Gå til innhold

Gode fantasybøker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye bra som allerede er anbefalt her, men tenkte likevel å slenge inn noen av mine favoritter.

- Ringenes Herre; Boken som definerte en sjanger. En litterær katastrofe, ett fortellermessig mesterstykke, og i bunn og grunn en bok alle bør ha lest. Les gjerne Hobbiten først for en pen introduksjon til Tolkiens verden. Finnes forøvrig oversatt til nynorsk.

 

- Wheel of Time; Bra den, men blir etter hvert veldig lang. Jeg synes den tar seg opp igjen på slutten, og det er jevnt med gode øyeblikk. Likevel er det en periode rundt bøkene 6-9 jeg synes blir litt mye fyllmasse.

 

- Sagaen om Drizzt; R.A. Salvatores bøker om Drizzt Do'Urden er nyutgitte i rekkefølge, men kan også skaffes som enkeltbøker og i samlinger a tre. Godt plantet i D&D - Forgotten Realms, og samtidig med en viss dybde rundt sosiale og politiske hentydninger.

- I samme slengen, The Cleric Quintett, samme stil, men med en virkelig ûbermench av en prest.

 

- Sagaen om Belgarion, og resten av seriene til David Eddings. Dette er greie bøker i badekaret, liten dybde, men ok underholdning. Bidro virkelig til å befeste det jeg kaller reisestilen i fantasy. Helten må rundt hele verdenen, sammen med en mix av kumpaner som inneholder de samme typene, og så løser alt seg til slutt.

 

- Malazan Book of the Fallen; Fantasysjangerens svar på Krig og Fred. Digert, men samtidig med en enorm evne til å nøste opp trådene med jevne mellomrom. Langt mer voksen enn både Ringenes Herre, WoT og Drizzt. Har en underfundig humor, og et fantastisk persongalleri. Langt mer nyansert en fantasy ofte er, her er ikke godt og ondt så veldig klart, og heltene våre er relativt mennesklige. Erikson klarer likevel å bygge sympati selv for de mindre hyggelige. Jeg digget den fra bok en...

 

- The Gentleman Bastards, evt Locke Lamora serien; Annerledes fantasy, igjen uten et helt klart skille mellom godt og ondt. Mindre sverd og magi, men fortsatt fantasy.

 

- Sword of Truth; Den serien jeg har lest som sparker mest sosialt og politisk. Kritiserer kommunisme, rasisme og mere til, samtidig som den stadig viser eksempler på hvordan godt ment kan gjøre vondt. Også denne er kanskje en bok eller to for lang, men fortsatt verdt å lese.

 

- Deverry; Katharine Kerrs fantasy basert på keltisk mytologi. Her kan man slite litt med å henge med, etterhvert som vi hopper frem og tilbake mellom gjenfødte personer. Ikke helt der oppe, men fortsatt god lesning og ganske annerledes settinger.

 

- Demonwarsaga; Husker ikke forfatteren, men helt ok fantasy. Igjen, ikke på topp, men fin på sengen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at Drizzt er i prinsipp "negeralv" (dark elves bor bare under jorda i store byer og kommer aldri til overflaten) gir jo historiene hans litt realisme, siden mørkhudete også diskrimineres i vår verden. De fleste vil ikke ha noe med en mørk alv å gjøre, og han får ofte ikke sove i vertshus for "vanlige raser" heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg trur ikke disse er nevnt, men er ikke sikker.

 

The Warded Man

Holder på med den nå. Hittil er den utrulig bra. Den er litt mer røff (mindre barne vennlig) en normalt.

 

Codex Alera

Serie på 7 (6?) bøker, og den er ferdig. En veldig bra serie. Alle har magi i form av elemental spirits som de kontrollerer.

 

Nightrunner triology

Hovedpersonen er en proff bueskytter og lærling til en tyv. Han er også homo, så om en er homofob så burde en holde seg unna.

 

Tamir triology

Hovedpersonen blir magisk omgjort fra jente til gutt ved fødsel for å unngå å bli drept. Blir senere returnert.

 

The first law

Røffere en normalt. Ingen av hovedpersonene er verken helt gode eller helt slemme. En jobber som en inquisitor som torturerer folk, en annen er en barbar som er fryktet sin demonske bærserker mode (Kan drepe, finder, venner, kvinner og barn om de er nær når han går i kamp slik), og han siste er en selvgod adelsman sønn som behandler andre som dritt. Men de er skrevet slik at man føler med dem like vel.

 

The black magichian triology

Kun menneske rase, men ellers rimelig standard fantasy. Leste den akkurat, en ok serie.

 

Oth of swords

Man følger ikke en person fra barndom og opp til full makt, personen er voksen, men ellers rimelig standar fantasy om jeg husker korrekt. Hovedpersonen er ikke menneske med en større kraftigere rase som kan gå bærserk når de slåss.

 

The death gate sycle

Husker ikke så mye, men minnes at jeg likte den. Er hovedsakelig fantasy, men med noen sci-fie ellementer i seg også.

 

Mener noen spurte om Memmory,Sorrow and Thorn for litt tilbake. Leste den for en del år siden. Mener å huske at jeg likte den veldig godt, men mulig jeg hadde hatt en annen mening nå.

Lenke til kommentar

The first law

Røffere en normalt. Ingen av hovedpersonene er verken helt gode eller helt slemme. En jobber som en inquisitor som torturerer folk, en annen er en barbar som er fryktet sin demonske bærserker mode (Kan drepe, finder, venner, kvinner og barn om de er nær når han går i kamp slik), og han siste er en selvgod adelsman sønn som behandler andre som dritt. Men de er skrevet slik at man føler med dem like vel.

Har nevnt denne serien før, men må bare si at den var svært bra skrevet og jeg levde meg godt inn i hovedpersonene i boka. Serien får 6/6 av meg. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva som helst av forfatteren R.A. Salvatore.

 

Han skriver hovedsaklig bøker i Forgotten Realms-verdenen og mytologien, som er stedet Advanced Dungeons&Dragon RPG-systemet er satt. Og dette er igjen ganske mye basert på Tolkien sine raser. Dverger, alver, mennesker, dark elfs, og "klasser" som mages, priests, paladins osv. Du finner ikke et motorisert kjøretøy noensteder, bare vakre skoger, forblåste vintersletter og fjell, middelalderlandsbyer og skumle dungeons det bor slemme drager og orcer i.

 

Icewind Dale Trilogy er et greit sted å begynne, da blir du introdusert for Drizzt Do'Urden, en av de største heltene i FR. Han er en dark elf som har flyttet opp på bakken, i motsetning til de andre dark elfene som bor i undergrunnsbyer.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/R_A_Salvatore

 

+1, mye bra fra denne mannen.

Hvis du liker Salvatore, men vil ta pause fra Drizzt, kan jeg anbefale The Sellswords Trilogy.

Husker det var en norsk forfatter, tror det var Thore Hansen som skrev bra bøker, men tror dette er beregnet for barn, ung-ungdom.

 

edit: takk for andre anbefalinger :)

Endret av amir90
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Som mange andre vil jeg anbefale "the wheel of time" serien. Er enig med waerg34g i at bøkene i midten rundt 6-9 er litt langdryge, men serien har tatt seg opp veldig igjen mot slutten.

 

Ser noen har nevnt Mistborn trilogien i tråden. Jeg syntes disse bøkene var fantastiske. Plukket opp disse helt tilfeldig som følge av at forfatteren, Brian Sanderson, fullfører twot etter at jordan døde.

 

Ellers ser jeg frem til å begynne på "a song of ice and fire" etter å ha lest litt her :)

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Skal begynne på en "trilogi" om Waterdeep, en av de sentrale byene i Forgotten Realms. Det er egentlig 3 separate bøker skrevet av hver sin forfatter slått sammen til en stor bok.

 

Forgotten Realms er jo hjemmet til alt som har med Dungeons&Dragons å gjøre, så jeg forventer high fantasy med parties, mages som kaster spells med hendene, standard RPG-klasser og masse drama og backstabbing.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg anbefaler veldig Eragon, Percy Jackson, Harry Potter, Artemis Fowl, The Hunger Games, Ringenes Herre osv...

 

Percy Jackson handler om gresk mytelogi og Atremis Fowl handler om en gutt som er supersmart og bruker talentet sitt til kriminelle handlinger. Gjennom alle eventyrene møter han alver, feer, demoner osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...