløseren er klar for å trykkes helt ned og man kan ikke ta bilde uten å stille om til manuell fokus eller trykke på fokuslåsknappen.

 

For å nevne det har kamera ofte fått opp Err(or) på skjermen men det ordnes ved å ta batteriet ut og inn.

 

Til opplysning:

 

-Når jeg tok disse bildene var det dagslys men overskyet men jeg får de samme problemene også når det er sol

 

-Har prøvd på masse forskjellige motiver med god kontraster men får samme resultat hele tiden

 

-Fokus står på Auto, både på kamera og objektiv.

 

Noen som vet hva dette kan være eventuelt om det er kamera eller objektivet det er noe feil med. Har desverre ikke ett annet hus jeg får testet med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du siker på at fokuspunktet er på lysmasten? Er fokuspunktene på skyene vil de problemer (ingen kontrastere å fokusere på. Prøv å sett kamera på bare et fokuspunkt og la dette gå mot lysmasten. NB! området kamera benytter er større enn det som vises i søkeren.

Takker for svar.

 

Fokuspunkt var i midten ja men dette var kun ett eksempelbilde.

 

De samme skjer når jeg fokuserer på motiv med samme avstand som for eksempel en fjellside eller en husvegg.

 

Kameraet fokuserer litt og stopper deretter helt opp....

Lenke til kommentar

Hverken en husvegg eller et fjell har nødvendigvis de kontraster som skal til for at objektivet skal kunne fokusere (fokusering via live view er alltid dårligere - ikke bruk denne). At det bare er i enkelte situasjoner sier noe. At du får opp err er interessant. Når får du dette? Er det noen feilkode etter err? Er objektyivet korrekt montert (og kontaktene rene)?

 

Ditt eksempelbilde kan tyde på at det er skyene kameraet forsøker å fokusere på.

Lenke til kommentar

Hverken en husvegg eller et fjell har nødvendigvis de kontraster som skal til for at objektivet skal kunne fokusere (fokusering via live view er alltid dårligere - ikke bruk denne). At det bare er i enkelte situasjoner sier noe. At du får opp err er interessant. Når får du dette? Er det noen feilkode etter err? Er objektyivet korrekt montert (og kontaktene rene)?

 

Ditt eksempelbilde kan tyde på at det er skyene kameraet forsøker å fokusere på.

Som jeg sa i mitt første innlegg har jeg gjort masse forsøk med god kontrast. Husvegger med karmer i annen farge, forskjellige steder på en bil, båtsider, bebyggelse, etc....

 

Som sagt skjer dette ved ALLE tilfeller på full tele der motivene er mer enn 200 meter fra. Dette uansett kontrast eller ikke og testene mine er gjort i fult dagslys.

 

Hadde det vært lite kontrast ville ihvertfall fokusen jaget litt frem og tilbake men i tilfellene her stopper bare kameraet helt opp.

 

Livewiev bruker jeg knapt.

 

Erroren vet jeg ikke mye om men tror ikke det er noe kontaktfeil siden det reparerer seg selv ved å ta batteriet ut og inn.

Lenke til kommentar

Du får ta en fokustest,det hender at kamera/objektiv bak/for-fokuserer dette må en kvalifisert reparatør fikse "garanti"

 

Edit:hvilken error feil får du oppgitt ?

 

Edit II:exifen på det feilfokuserte bildet ser grei ut den,du kunne brukt lengere lukkertid og lavere iso men det har ingen betydning.

 

 

 

Exposure Time 1/2000 second

Lens F-Number / F-Stop ƒ/5.6

ISO Speed Ratings 500

Flash did not fire

Focal Length 200 mm

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

-Har prøvd på masse forskjellige motiver med god kontraster men får samme resultat hele tiden

 

-Fokus står på Auto, både på kamera og objektiv.

Eksemplene du har lagt ut er for dårlige. Legg ut bedre eksempler.

Sørg for at kamera er stilt inn for å bare benytte et fokuspunkt og at dette peker på et kontrastrikt område i motivet.

Lenke til kommentar

Har nå tatt ekstra bilder av forskjellige motiv. Felles for alle bildene er at de ble tatt med sentrumsorientert fokus og at jeg mått bruke fokuslåsen for å få de tatt.

 

post-68741-1284302750,4632_thumb.jpg

post-68741-1284302762,2565_thumb.jpg

post-68741-1284302772,227_thumb.jpg

post-68741-1284302784,2359_thumb.jpg

post-68741-1284302804,9973_thumb.jpg

post-68741-1284302812,5006_thumb.jpg

post-68741-1284302820,8167_thumb.jpg

 

Ble litt nysgjerrig på LW fokusen og testet den ut. Det rare er at med LW får jeg tatt bilde uten å bruke fokuslåsen men bildet er likevel ikke i fokus.

 

Bilde tatt uten LW:

post-68741-1284303042,9761_thumb.jpg

 

Bilde tatt med LW:

post-68741-1284303052,3643_thumb.jpg

post-68741-1284302793,7573_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Er du siker på at fokuspunktet er på lysmasten? Er fokuspunktene på skyene vil de problemer (ingen kontrastere å fokusere på. Prøv å sett kamera på bare et fokuspunkt og la dette gå mot lysmasten. NB! området kamera benytter er større enn det som vises i søkeren.

Det du sier her er det som slo meg også..att ikke fokuspunktene treffer masten men skyene i bakgrunnen.

Lenke til kommentar

Bildene var ikke akkurat blendende skarpe nei.

1. Har bildene vært skarpe før?

2. Har du prøvd med annet objektiv?

3. Jeg så av exif data at bildene er tatt med største blender, noe som blir normalt når kameraet står i auto (P)Optikken yter ikke helt max da. Men det kan ikke bli så ille.

Men prøv å sette kameraet i A og blend ned litt og gjør et nytt forsøk. Prøv også å fokusere manuelt for å se om det blir skarpere.

 

Jeg støtter også forslaget om å ta en fokustest for å se om objektivet front eller bakfokuserer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...