Gå til innhold

Jegerkompaniet - Spesialjeger forskjell?


Folkman5

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Blir litt paranoid her jeg sitter og leser!

 

Hva er egentlig forskjellen på SPESIALJEGER og JEGERKOMPANIET.

Du trenger ikke å fortelle meg at Spesialjeger er spesialtropper.

Antar at Jegerkompaniet består av konvensjonelle tropper,

mens spesialjeger er spesialsoldater.

 

Men i bunn og grunn, hva er forskjeller?

 

Arbeidsoppgaver og utlenlandstjeneste.

 

Hadde vært litt griet å vite ;)

 

F5

 

Jeg trenger ikke noen smarte kommentarer om at sesialjeger er spesialsoldater osv.. ;D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke ta dette for god fisk, men jeg skal prøve.

 

Spesialjegere: En del av HJK/FSK. Du kan søke om opptak som spesialjeger etter du har fullført førstegangstjeneste eller befalsutdannelse med påfølgende pliktår. Spesialjegere er profesjonelle soldater og utdanningen de får er regnet som en av de hardeste i det norske forsvar.

 

Jegerkompaniet: Her er jeg litt usikker. For litt siden holdt de til på Porsangermoen og tok inn vernepliktige. Men ettersom jeg har forstått så har de blitt flyttet, eller skal flyttes til Setermoen. De skal også bli en helproffesjonalisert avdeling med kun vervede og befal. Jegerkompaniet er en del av ISTAR-miljøet såvidt meg bekjent. Men i motsetning til spesialjegere er de ikke en spesialstyrke.

 

Angående Jegerkompaniet, så er jeg ikke 100% sikker på den infoen. Om noen har bedre eller mer nøyaktig info må de gjerne poste det.

 

Ellers kan jeg anbefale www.milforum.net. Der sitter det utrolig mange personer med en enorm kunnskap om Forsvaret og militære emner.

Endret av Pasient
Lenke til kommentar

Du trenger ikke ta dette for god fisk, men jeg skal prøve.

 

Spesialjegere: En del av HJK/FSK. Du kan søke om opptak som spesialjeger etter du har fullført førstegangstjeneste eller befalsutdannelse med påfølgende pliktår. Spesialjegere er profesjonelle soldater og utdanningen de får er regnet som en av de hardeste i det norske forsvar.

 

Jegerkompaniet: Her er jeg litt usikker. For litt siden holdt de til på Porsangermoen og tok inn vernepliktige. Men ettersom jeg har forstått så har de blitt flyttet, eller skal flyttes til Setermoen. De skal også bli en helproffesjonalisert avdeling med kun vervede og befal. Jegerkompaniet er en del av ISTAR-miljøet såvidt meg bekjent. Men i motsetning til spesialjegere er de ikke en spesialstyrke.

 

Angående Jegerkompaniet, så er jeg ikke 100% sikker på den infoen. Om noen har bedre eller mer nøyaktig info må de gjerne poste det.

 

Ellers kan jeg anbefale www.milforum.net. Der sitter det utrolig mange personer med en enorm kunnskap om Forsvaret og militære emner.

 

Du skriver korrekt ang. Jegerkompaniet. Etter hva jeg har forstått, har flyttinga til Setermoen blitt en smule utsatt. Da jeg var der oppe for noen år tilbake, var det også snakk om at Jegerkompaniet skulle til Setermoen, og at Porsangmoen skulle bli en ren HV-leir. Ting tar tid i Forsvaret. Ellers har jeg vel ikke noe å utsette på det du har skrevet. Kan legge til at Jegerkompaniet kan sammenlignes med det å være jeger på grensa mot Russland. Forskjellen er at på grensa lærer man alt på et halvt år, forså å patruljere selvstendig i lag det neste halve året. Mens i Jegerkompaniet bruker man ett år på den samme utdanninga. Man kan vel si at i Jegerkompaniet går man litt mer i dybden på Jeger-utdanninga. Jegerkompaniet kan på en måte også sammenlignes med Kystjegerkommandoen, bare at her er kystjegerne spesialister på maritime miljø, mens jegerne er spesialister på overlevelse og krigføring i arktiske klima. Kystjegerkommandoen skal visstnok være litt hardere, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...