Gå til innhold

gjøre klart for linux partisjon


Anbefalte innlegg

Heisann. Nå står jeg helt fast her.. Får ikke laget partisjoner for linux..

 

Har installert windows 7 på C:\ og den ligger på Primary.

Den har også forsøkt å gjemme vekk en liten partisjon på 100mb som den kaller for boot?

 

Så har jeg krympet C: disken slik at jeg fikk cirka 30GB med free space fra den...

 

Booter med usb stick hvor linux ligger, starter installeren og kommer til partisjoneringa.. peker mot Free Space 30GB, og ber den opprette en partisjon som man kaller / og gir denne 10GB, men så skal jeg lage fler slik som /boot / home osv osv, men det får jeg ikke lov til. Den sier at det ikke er nok plass.

 

Er det win7 som ødelegger for meg eller?

Fler som har hatt trøbbel med dette eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke ha flere enn 4 primærpartisjoner på en disk. Oppretter du en utvidet (extended) partisjon, kan du opprette mange partisjoner inni denne igjen, så da bør det ikke være noe problem.

 

Må være noe muffens med usb-stick'en min og. prøver meg på fedora nå, men får opp errors hele tida. Må man ha syslinux på plass før man lager en usb-stick bootbar?

Lenke til kommentar

Hvis du bruker Unetbootin fikser den bootable minnepenn for deg på et blunk. Husk, en (1) hdd kan max ha fire (4) partisjoner. Dersom din Windowsinstall allerede har to, kan du kun lage to ordinære partisjoner til. Hvis du kun skal ha Ubuntu som en lekeplass til å begynne med kan du jo f.eks. nøye deg med / (root) og swap, ellers kan du lage en utvidet partisjon som Sokkalf sier. Alle andre mapper, som /boot, /home, /etc osv legger seg da automatisk inn under root.

Lenke til kommentar

Hvis du bruker Unetbootin fikser den bootable minnepenn for deg på et blunk. Husk, en (1) hdd kan max ha fire (4) partisjoner. Dersom din Windowsinstall allerede har to, kan du kun lage to ordinære partisjoner til. Hvis du kun skal ha Ubuntu som en lekeplass til å begynne med kan du jo f.eks. nøye deg med / (root) og swap, ellers kan du lage en utvidet partisjon som Sokkalf sier. Alle andre mapper, som /boot, /home, /etc osv legger seg da automatisk inn under root.

 

Får nøye meg med / root :)

Fedora 13 er stabla på beina. Me bare få installert nvidiakortet nå så blir alt bra.

Jeg satte ledig plass til logical i win7 så boota jeg USB disken og lot feilmeldingene gå sin gang så kom jeg til installern alikevel. Linux er standhaftig. Ingen tvil :)

Men blir nok debian etterhvert.

Unstable bør vel være greit?

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...