Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skikkelig ukomfortabel rundt gutter, hvordan bli bedre?


MillaMagia

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har et aldri så lite sosialt problem.. Rundt jenter kan jeg være meg selv uten noe stress, men med én gang det kommer gutter inn i bildet, så blir kroppen min nærmest helt låst, jeg har ikke peiling på hva jeg skal si og føler at jeg vil vekk fra situasjonen. Det gjelder ikke bare når det er snakk om å føre samtale; jeg føler også ekstremt ubehag ved å gå forbi gutter/menn på gata.

Er det noen som har/er i samme situasjon og som har noen tips til hvordan jeg kan slappe mer av rundt gutter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er målet med å være rundt gutter... jeg mener: hva er forskjellen på å være med en jente eller gutt i en sosial sammenheng? Nada. Bortsett fra at sminke og klær kanskje ikke er det beste top 5 topics så er det jo ikke noe forskjell fra å ha guttevenner og jentevenner.

Ergo må du lære å slappe av om du ikke går rundt med andre desperate tanker... :D

Lenke til kommentar

Hehe.. Joda, det er kanskje sant, men jeg tenker at gutter dømmer jenter annerledes enn jenter dømmer jenter. Med jenter er det mye mer avslappende, fordi det kun er snakk om vennskap (hvis det kommer så langt), mens med gutter blir det med ett mer diffust. Det er helt klart hjernen min som overanalyserer, men er ikke så lett å "skru den av" og bare være :D

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Hei

Det høres ut som om du får et sterk angstreaksjon når du er nær gutter, for plagene du nevner er slike som man får under angst. Men jeg lurer på hvor lenge du har hatt det slik, og hvordan plagene dine startet.

 

Du bør i fall få utredet dette nærmere hos spesialist, og eventuelt får behandling for dette. Da må du først til legen din for henvisning.

 

Hvis det er angst, burde det ikke være umulig å få redusert plagene dine.

 

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Forresten, som et eksempel: Jeg gikk ned gata nå, og da var det en gjeng med fulle gutter i en bil som plystra og skreik og ville at jeg skulle være med inn i bilen.. Jeg føler at sånne situasjoner ikke akkurat gjør ting noe mer komfortabelt.

 

Nei, DET forstår jeg.

 

Hadde heller ikke følt med komfortabelt med en gjeng sprengkåte gutter. Men jeg kan dessverre ikke svare på hva som "feiler" deg, annet at jeg har det samme når det gjelder jenter.

Lenke til kommentar

Det kommer jo litt an på alderen din, men mange unge jenter føler seg utrygg og/eller utilpass rundt gutter.

Har du noen guttevenner? Har du hatt? Er guttene generelt stygge mot deg?

 

At du følte deg utilpass når de fulle guttene plystret på deg er bare vanlig. Men samtidig "burde" du kanskje heller ha tenkt at de synes du var fin og ga deg et komplement i stede. Gutter kan være skikkelig ekle av og til (meg inkludert)

Lenke til kommentar

Tusen takk for bra innslag :)

 

Dag: Jeg har lurt litt på om det er en form for sosial angst, ja. Jeg har følt det sånn så lenge jeg kan huske, men jeg kan ikke skjønne at det stammer fra noe spesielt. Uansett så tror jeg neppe jeg kommer til å sjekke det ut hos spesialist, det virker liksom litt drastisk..

 

Haageen: Hehe, jeg har faktisk en homofil venn :D Det er den eneste guttevennen jeg har, og da jeg gikk på videregående var han mer eller mindre den beste vennen jeg hadde. Men de seinere årene har vi dessverre mista mye kontakt, pga flytting og skole etc. Pushe er et bra tips, selv om det egentlig er det siste jeg har lyst til å gjøre :ermm:

 

Tiugama Kaa: Ikke at jeg er glad for at du sliter med samme problemet, men det er godt å høre jeg ikke er aleine :)

 

Skrujernet: Takk for tips, skal prøve å ta samtalene litt mindre alvorlig :)

 

KvitKnekt: Jeg har ikke hatt noen stygge episoder, de guttene jeg (prøver å) prate® er hyggelige mot meg, men allikevel... Det er en sperre der som liksom overskygger det meste.

 

Overdox: Hehe, det er kanskje sant. Jeg sliter litt med lav selvtillit, men det går også på at jeg i sånne situasjoner ikke føler meg...trygg.

Lenke til kommentar

Mye mulig pushe er det siste du vil gjøre, men det er kanskje fordi du trenger det? Jeg sier ikke at det er det endelige svaret, men det er ihvertfall slik man kurerer f. eks araknofobi og andre fobier. Utfordre seg selv. Forsiktig åle seg fremover.

Menn er simple, og du skal ikke se bort fra at de er reddere for deg enn du er for dem, slik man også sier til folk som har edderkoppfobi (som nevnt over). Prøv deg frem forsiktig, og la gutta tro akkurat hva de vil om deg. Det er du som er prisen, og hvis de ikke liker deg sånn du er, skal de ikke få noe særlig av deg heller.

 

Mest sannsynlig er han faktisk mer redd deg enn du er for han også ;)

Lenke til kommentar

Haageen: Du har helt rett, tusen takk :) Jeg blei litt mer inspirert til å faktisk gå og gjøre det du foreslo nå. Må innrømme at jeg er en ganske asosial person, går liksom ikke ut med mindre jeg må, så da graver jeg jo forsåvidt min egen grav.

 

KvitKnekt: Hehe, på msn snakker jeg med gutter, det er ikke noe problem. Men jeg kjenner omtrent ingen av dem i virkeligheten. Det er en god idé å få seg en guttevenn, selv om jeg ikke helt veit hvordan jeg skal gå fram for å få det.

Forresten så tok jeg meg den friheten å se på bildene på sida di.. De var utrolig fine :)

Lenke til kommentar

Det er noe mye lettere sagt enn gjort det jeg skal fortelle deg nå.. men alikevel så enkelt.

 

Det er mange som har det problemet du legger frem om her. Altså en angst for det motsatte kjønn. Hvorfor varierer vel fra person til person. Jeg tror også at det kan bli en ond sirkel.. at man føler man ikke klarer å ta kontakt med det motsatte kjønn, og derfor blir man nervøs. Og om det ikke løsner etterhvert, så blir man kanskje mer desperat - noe som igjen resulterer i enda mer nervøsitet.

 

Anyways.. det som er veldig veldig viktig å huske på er at det er ikke rare forskjellen mellom gutter og jenter. Iallefall ikke når det kommer til 'å bli kjent'-delen. Og den tanken tror jeg kan hjelpe deg langt, dersom du klarer å praktisere den også.

 

La oss si du møter en jente, i studiesammenheng, jobbsammenheng, eller hvor det enn måtte være. Da ville samtalen kanskje gått helt fin, og du ville blitt kjent med denne jenta. Hadde det vært en gutt derimot, ville du (slik jeg har forstått det) følt deg usikker, og ukomfortabel. Prøv å lat som om gutten er homofil, eller jente dersom det hjelper for samtalen. Du skal heller ikke se bort i fra at han føler det helt likt for deg. Men så snart du får brutt isen, så er det absolutt ikke ille i det hele tatt.

 

Vet ikke om dette innlegget hjalp så mye.. det er sent, og jeg er trøtt. Tror ikke det er så mye sammenheng i det jeg skriver for øyeblikket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...