Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skilsmisse og seperasjon, jeg trenger hjelp med noe av det tekniske


Winnowill

Anbefalte innlegg

Februar 2009 flyttet jeg fra min ektemann.

Idag, september 2010 fikk jeg seperasjonspapirene tilsendt.

 

Han har allerede fortalt meg at han ønsker skilmisse.

 

Jeg har lest ifølge Skilsmisse.net at:

Skilsmisse uten separasjon

Hvis dere ikke har blitt separert ved bevilling, men bare har flyttet fra hverandre, kan den som ønsker det kreve skilsmisse etter at dere har bodd adskilt i to år. Det er heller ikke i disse tilfellene nødvendig at dere er enige om å skilles.

 

Ønsker den ene parten skilsmisse etter at hun/han har bodd fra hverandre i to år, og den andre parten påstår at dere tvert imot har bodd sammen i lengre perioder etter samlivsbruddet, må skilsmissesaken behandles av domstolen. Hvis begge er enige om at de har bodd fra hverandre i den toårs-perioden som loven krever, skal dere sende skilsmissesøknaden til Fylkesmannen.

 

Dvs at i februar 2011 så kan han søke direkte om skilsmisse da vi har bodd 2 år fra hverandre uten å søke seperasjon.

 

Så er spørsmålet, hvis jeg nå underskriver seperasjonspapirene, må det fortsatt gå 12 mnd til vi kan søke skilsmisse eller er det fortsatt mulig om 5 mnd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Hvorfor skulle det det?

 

Hjemmelen for skilsmisse etter samlivsbrudd er eksteskapsloven § 22.

 

Denne sier "Hver av ektefellene kan kreve skilsmisse dersom samlivet har vært brutt i minst to år."

 

Separasjon på nåværende tidspunkt endrer ikke på det som er relevant ift ovenstående hjemmel. Samlivet er fortsatt brutt. Det er derfor ikke noe problem å ta ut separasjon nå ift evt. skilsmisse i februar 2010. Noe annet ville jo også være ganske unaturlig.

Lenke til kommentar

Nei. Hvorfor skulle det det?

 

Hjemmelen for skilsmisse etter samlivsbrudd er eksteskapsloven § 22.

 

Denne sier "Hver av ektefellene kan kreve skilsmisse dersom samlivet har vært brutt i minst to år."

 

Separasjon på nåværende tidspunkt endrer ikke på det som er relevant ift ovenstående hjemmel. Samlivet er fortsatt brutt. Det er derfor ikke noe problem å ta ut separasjon nå ift evt. skilsmisse i februar 2010. Noe annet ville jo også være ganske unaturlig.

 

Men hvis jeg lar være å skrive under på seperasjonspapirene, jeg ser liksom ikke vitsen med å måtte skrive under på separasjonpapirer og involvere to mennesker til å skrive under - når jeg like godt kan vente til februar til skilsmissen?

 

Det står på separasjonspapirene at dersom fylkesmannen ikke får dem innen 3 uker så antar de at jeg ikke vil separeres?

Lenke til kommentar

Skriver du ikke under blir dere likevel separert, det tar bare lengre tid.

 

Men det er dette som gjør meg forvirret!?

Det er snart 2 år siden vi flyttet fra hverandre så i februar har det gått 2 år.

 

Men min eks har sendt meg seperasjonspapirer som skal virke fra NÅ av, det vil si at 1 år fra idag av så skal vi kunne skilles, men UTEN de papirene så skal vi kunne skilles allerede fra februar av! Jeg er veldig forvirret over hvordan jeg skal gå frem:

 

1) Ikke skrive under separasjonspapirene - bli skilt om 5 mnd.

2) Skrive under separasjonspapirene - bli skilt om 12 mnd (eller, og det er dette jeg prøver å få vite - skrive under NÅ, og allikevel ha muligheten til å bli skilt om 5 mnd)

3) Ikke skrive under separasjonspapirene - HVA VIL SKJE DA?

 

Er det ingen som skjønner hva jeg spør om?

Lenke til kommentar

Takk for svaret :)

 

Kan jeg bare la være å skrive under på separasjonspapirene da?

 

Ettersom det står på separasjonspapirene at dersom de ikke blir underskrevet så antar fylkesmannen at jeg ikke vil separares og at "saken vil da bli behandlet på grunnlag av de opplysninger som alt foreligger". Hva enn det måtte bety?

Endret av EllaKaremella
Lenke til kommentar

Det betyr at mannen din vil få separasjon allikevel.

 

Om du bør skrive under på separasjonspapirene eller ikke, vel, vil du separeres?

Joda, men vi er jo separert i og med at vi flyttet fra hverandre for 2 år siden, det står bare ikke skriftlig.

 

Poenget er om jeg skal gidde å involvere to mennesker unødvendig (i og med at vi får skilsmissen i februar uansett) til å skrive under som vitner?

Eller mener du at prosessen går raskere om jeg skriver under? Skjønner ikke at den kan gå raskere uansett iom at vi skriver skilsmisse i februar - hva kan eventuellt gå raskere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...