Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva har Ohm på forsterkeren å si i forhold til ohm på "stuehøytalerene?"


Matsbk

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er igang med å titte på anlegg til russebil, da jeg fant ut at vi hadde flere gode stuehøyttalere på loftet. Etter å ha googlet litt, virker det som om stuehøyttalere i russebil fungerer greit, og som oftest gir best lyd for pengene.

 

Slik jeg forstår det er det bare å koble på høyttalere så lenge det er nok watt på forsterkeren (f,eks. en forsterker på 1000 watt kan dra 4 høyttalere på 200 watt hver).

 

Det jeg derimot ikke forstår er Ohm, og hva slags betydning det har i praksis. Si f.eks at forsterkeren er på 1. ohm, mens alle høyttalerene er på 4 ohm hver. Hva har det å si i praksis?

 

Rett meg gjerne på ting som er feil, da jeg i utgangspunktet ikke har peiling på lyd..

 

Mvh Matsbk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Impedansen (som måles i Ohm) er belastningen en høyttaler påfører en forsterker. En forsterker er ikke x Ohm, men utgangseffekten må oppgis ved en gitt belastning.

 

For å ta et enkelt eksempel med en lyspære, så har en 100 W pære x Ohm. En pære med dobbet så høy impedans vil være 50 W. 2 stk 50 W pærer koblet i parallell utgjør også en belastning på x Ohm, og drar 100 W tilsammen.

 

Man kan slett ikke "bare å koble på høyttalere så lenge det er nok watt på forsterkeren". Det er to måter å koble, serie eller parallell. Kobler du parallell så kommer du fort lavere i impedans enn hva forsterkeren tåler. Kobler du i serie er det nesten ubegrenset hvor mange du kan ha. Men effekten blir lav og lyden dårlig.

Watt på en høyttaler er hva den tåler (ut fra et sett med forutsetninger). 

 

 

Lenke til kommentar

Hei, takk for et kjapt svar.

 

Du sier at hvis man parallellkobler, så kan impedansen bli lavere enn hva forsterkeren tåler, vil det da si at denne er en god forsterker da det står at den har 3500 watt utgangeffekt i 1. ohm? Drar denne slutningen da du sier at hvis man parallellkobler kan ohmen bli lavere enn hva forsterkeren tåler, og dette problemet slipper man vel da det er oppgitt at den gir 3500 watt i 1. ohm?

 

Håper jeg har forstått det riktig! :)

 

Mvh Matsbk

Lenke til kommentar

Om forsterkeren sier den kan levere effekt på 1ohm, så kan du koble til 1ohm-høyttalere på den, men det gir noen problemer.

 

Lavere impedans på høyttalerene krever bedre kabling, dvs. mer kvadrat på høyttalerledningene. Blir kvadratet for lavt vil effekten gå vekk i i ledningene, og du vil ende opp med f.eks 100W på ledningen (varme) og 100W på høyttaleren. Å seriekoble for en forsterker som leverer for høyere impedans er derfor absolutt å foretrekke fremfor å paralellkoble for lav impedans.

 

Det blir også veldig mye viktigere at alle koblinger, kabellengder og kabelkvadrat er 100% likt fra utgangen til forsterkeren og ut til alle elementene når lave impedanser er paralellkoblet.

 

Dersom alle elementene har samme impedans (de burde være identiske) kan den faktiske impedansen regnes ut veldig enkelt:

 

I seriekobling:

Total impedans = Impedansen til alle elementene tilsammen (spiller ikke noen rolle om de er lik eller ulik her). Eksempel: 4 elementer på 1ohm seriekoblet = 4ohm tilsammen.

 

I paralellkobling:

Total impedans = Impedansen til alle elementene tilsammen delt på antall elementer (impedansen må være lik). Eksempel: 4 elementer på 4 ohm seriekoblet = 4 ohm * 4 elementer / 4 elementer = 1 ohm

 

Impedansen for flere elementer i paralell med ulik impedans er:

1 / total impedans = 1 / element1 + 1 / element2 + 1/elementn

 

(Husk også at stuehøyttalere ikke nødvendigvis tåler kondens/vann særlig godt, noe som betyr at de ikke er veldig egnet i bil over lengre tid)

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke koblet 4 stk 4 Ohm høyttalere i parallell selv om forsterker er oppgitt til å tåle 1 Ohm belasning. Oppgitt impedans på en høyttaler er en nominell verdi, impedans er frekvensavhengig.

En 4 Ohms høyttaler kan godt ha ned mot 2 Ohm ved en gitt frekvens. Dette vil variere med type høyttaler.

Lenke til kommentar

Hei, og takk for all behjelpelighet!

 

Desverre er det vanskelig for meg å forstå alt av forsklaringer etc, så legger heller opp mitt foreløpige opsett til russebilen. Si gjerne fra hvis det er noen høyttalere som f.eks er unødvendige i opsettet, da jeg egentlig bare har tatt det jeg har kunne funnet på loftet.

 

Vi har foreløpig:

 

2stk Wharfedale xarus 5000

Specs: inpedanse 6 ohm, 25 - 250 watt.

 

2stk Linear phase 8812

Specs: inpedanse 8 ohm, 125 watt.

 

2stk Bang & Olufsen 6504

Specs: inpedanse 8 ohm, 45 watt.

 

Har lyst til å kjøpe:

 

2stk Cerwin Vega cls-15

Specs: Impedanse 8 ohm, 400 watt

 

 

Er det noen slags høytalere som bør legges til, eller trekkes fra?

 

Tenker å ha de to B&O høytalerene inne i bilen + de to linear phase høyttalerene inne i bilen.

Bak vil jeg ha CV høyttalerene + wharfedale høyttalerene.

 

Er dette et greit oppsett? Og hva bør jeg gi for 2 pent brukte cv høyttalere av nevnte type? Har i skrivende stund et tilbud på 3500,-

 

Vi planlegger forresten å kople alt på en bilforsterker, eller er det bedre med f.eks 2 stykker?

 

 

 

Mvh Matsbk :)

Endret av Matsbk
Lenke til kommentar

Er det er stor buss dere har?? Det burde egentlig holde i massevis med cv høyttalerene, for det er ikke nødvendigvis bedre med flere høyttalere.

Skal dere ha alle de høyttalerene, så vil dere trenge flere forsterkere, med mindre dere kjøper et monster av en forsterker, og det koster fort endel penger.

 

Grovt sett så kan man si at impedansen dobbles ved seriekobling, og halveres ved paralellkobling, men effekten fra forsterkeren halveres ved seriekobling, og dobbles ved paralellkobling.

Lenke til kommentar

Hehe, det er vel egentlig bare en van :) For å gjøre det så enkelt som mulig tenker jeg å gjøre følgende:

 

Koble Wharfedale og Cerwin Vega høyttalerene (henter de etterpå) til et aggregat slik at det kan brukes når bilen står stille. Da kan jeg bruke en "stueforsterker", som er billigere i innkjøp.

 

Linear phase høyttalerene og B&O høyttalerene vil jeg koble til bilbatteriet, slik at de kan brukes mens vi kjører. De må da kobles med en bilforsterker.

 

Høres dette ut som en god plan?

 

Mvh Matsbk

Lenke til kommentar

Hei igjen :)

 

Sliter litt med å finne en "stueforsterker" som kan drive de nevnte høyttalerene til en rimelig penge, da jeg ikke har så god peiling.

 

Hadde satt stor pris på tips til forsterkere som kan fungere!

 

Legg gjerne med linker til annonser på finn.no etc.

 

Høyttalerne som skal drives er forresten:

 

2stk Wharfedale xarus 5000

Specs: inpedanse 6 ohm, 25 - 250 watt.

 

2stk Linear phase 8812

Specs: inpedanse 8 ohm, 125 watt.

 

2stk Bang & Olufsen 6504

Specs: inpedanse 8 ohm, 45 watt.

 

2stk Cerwin Vega cls-15

Specs: Impedanse 8 ohm, 400 watt

 

Fortell gjerne også hva som bør seriekobles og hva som bør parallellkobles.

 

Budsjettet vårt er relativt begrenset, så setter pris på så billige alternativer som mulig..

 

På forhånd, takk igjen for hjelpen :)

Endret av Matsbk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...