Gå til innhold

Plystrelyd fra sub, hva er galt?

Loomy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann godtfolk!

Har nylig begynt å legge merke til en slags plystrelyd fra subwooferen, ikke hele tiden, men kun når den må anstrenge seg bittelitt mer enn "normalt".

Sub'en er en Harman/Kardon som er koblet til en Onkyo 607. Har lagt merke til problemet på flere lydkilder, både bluray-filmer (via hdmi) og musikk fra PCen (spdif).

Som sagt er dette noe som ikke har skjedd før, og alle komponentene er <1 år gamle. Noen som har vært borti sånt før? Hva kan problemet være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje en lekkasje i kabinettet? Har vært borte i slikt før. 

Har handlet flere JBL B460 sub'er (18"), samtlige hadde lekkasjer i kabinettet. Det var enkelt å lokalisere ved å bruke en tonegenerator, slik at det kommer en ren tone med konstant volum. Da ble plystrelydene lette å lokalisere.

Skrevet

Tusen takk for svar! Jordingsfeil eller signaler fra andre kilder ser jeg forsåvidt ikke noen direkte årsaker til. Omgivelsene er som de alltid har vært, men jeg skal i hvert fall prøve å flytte litt rundt på ting som kan påvirke.

Hårek: Kan du anbefale en tonegenerator? Ser det er endel software ute og går, men når de begynner å snakke om sine waves og square waves beveger jeg meg på dypt vann :p

Skrevet

Jeg har tilgang til tonegenerator, siden jeg driver med elektronikk. Det går an å kjøpe på Elfa eller tilsvarende, men det er antagelig lite aktuellt for deg.

En enkel løsning er å finne mp3 filer som gir en konstant tone med forskjellig frekvens. Men jeg vet ikke om noen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...