Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

mistet skjermbildet og fått rødt lys på hovedkortet ved oppstart


Anbefalte innlegg

hei.

 

Satt og spilte her i dag og plutselig mistet jeg skjermbildet. (skjermen stod bare å bytta mellom analog/digital for å søke etter signal sikkert).

Hørte gaming lyd og kompisen jeg snakket med på skype helt fint og normalt i headset, men mangla som sagt bilde.

Slo av PC med powerknappen, ventet litt og slo den på igjen, da lyste det rødt lys på hovedkortet når jeg starta den opp , men sloknet igjen når oppstartsbildet kom og jeg har nå bildet igjen som normalt.

 

Noen som har idè om hva dette kan være og hva jeg kanskje bør gjøre?

hovedkort,prosessor og RAM er 2 uker gammelt, men skjermkortet er et 8800gts 320mb OC som jeg kjøpte når det kom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være en liten hikke som driveren har fått det du opplevde. Mitt hovedkort, Asus P6X58D Premium, har alltid rødt lys under oppstart, men det forsvinner så snart POST begynner. Er muligens en slags selv test.

 

Er et asus hovedkort jeg også har. P7p55d-e lx. Har aldri lagt merke til lyset før,er oppe ved ram-brikkene, men er jo sjeldent jeg kikker inn i kabinettet ved oppstart:)

Hvis dette fortsetter, bør jeg prøve å reinstallere driver da,? Eller kan det hjelpe bare med nytt skjermkort?

Lenke til kommentar

Ser ut som du har det berømte 8800gts skjermkortet, det varsler vel deg nå sånn ca at det er på tide å finne en spade og lage en 5m dyp grav for det ;-)

 

Kjent feil, bare ta en søk på forumet, du kan muligens få et nytt på reklamasjon.

Ah, oki. Var ikke klar over at det hadde en kjent feil. Har fungert yppelig for meg i 3+ år nå. Blir vel et 460gtx i løpet av høsten nå uansett når budsjetter sier det. Hadde ikke råd nå i første omgang, så får håpe det overlever en mnd til. :)

Lenke til kommentar

Sorry, så ikke at du hadde et 8800 skjermkort. Er nok riktig som Malvado sier, 8xxx serien til Nvidia har en stygg tendens ti å dø etter ca 2 år, noe jeg selv har opplevd med to 8800 GTX kort. Men det røde LED lyset du ser under oppstart, har ikke noe med skjermkortet å gjøre. Det er et LED lys som viser tilstanden til RAM brikkene, Det vil lyse opp en kort stund, så slukne hvis det ikke er noe feil med RAM. Er det feil med RAM, vil det lyse konstant eller blinke når det prøver ut forskjellige RAM konfigurasjoner. Har som sagt samme LED lys på mitt hovedkort.

 

Når det gjelder 8800 GTS kortet ditt, kan det være store muligheter for at det er i ferd med å slukne for godt som Malvado sier, dessverre. Det vil du nok finne ut ganske så fort hvis problemene fortsetter. Til slutt vil ikke Windows gjenkjenne kortet og i Enhetsbehandlling vil det dukke opp som enten 8800 GTS med gul varsel trekant eller som standard VGA kort.

 

Jeg kan absolutt anbefale GTX 460, du finner ikke bedre skjermkort til den prisen. Har to stykker i SLI og ytelsen er bare helt imponerende.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Nja, om det er en chieftec som fulgte med Kabinettet så hadde jeg ikke stolt så mye på den, desverre.

Generelt har jeg dårlige erfaringer med Chieftec psu'er som er med kabinettene, nettop fordi de er som regel av den billige typen, dog noen nyere modeller har faktisk samme fabrikant som Corsair psu så da er det litt mer kvalitet på dem.

 

Så greit å vite merke og modell for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar

Nja, om det er en chieftec som fulgte med Kabinettet så hadde jeg ikke stolt så mye på den, desverre.

Generelt har jeg dårlige erfaringer med Chieftec psu'er som er med kabinettene, nettop fordi de er som regel av den billige typen, dog noen nyere modeller har faktisk samme fabrikant som Corsair psu så da er det litt mer kvalitet på dem.

 

Så greit å vite merke og modell for sikkerhets skyld.

 

Er en chieftec ctf-650-14cs står det på esken iallefall. Den er litt over ett år gammel. Kjøpte den separat samtidig som jeg kjøpte meg nytt kabinett den gangen. Både kabinett og psu ble da plukket ut av en kompisen med pc-bygging som hobby.( innenfor budsjett jeg var villig til å bruke) .

Lenke til kommentar

Virker som den PSUen din ikke er av det beste merket nei. Gjorde litt googling og fant ut at noen av Chieftec sine PSUer er Delta og ganske bra, mens andre er Sirtec og ikke så bra. Din er visst Sirtec og ikke blant de beste Chieftec PSUene, dessverre.

 

Fant dette i jonnyGURU forum.

 

Det var jo synd, men den klarer vel å kjøre ett GTX460-kort. Hovedkortet mitt støtter ikke SLI/CROSSFIRE uansett, så det blir ikke et alternativ.

Kan jo kjøpe en PSU også senere jeg bare for moro(sikkerhetsskyld), men er jo litt kjipt hvis ikke den vil klare ETT kort engang. Da må jeg vel kanskje heller kjøpe et kort som krever mindre strøm?

Lenke til kommentar

Jeg tror den PSUen din skulle kunne greie å dra et GTX 460 kort, men du kan jo ta deg en tur til PSU Calculator og sjekke selv. Den siden gir deg et ganske bra hint om hvos stor PSU du trenger.

 

Jeg kom fram til 492 W, men jeg vet jo ikke hvilken hardware du har. Vær obs på at GTX 460 er ikke med i listen deres, så jeg brukte GTX 465. Mitt system drar ca 700 W i følge PSU Calculator.

Lenke til kommentar

Jeg tror den PSUen din skulle kunne greie å dra et GTX 460 kort, men du kan jo ta deg en tur til PSU Calculator og sjekke selv. Den siden gir deg et ganske bra hint om hvos stor PSU du trenger.

 

Jeg kom fram til 492 W, men jeg vet jo ikke hvilken hardware du har. Vær obs på at GTX 460 er ikke med i listen deres, så jeg brukte GTX 465. Mitt system drar ca 700 W i følge PSU Calculator.

 

Jeg kom til 454 som recommanded og 404 som minimum, så går nok greit da.

Har i5 760 og 2x2gb Corsair XMS3 Dominator (tror jeg brikkene het). eller som sagt 2 disker (2x400gb) og en DVD-RW. Så er ikke no enorm strømsluker jeg sitter med :)

Lenke til kommentar

Jepp, tror nok at det skal gå bra. Leste en liten test av GTX 460 og maks effekt forbruk var 270 W. Deres oppsett var:

 

Intel Core i7-965 processor (3.2GHz: 133MHz x 24)

Asus P6T V2 motherboard (Intel X58 Express with three PCI-Express 2.0 x16 slots)

3x 2GB Corsair TR3X6G1333C9 memory modules (operating in dual channel at DDR3 1,600MHz 9-9-9-24-1T)

Corsair X128 120GB SSD running v1 firmware

Corsair HX1000W PSU

Windows 7 Home Premium x64

Antec Twelve Hundred Chassis

 

Tror ikke du kommer så mye høyere enn det, kanskje opp til litt over 300 W. De brukte et Zotac GTX 460 kort.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...