Gå til innhold

Ubuntu 10.04 LTS: Problem med installering


oro2

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å installere Ubuntu 10.04 LTS fra en USB minnepenn på en litt eldre Asus laptop (12" fra ca 2003).

 

Installasjonen feiler på samme sted hver gang.

 

Dette skjer:

Jeg får et valg om ulike måter å starte opp på (installere rett på harddisk, eller kjøre fra USB, minnetest, osv)

Så kommer det en del tekst som forsvinner så fort at jeg ikke rekker å lese det.

Så kommer et en Ubuntu-logo med noen prikker under (ser ut som den loader noe, og USB-minnepennen blinker).

Så plutselig stopper den opp med en helt svart skjerm, og USB-minnepennen lyser konstant istedet for å blinke.

Er det noen som vet hva som kan være galt, eller vet om det er mulig å få ut noe logger, eller å få installasjonen til å vise hva den holder på med slik at jeg kan se hva den feiler på?

 

Jeg har forsøkt å starte Ubuntu fra USB, og å installere rett på disk (i menyen om kommer når jeg booter), men får samme resultat i begge tilfeller.

 

Mistenker at det kan være noe hardwareproblem, siden pcen er noen år. Men jeg kjører win7 på maskinen uten problemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg kan se, så er dette beskrivelse for å få Ubuntu inn på minnepennen. Det var denne jeg fulgte da jeg laget min. Problemet mitt oppstår under installasjon. Jeg kan selvsagt prøve å laste ned og overføre til minnepennen en gang til, i tilfeller noe er galt med den.

Lenke til kommentar

Kan hende dette er helt urelatert men anyways; Får foen år siden plagdes jeg en del på en gammel Hp laptop. Opplevde litt av det samme som du beskriver her. Løsningen var å sku av ACPI i BIOS og starte Ubuntu med parameterne "noapic nolapic acpi=off".

 

Kjapt forklart så ser du en lefse med ord og tall usammenhengende når du booter ubuntu (velger "Test-medium" etc), der fapper du bare inn "noapic nolapic acpi=off" bakerst :-)

Lenke til kommentar

Kjør installasjon i tekstmodus, expert install. Er vel alternate det heter hos ubuntu 10.04 32bit alternate CD UniNettErFett

 

Det som skjer er at både når du installerer til hardisk og starter opp fra USB er at ubuntu starter i Live modus. Vanlig praksis på 10.04. Du kan droppe til konsoll og starte installasjonen derfra, evt bruke iso-en ovenfor for å se om det blir bedre da. "/var/log/installer/syslog" er kanskje plassen å finne ut av ting når du har installert?

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger.

 

Jeg fant en side som hjalp meg med å løse problemet. PCen har et litt eldre Intel grafikkort som lager problemer.

http://ubuntu-tutorials.com/2010/05/06/ubuntu-10-04-lucid-blank-screen-at-startup-workaround/

 

Løsningen ble å legge inn parameteren i915.modeset=1. Da starter den opp, riktignok i "low graphics mode", men det fungerer i hvert fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...