Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"Nettstedets sikkerhetssertifikat er utløpt."


Anbefalte innlegg

Etter at maskinen låste seg og jeg slo den av med bruk av knappen på siden har pc'en startet å loke. Powerstrip fant plutselig ut at æ måtte kjøpe det, windows live sync og stream har bare sluttet å funke, alle passordene mine som er lagret på chrome er slettet og får den forpulte feilmeldingen "Nettstedets sikkerhetssertifikat er utløpt." hver eneste gang jeg oppdaterer en side. Måtte skrive inn brukernavn og passord 5 ganger uten at jeg fikk lov til å logge på. Det kom ingen feilmelding. HVA SKJER? tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat hvorfor det skjer kan jeg ikke svare på, men at det ødelegger mye er som følge av sikkerhetssertifikater. Disse er nøkler som kan bevise at en server er den serveren den utgir seg for å være for en klient/nettleser/whatever. Disse blir opprettet med en fra-dato og en til-dato som følge av ekempelvis hindre at en nøkkel/sertifikat som kommer på avveie kan misbrukes til evig tid, og fordi de som utsteder disse gjerne vil ha betalt for tidsperioden de er gyldig i. Dette er ikke veldig ulikt utløpsdatoen på et bankkort f.eks.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Sjekket at klokka på PCen er korrekt?

Takk!!

 

Har sittet og sjekket sikkerhetsinnstillinger i evigheter på en pc jeg skulle ha service på, annenhver webside jeg forsøker å gå inn på er blokkert. Viser seg at datoen var satt 10 år feil (byttet hovedkort), tenkte ikke på at det kunne være årsaken til at sikkerhetssertifikat ikke var gyldig :p

Lenke til kommentar

browseren kontrollerer sertfikatene mot din lokale tid og ikke mot en tidsserver, litt merkelig at de ikke tenkte på denne problematikken orginalt.

Kjøre det mot server ville løst mange sine frustrasjoner.

 

Minuset er at dette går motsatt vei også, litt shady sider som har fått sertfikatet sitt trukket kan stille klokken din tilbake og voila siden vil dukke opp som sikker mens egentlig svartelistet.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Problemet er akkurat det du nevner i siste avsnitt. Man kan ikke garantere at "serveren" gir korrekt tid, og når jeg skriver "serveren" i anførselstegn er det fordi dette sikkerhetssertifikatet er det eneste som kan garantere at serveren er den korrekte serveren og ikke noen imellom. Sitter noen i mellom med et gammelt utløpt sertifikat ville det da være mulig å få klienten til å tro at det er gyldig bare med å levere en annen tid tilbake til klienten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...