Gå til innhold

Hjælp! Undelete for raw-filer


Anbefalte innlegg

Jeg ser mine fotos igennem på Faststone, og sletter de dårligste før jeg kopierer over på harddisken. Det plejer at virke fint. Men Faststone kan godt være lidt langsom til at håndtere raw-filer.

 

Jeg så netop nu en stak fotos igennem, kun ét var helt skarpt og rigtigt eksponeret. Jeg gav mig til at slette de andre, men var åbentbart ikke opmærksom på, at der var en forsinkelse. Så: Pil frem, delete, pil frem, delete - pause - ups - dér røg det eneste skarpe og veleksponerede! Gah!

 

Og man kan jo ikke undo delete.

 

Så nu må jeg have noget recovery software. Som kan håndtere .PEF og som helst skal være gratis. Er der nogen gode råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, tak. Det ville jo være super nyttigt - hvis jeg havde gemt original-emballagen til mine sd-kort!

 

Jeg er normalt meget forsigtig med sletning, og har aldrig haft brug for recovery før. Så jeg har desværre ikke gemt nogen produktkoder eller downloadet noget dengang jeg købte kortet.

Lenke til kommentar

Been there, done that. Mange ganger. :) For meg funker det stort sett rett og slett å ta en kikk i "søplekassen".

Søplekassen fungerer vel kun på hard-disker, ikke minnekort. Ihvertfall så oppfører Windows og Ubuntu seg slik.

 

Prøv Recuva - den er gratis.

 

Tak skal I have. "søplekassen" var første sted jeg kiggede, men nej, filer fra ds-kort kopieres altså ikke til harddisken ved sletning. Og det næste jeg gjorde var faktisk (via google) at downloade recuva. Den understøtter bare ikke .pef-filer. Man skal specificere _typen_ af slettede filer, som den skal kigge efter, og det er desværre ikke via ekstension, men som "billeder", "dokumenter", "musik" etc. Og uanset hvad jeg vælger, kommer der ingen .pef-filer frem på listen. Den fandt til gengæld nogle tiff-filer, som er fra sidste år engang. Så kortet altså har været formateret siden! Og det synes jeg i grunden er vildt!

 

Men desværre: Hverken søplekasse-taktik eller recuva-taktik har fungeret so far. Og google-søgninger på recover+deleted+.pef giver mig kun links til programmer, der koster penge... ;)

Lenke til kommentar

Mange tak alle sammen!

 

Jeg har nu forsøgt de forskellige muligheder. Det viste sig, at de TIFF-filer som recuva fandt faktisk var thumbnails til de nyeste slettede filer på kortet. Desværre kan den ikke gendanne andet end thumbnail.

 

Så prøvede jeg Tomsi's forslag, PC Inspector. Den kunne godt finde filen, og ville også gerne gendanne den for mig, og den dukkede fint op på skriveborden med UFRaw ikon og det hele. Desværre så den ud som nedenfor. :dontgetit:

 

Tilbage er så PhotoRec, som ahaf foreslår. Den er bare ikke lige blondine-venlig plug and play. Der dukker et kommando-vindue op, som spørger mig om alverdens ting om partitioning system og den slags, men ikke noget sted (som jeg forstår!) hvor jeg f.eks. kan specificere stien til det drev, som den slettede fil ligger på. Jeg forsøgte at køre den på default settings, men så gav den sig i kast med en scanning af alle drev med estimeret tidsforbrug 35 timer!

 

Måske skal jeg bruge lidt tid på at finde en manual til PhotoRec - men nu må jeg vist hellere fokusere lidt på mit arbejde. Heldigvis har jeg jo også stadig de fejleksponerede og rystede fotos af samme motiv tilbage.... :hrm:

 

Men I skal allesammen have 1000 tak for jeres hjælp og forslag!

post-80798-1283770657,76_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Spørgsmål: Du har vel ikke forsøgt at tage flere billeder med kortet eller i det hele taget foretaget nogen som helst skriveoperationer på kortet efter at du slettede billederne? I så fald bliver de slettede billeder overskrevet med nye data, og kan ikke længere hentes ud igen.

 

Nej - jeg har intet foretaget mig siden. Handlingsrækkefølgen var sådan her:

 

Slette filen -> rykke mig i håret -> google efter en løsning -> spørge de kloge akam-brugere.

 

Så kortet har bare siddet i kortlæseren i min pc og ventet på en løsning siden jeg slettede billedet...

Lenke til kommentar

Igen: Tak for hjælpen allesammen!

 

Pybalto: Du er en engel. Eller en helt, hvis du foretrækker at være dét! :)

 

RescuePro virker i al fald. PhotoRec fik jeg aldrig afprøvet rigtigt, for jeg kunne ikke få den til at registrere sd-kortet som et drev.

 

Og et lille tip, til sidst: Hvis nogen af jer prøver PCInspector, så vælg for alt i verden "English" som sprog. Det KAN slf være, at norsk fungerer, men "dansk" var i al fald en google-translate-version... ;)

Lenke til kommentar

Jeg ser mine fotos igennem på Faststone, og sletter de dårligste før jeg kopierer over på harddisken. Det plejer at virke fint. Men Faststone kan godt være lidt langsom til at håndtere raw-filer.

 

Jeg så netop nu en stak fotos igennem, kun ét var helt skarpt og rigtigt eksponeret. Jeg gav mig til at slette de andre, men var åbentbart ikke opmærksom på, at der var en forsinkelse. Så: Pil frem, delete, pil frem, delete - pause - ups - dér røg det eneste skarpe og veleksponerede! Gah!

 

Og man kan jo ikke undo delete.

 

Så nu må jeg have noget recovery software. Som kan håndtere .PEF og som helst skal være gratis. Er der nogen gode råd?

 

 

Pc Smart Recovery er ett utmerket program for sletta bilder-Både på pc og minne kort.Alt du trenger er en minne kortleser om ikke pc'n din har det.Programmet er gratis..og det må kjøres som admin i Vista..enkelt i bruk:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...