Gå til innhold

Hjelp til min utdanning - jeg trenger noen svar.


Gjest medlem-197195

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva slags tull er det at du MÅ ha minst et snitt på 5?

I følge samordnaopptak, ble poenggrensen for opptak våren 2011 48.8. Med andre ord kunne du greid deg med 4.9 i snitt, eller til og med mindre om du har en del realfag.

 

Nå er det sånn at forskjellen på 5 i snitt og 4.9 er så marginal at enkelte rett og slett ikke gidder å tenke på den. Bruk av ordet MÅ er ikke kommet fra min munn, uansett. Om en med relativ sikkerhet vil komme seg inn på jus ved UiO til (for eksempel) neste år bør man strengt talt ha et snitt over 5, da variasjonen i karakternivået ofte overstiger din lille margin mellom 4.9/4.8 og 5. Hvordan det er om 4 år er det vanskelig å svare på, men at det blir noe vesentlig enklere tviler jeg på.

 

Å ta realfag for å studere jus føler jeg blir noe feil, men dersom IT er så enkelt som du hevder skader det nok ikke å ta det, selv om jeg personlig heller ville valgt engelsk da det gir bedre språkgrunnlag og argumenasjonsevne. Tok selv biologi og elsket det men det var også et svært tungt fag i forhold til mange andre fag. Forbereder deg godt til jus, med andre ord. ;)

For oss som er inneforstått med hva gjennomsnitt betyr kan faktisk 4.9 og 5 vær en drastisk forskjell. Forskjellen på 4.8 og 5, hvis du har 26 gjeldende karakterer er at du kan ha 4 på 5 av karakterene. Altså det er ikke krise om du får 4 på en av fagene. MÅ du derimot ha MINST 5 i snitt er det faktisk nesten krise om du får 4 i en av fagene. Dessuten er det et poeng at han kan ha enda mindre i snitt om han har mange realfagspoeng. Ar han bør sette som mål å ha minst 5 som gjennomsnitt er jeg enig i.

 

Jeg er av den oppfatning at engelsk på videregående er av heller dårlig kvalitet. Det er for mye fokus på historie og problemstillinger av samfunnsfaglig karakter, istedet for utvikling av orale og skriftlige ferdigheter.

Lenke til kommentar

Hva slags tull er det at du MÅ ha minst et snitt på 5?

I følge samordnaopptak, ble poenggrensen for opptak våren 2011 48.8. Med andre ord kunne du greid deg med 4.9 i snitt, eller til og med mindre om du har en del realfag.

 

Det kan være lurt å ta fag som IT. Etter det jeg har hørt er det ganske lett å få en 6'er + at du får 0,5 realfagspoeng. Hvis du er flink til å pugge kan du ta fag som Biologi og Geologi. De får du også 0.5 realfagspoeng for.

 

Tar du f.eks IT1 og IT2.

Trenger du 47.8 i snitt.

Har du god studieteknikk går dette bra. Finn ut hvilken måte du lærer best på. En god metode er å lese gjennom pensum før hver prøve, også gå i gruppe å spørre hverandre om hva dere har lest.

 

De har ikke IT som fag på skolen vår :ermm:

Eller er det bare jeg som har missa helt?

Lenke til kommentar

Hva slags tull er det at du MÅ ha minst et snitt på 5?

I følge samordnaopptak, ble poenggrensen for opptak våren 2011 48.8. Med andre ord kunne du greid deg med 4.9 i snitt, eller til og med mindre om du har en del realfag.

 

Nå er det sånn at forskjellen på 5 i snitt og 4.9 er så marginal at enkelte rett og slett ikke gidder å tenke på den. Bruk av ordet MÅ er ikke kommet fra min munn, uansett. Om en med relativ sikkerhet vil komme seg inn på jus ved UiO til (for eksempel) neste år bør man strengt talt ha et snitt over 5, da variasjonen i karakternivået ofte overstiger din lille margin mellom 4.9/4.8 og 5. Hvordan det er om 4 år er det vanskelig å svare på, men at det blir noe vesentlig enklere tviler jeg på.

 

Å ta realfag for å studere jus føler jeg blir noe feil, men dersom IT er så enkelt som du hevder skader det nok ikke å ta det, selv om jeg personlig heller ville valgt engelsk da det gir bedre språkgrunnlag og argumenasjonsevne. Tok selv biologi og elsket det men det var også et svært tungt fag i forhold til mange andre fag. Forbereder deg godt til jus, med andre ord. ;)

For oss som er inneforstått med hva gjennomsnitt betyr kan faktisk 4.9 og 5 vær en drastisk forskjell. Forskjellen på 4.8 og 5, hvis du har 26 gjeldende karakterer er at du kan ha 4 på 5 av karakterene. Altså det er ikke krise om du får 4 på en av fagene. MÅ du derimot ha MINST 5 i snitt er det faktisk nesten krise om du får 4 i en av fagene. Dessuten er det et poeng at han kan ha enda mindre i snitt om han har mange realfagspoeng. Ar han bør sette som mål å ha minst 5 som gjennomsnitt er jeg enig i.

 

Jeg er av den oppfatning at engelsk på videregående er av heller dårlig kvalitet. Det er for mye fokus på historie og problemstillinger av samfunnsfaglig karakter, istedet for utvikling av orale og skriftlige ferdigheter.

 

Realfagspoengene er idiotiske da det i de fleste tilfeller jeg kjenner har gått nedover minst tilsvarende med karakterene til folk om de har byttet om til realfag. Jeg er fullt klar over hva gjennomsnitt betyr, og har tross alt fullført skolen selv. (Studerer faktisk rettsvitenskap akkurat nå :new_woot: ) (Og jeg hadde -mange- 4ere og en 3er, selv om man sikter på 5 i snitt er det slett ikke dumt å score noen 6ere. ;)) Til syvende og sist opplevde ikke jeg det som en stor overgang i fra å ha snitt på 4.5 etter to år og snitt på over 5 etter det siste året, og det blir da det jeg legger til grunn, ikke matematikk. Er klar over at dette er anekdotisk men så har jeg vel ikke påberopt meg vitenskaplig kunnskap om området heller.

 

Ditt utspill om engelskfaget kan jeg ikke se å ha opplevd selv men noen steder kan det vel være sånn. Dersom engelsk er "dårlig", dog, er nok ikke IT noe videre bedre til å forberede deg.

Endret av Turtlefence
Lenke til kommentar

Poenget er at han ikke må ha minst 5 i snitt. Det er faktisk mulig at han kan ha godt under. Dessuten virker det som at de fleste går etter grensene i høst semesteret, men det er altså mulig å starte på våren også.

 

Angående programfag så må TS selv vurdere om han vil velge fag utifra om det forbereder han til studiet eller etter hva som vil gi han best karakter. Nå sier TS at han er god i Engelsk, så det taler for.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Poenget er at han ikke må ha minst 5 i snitt. Det er faktisk mulig at han kan ha godt under. Dessuten virker det som at de fleste går etter grensene i høst semesteret, men det er altså mulig å starte på våren også.

 

Angående programfag så må TS selv vurdere om han vil velge fag utifra om det forbereder han til studiet eller etter hva som vil gi han best karakter. Nå sier TS at han er god i Engelsk, så det taler for.

 

Engelsk er noe jeg aldri får mindre enn 6'er i. Siden barneskolen har det alltid vært svære bøker fordi materialet på skolen var for enkelt.

Lenke til kommentar

Poenget er at han ikke må ha minst 5 i snitt. Det er faktisk mulig at han kan ha godt under. Dessuten virker det som at de fleste går etter grensene i høst semesteret, men det er altså mulig å starte på våren også.

 

Angående programfag så må TS selv vurdere om han vil velge fag utifra om det forbereder han til studiet eller etter hva som vil gi han best karakter. Nå sier TS at han er god i Engelsk, så det taler for.

 

Da virker det som vi er enige også her. Semantikkproblemer altså, og hodepine. De skaper hverandre! ;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Jeg skal kjøpe en slags perm, og printe ut forsjellig informasjon, planlegging og bevis for skolegang til uka. I mellomtiden får jeg åpne en ny tråd for videre spørsmål, og snakke med rådgiveren på skolen min. Takker for alle svar.

Lenke til kommentar

"Minst 5 i snitt". Skrevet på nattevakt mot slutten av en uke med nesten 70 timers arbeid. Det er selvfølgelig ikke riktig om en antar TS har gode nok karakterer til å komme inn i via førstegangsvitnemål kvoten. Dog TS antyder han ligger på rundt fire i snitt, og de fleste går ikke spesielt mye opp i karaktergjennomsnitt når de begynner på VGS. Men likefullt, jeg tok heller ikke utgangspunkt i realfagspoeng, alderspoeng og mil/årsstudium/fhs poeng.

 

Min feil; jeg beklager om jeg tok fra deg litt av motet TS.

Lenke til kommentar

Okei virker som du har fått greie svar på VGS så hopper over på jus.

 

Hvis du går ungdomskole nå så kan du regne med at snittet ut fra VGS for å komme inn på jus Oslo ligger rundt 5, og sekundær (altså hvis du tar opp fag osvosv) noe høyere, typ 5.2-5.4.

 

Men må det være Oslo? Oslo kjører et opplegg som går på at du tar flere fag så har du en avsluttende eksamen på slutten av hvert helår hvor du blir testet i alt du har lært. Jussen i Bergen på en annen side kjører en modell som går ut på at du har ett fag, eksamen i det faget, nytt fag, så eksamen i det faget osv.

 

Går selv i Bergen, ville ikke til Oslo. Begrunnelsen min var dels faglig, dels at jeg ville bort fra østlandet, og en stor del at studiemiljøet i Bergen er bedre enn i Oslo. Har mye å gjøre med at alle bor mye mer sentralt og så å si ingen bor hjemme.

 

Dessuten er snittet i Bergen noe lavere fordi det er i Bergen, og ikke Oslo.

 

Er uansett ikke vanskelig å få greie nok karakterer ut VGS bare du ikke gir faen. Noen lærer fortere enn andre og sånn er bare verden skrudd sammen, deal with it :p

Lenke til kommentar

snip

Går selv i Oslo og elsker i alle fall det faglige. Har blir det spørsmål i første rekke hva man foretrekker som studieteknikk og hvor mye man vil prioritere å være "nærme" jus-hovedstaden. Jusstudiet i Oslo er også under endring.

 

Hva gjelder det sosiale så tror jeg du har flere gode poeng, men det er greit å ordne seg venner / sosialt liv også i Oslo så det er vel greit "either way"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...