Gå til innhold

Samme lisens på PC og virtuell PC?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en jobb-pc der jeg stadig må installere og teste ut nye programmer. Dette gjør at PC'en fort blir treg og full av "crap" selv om jeg avinstallerer programmene etterhvert.

 

Har nå lyst til å ha en så ren utgave av Win 7 på maskinen, og installere en virtuell utgave via Virtual Box e.l. som jeg kan bruke til utprøving av div. programmer.

 

 

 

Kan jeg bruke samme windows 7 lisens på maskinen og den virtuelle installasjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei der og :)

 

Oppgraderingen krever bruk av opprinnelig versjon/lisens. Så begge disse er da låst til den fysiske maskinen. Skal du gjøre det lovlig må du mao kjøpe en separat lisens til den virtuelle maskinen, på samme måte som om du skulle hatt en fysisk maskin til.

 

Når det kommer til lisenser så pleier de aller fleste å operere med at en virtuell maskin er sidestilt med en fysisk. Kan du kjøre med en lisens på to maskiner så kan du ha en på den fysiske og en på den virtuelle. Men kan du kun ha lisensen på en maskin så må du velge.

Lenke til kommentar

Nei der og :)

 

Oppgraderingen krever bruk av opprinnelig versjon/lisens. Så begge disse er da låst til den fysiske maskinen. Skal du gjøre det lovlig må du mao kjøpe en separat lisens til den virtuelle maskinen, på samme måte som om du skulle hatt en fysisk maskin til.

 

Når det kommer til lisenser så pleier de aller fleste å operere med at en virtuell maskin er sidestilt med en fysisk. Kan du kjøre med en lisens på to maskiner så kan du ha en på den fysiske og en på den virtuelle. Men kan du kun ha lisensen på en maskin så må du velge.

 

Takk for raskt svar, selv om det hadde negativt utfall for mitt vedkommende..

Lenke til kommentar

Som nomore skriver så er det brudd på EULA betingelsene til MS å bruke vista lisensen på den virtuelle pcen, men det er ikke noe annet enn moral som stopper deg.

Selvsagt om du har en OEM lisens av Vista, så må du kanskje ringe inn til MS for å få aktivert den på den virtuelle pcen, men det er jo verdt et forsøk.

 

Utover det så er det fullt mulig å bruke denne lisensen på den virtuelle pcen.

 

Men å bruke Win7 lisensene to ganger er risky, da begge er koblet på nett. Da risikerer du at lisensen blir svartelistet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

hvorfor ikke bare installere og kjøre windows 7 virtuelt og så bare bruke slmgr kommandoen for å utsette aktivering?

Bruk virtalboks sin snapdisk funksjon for å sette diskene tilbake i tid...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...