Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Astra med Easytronic girkasse


lilleninni

Anbefalte innlegg

Skal ha meg stasjonsvogn snart, og har sett litt på ulike varianter. Tror jeg har bestemt meg for Opel Astra 2007-2008 stasjonsvogn med automatgir og bensinmotor. Bensin fordi jeg mest kjører til og fra jobb, under en mil i rushtrafikk. Skal imidlertid bruke bilen til ferieturer osv, hvor vi gjerne kjører litt lengre, kanskje 4000 km i løpet av ferien. Automatgir fordi det bare er vanvittig mye mer avslappende.

 

Kjenner til Opel automat fra før, pappa hadde en Vectra stasjonsvogn fra 1998, som jeg var veldig fornøyd med. Denne hadde vanlig automatgir, men med sånn sportsknapp som gjør at man får høyere turtall før automatkassa skifter, veldig praktisk når man skal kjøre litt aktivt over lengre strekninger, ta noen forbikjøringer osv.

 

Så kommer spørsmålet; 1.6 liters motor med Easytronic kasse og sportsknapp, eller 1.8 med "vanlig automat" og sportsknapp? (Som dere skjønner; sportsknappen SKAL jeg ha :yes: )

 

Prøvekjørte en med easytronic igår og det var jo veldig uvant da. For de som ikke er helt inne i begrepene, Easytronic er "halvautomatisk", dvs den kan brukes som "vanlig automat" eller som halvmanuell. Bilen clutch'er selv, men man kan altså selv gire opp og ned når man har valgt å kjøre halvmanuelt. Det du gjør vil imidlertid "overstyres" av elektronikken ved bestemte turtallsgrenser, for å sikre at man ikke gjør noe som kan skade girkassa eller motoren.

 

Jeg er veldig usikker på hva jeg syntes om denne kassa, siden den var veldig uvant. Den ene tingen jeg merket var at det kjennes VELDIG godt på bilen når den girer opp/ned, den rykker til omtrent som når man sitter på med noen som akkurat har lært seg å kjøre. Stemmer det at man lærer seg å kompensere for dette med gassen? :hmm:

 

I tillegg var det bakkestart; på vanlige automatkasser kan man jo ikke klare å rulle bakover om man prøver engang. På easytronic'en er det visst en "bakkestarthjelper" som gjør at når du slipper bremsen og flytter over til gass, så går det 2-3 sekunder før bremsen slipper, så du ikke ruller bakover. Dette var igjen litt uvant, men akkurat det tror jeg at jeg skal klare å venne meg til.

 

Den siste tingen var P-funksjon. Den har jo ikke noen P-stilling på giret??? Må man da stole fullt og helt på håndbrekket og sette bilen i nøytral når man parkerer? Høres ikke det litt risikabelt ut? Eller parkerer man "i gir" som på manuelle biler, og bruker brekket bare når man ønsker ekstra sikkerhet? :hmm:

 

Jeg er altså veldig usikker på hva jeg synes om Easytronic, så jeg vil veldig gjerne ha innspill. Er dette ting som man enkelt venner seg til, eller blir det bare noe som irriterer veldig på sikt? Hvordan er det med vedlikehold; blir easytronic-kassa mer følsom enn vanlig automat slik at den krever mer vedlikehold eller har høyere risiko for å konke ut? :hmm:

 

Har jo evt tenkt å ha denne bilen en stund, så det hadde vært dumt å kjøpe katta i sekken...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig så hater jeg slike halvautomatiske kasser med én clutch (med unntak av BMWs SMG).

 

Får å få den til å la være å nappe når den girer, er du nødt til å gå av gassen når bilen clutcher - akkurat som på en manuell kasse, altså.

 

Ellers har jeg lite erfaring med de eldre automatkassene til Opel. Må også si at jeg på generell basis er skeptisk til såpass små benisnmotorer uten turbo. Blir fort veldig lite krefter tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Jeg har mer tro på VAG sin DSG og Ford's powershift med dobbeltclutch om man skal ha "halvautomat". Jeg vil heller geare manuelt enn å ha en av disse med en clutch.

 

Har ikke så mye erfaring, men likte veldig godt en Skoda jeg prøvde med DSG. Prøvde en Citroen med automatclutch og EMG kasse som jeg likte dårlig.

Lenke til kommentar

1.6 med easytronic er en grei kombinasjon. Automatgir som verken stjeler effekt, bruker mer drivstoff. eller gir vesentlig større vedlikeholdskostnader.

 

"Nappingen" blir man kvitt med trening, etter noen titalls mil der man er bevisst på å legge til seg en god vane med det så er man kvitt det problemet. Kassen er flink til å velge gir selv - og den velger akkurat samme gir som jeg selv ville valgt i 95% av tilfellene.

 

Muligheten for manuell overstyring er dog veldig fin på vinterføre sammen med sportsknappen/adaptivt understell. Husk at sportsknappen faktisk gjør understellet mer sportslig og merkbart stivere - den forandrer ikke bare når automatkassen girer.

 

Bakkestarthjelpen fungerer flott helt uten videre, den griper inn på en måte som føles helt naturlig, og det går veldig smidig når man blir vant med det - før man er trygg på elektronikken blir det for noen litt vel kjappe bakkestarter.

 

Du kan parkere i gir slik som med en manuell girkasse, og bruke håndbrekket samtidig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Har en 1.6 med 105hk (endret vel til 115hk i 08 ?) i min Astra GTC 05.

Funker greit til pendling frem og tilbake til jobb og 200-300km i uka på motorveien mellom sandnes og stavanger.

Virker til tider ut som en større motor enn den egentlig er.

Det som ofte er med slike mindre bensin motorer er når du begynner og lesse dem opp med mennesker og bagasje og skal på biltur så blir kjøreopplevelsen en helt annen pga. lavt dreimoment, her har absolutt diesel en fordel i forhold til samme antall hestekrefter mener jeg.

Ettersom jeg i 90% av tilfellene sitter alene i bilen og sjeldent med mer enn 2 bagger + 1 ekstra person, så er ikke dette et problem for meg.

 

Easytronic kassa har jeg ikke prøvd og gidder derfor ikke og utale meg om den. (har manuell selv)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...