Gå til innhold

Når media underlegger seg Apples vilkår


Dotten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan egentlig ikke se at Apple presser pressen i det hele tatt. De har sine vilkår, det er ikke noe galt i det. Men at pressen går med på å signere slike vilkår, det gir en flau smak. Det er ikke som om de mangler alternativer, hvor ingen vilkår må signeres. Men så er jo også verdensveven et lite mareritt for endel, fordi man gir innhold gratis.

 

Ved å flytte over på en iPad kan man bevege seg tilbake til gamledager og ta betalt. At man hiver et prinsipp på dynga ser ut til å gå greit, det er vel en prislapp på det meste.

 

Man håper det hele går seg til og at man kan lage applikasjoner til enheter som ikke er avhengig av slike vilkår. Det beste hadde vært å bare tatt et prinsipielt standpunkt å fokusere på de plattformer hvor redaksjonell frihet er sikret, men iPad-bølgen (som media er med på å skape) virker å gjøre det økonomisk lite fristende.

 

For meg er det en avgjørelse som står som en skamplett i pressens historie. Jeg er nå kun en simpel leser, men imponert over dømmekraften er jeg ikke. Imens er det hykleriske mediefolk som klager (med rette) over rosabloggernes manglende integritet, akkurat her kan de feie for egen dør først. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Ser at dette kan bli et problem, men utifra svaret vi fikk fra nettredaktøren til Aftenposten ser det ikke ut til at det skal bli til et. At han ikke helt har tenkt over dette så nøye er også litt positivt. Det betyr at de ikke har tenkt i de tanker i forhold til hva som har blitt publisert på Apple applikasjoner. Grunnet hans uttalelser ser dette ut til å løse seg på praktisk måte, og dette blir da å lage et problem som ikke er et problem (enda).

Synes det er veldig bra noen har tatt opp denne saken og engasjert seg!

 

Noen kommer med uttrykket "selvsensur", dette uttrykket blir altfor sterk til å bruke om dette. Sensur innen journalistisk media er et veldig sterkt uttrykk som du skal være forsiktig med å bruke.

Vi har ikke kommet så langt at det er Apple som styrer verden, selv om det noen gang kan virke sånn. Apple er kun en av mange steder du kan lese de samme sakene.

Lenke til kommentar

De kveler nå ikke ytringsfriheten, de setter bare kriterier for hvilket innhold de vil ha i butikken sin. Apples rolle er ikke å beskytte ytringsfrihet.

 

Det er pressen som begår overtrampet, tross alt de som har definert etisk regelverk som sier de skal verne om egen uavhengighet, ytringsfrihet og pressefrihet. Det er der sparkene bør komme :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...